• Cahjo

Tidig potträning?

Hej,

hade heller inte läst eller hört något om tidig potträning men satte vår äldste son på pottan när han var 6 månader. Man börjar ju matträna (smakportioner) de flesta barn vid 4 månader så varför vänta så länge med pottan? Det kändes rätt för oss men oj vilka konstiga blickar man kunde få.

De första månadrna satte vi honom bara hemma efter mat och sömn men vid 9-10 månader så tog vi med toasits så han kunde bajsa på toan även när vi inte var hemma. Från 1 års ålder bajsade han på toan/pottan. Han sade till själv. Kissade gjorde han fortfarande i blöjan. Nu berodde det mest på vår lathet att han hade blöjan i ytterligare 11 månader....(han blev storebror när han var 1½ så jag hade inte riktigt orken). Men han var helt torr vid 1 år och 11 månaders ålder både natt och dag. Hände väl ca 5 olyckor sammanlagt de första veckorna men inget mer efter det.

Vår yngsta började vi också med vid 6 månader och nu är han 10 månader och börjar förstå detta med att bajsa på pottan/toan. Jag hoppas att han också slutar helt att bajsa i blöjan från 1 års ålder. skönt att slippa bajsblöjor...

Har tyvärr hört många som börjat sent (2½-3 års ålder) och vissa barn verkar ju inte ha några problem med det (synd bara om barnen som måste ha blöjan onödigt länge..ohygieniskt om inte annat), men det finns även de som fått jätteproblem. En fyraåring har tex. fortfarande nattblöja och en sexåring har fortfarande svårt att hålla sig när han blir kissenödig. (Han känner inte att han blir nödig förrän det är kris)

Jag tycker personligen (med mitt facit i handen) att man bör börja potträna innan barnen blir 1 år gammalt...

Lycka till!

• Cahjo

Glömde säga att äldsta sonen (2 år och 5 månader) har inte krånglat en enda gång med toan/pottan. Det är en naturlig sak för honom. Han säger till och med till att han behöver kissa när han badar....kissar gör man ju på toan och inte i badvattnet....

• Cahjo

KNALLAN:
    Du kan nog ta det lite i hans takt...är blöjan torr på morgonen i ca en veckas tid så är det bara att ta bort den. Ha kisskydd i sängen (plastad frotté) samt ev. trainingpants på honom.

Samma på dagen prova utan blöja hemma men ta på den när ni ska ut. Är blöjan torr ute och han säger till när han behöver kissa är det bara att ta bort den. Tror att de är lite för små för att hålla sig när de är runt 1 men jag tror att min son skulle kunnat vara torr när han var runt 1½ år om jag hade haft orken att passa honom när han behövde kissa...Nu håller han sig jättebra. Jag använde samma ord för kissa och bajsa för att det inte skulle bli svårt för honom att säga till när han behövde göra något.

Visst är det skönt att slippa bajsblöjor!?! )

Lycka till!

• Cahjo

Oj då,
    hade inte läst hela tråden...barnen kan visst känna när de behöver kissa betydligt tidigare....

Vi körde eget race efter den tid och ork vi hade att lägga ner på detta.

• Cahjo

Om nattblöjan är torr på morgonen i ca en vecka skulle det stå..

KNALLAN:
    Vi tog bara bort dagblöjan...det var i januari så det var snö och svinkallt...alla jag känner med småbarn skulle vänta till sommaren när det är varmt...

Han hade blöja ute den första veckan. Det hände sammanlagt två olyckor när vi inte var hemma...varav en var ute så det var bara att gå hem och byta overall. (Vi var bara ute på gården och lekte så han behövde ju inte bli kall)

Lycka till!

Svar på tråden Tidig potträning?