Inlägg från: ReRant |Visa alla inlägg
  • ReRant

Får ej gå ut ur Handels! Grrr

Ytteligare ett bevis på att facket inte finns till för individen.

Jag försökte gå ur Livs eftersom jag hade bytt till ett annat fackförbund. Det var totalt omöjligt. Jag var tvungen att stanna kvar i minst tre månader och betala dryga pengar helt i jävla onödan. "För det står i stadgarna" sa de. Det var fan ingen som upplyste mig om de stadgarna när jag gick med sa jag. Då skickade de en jävla blankett till mig där det stod. Lite sent kanske.

Hatar företag/föreningar som tvingar sig kvar hos människor. Facket finns inte till för oss utan enbart för att plocka folk och företag på pengar.

• ReRant
    Amlin skrev 2007-07-18 19:11:51 följande:
    Stadgarna fanns trolign där när du gick med. Det kan vara läge att ta reda på uppsägningstider oavsett om det rör sig om en bokklubb eller ett fack. Sen är det otroligt beklagligt om det blir fel vid uppsägningen men villkoren är man skyldig att ta reda på själv i alla avtal man ingår.
    Självklart fanns stadgarna där när jag gick med för över fem år sedan. Men frågan är *varför* finns de där? Facket ska ju vara där för mig? Nu har jag ett annat fack och inte behöver dom längre? *Varför* ska de då tvinga mig att vara kvar? Det tar ju knappast tre månader att hantera ärendet? Bah.
  • ReRant
    Amlin skrev 2007-07-18 21:54:57 följande:
    Tre månaders uppsägningstid är ganska vanligt på många olika typer av avtal, det finns säkert en anledning till att man valt att göra på det viset. Självklart ska facket vara där för sina medlemmar, men det har ju inte så mycket att göra med hur lång tid i förväg man behöver säga upp sitt medlemsskap. Då tycker jag att det är viktigare att facket företräder de medlemmar som behöver hjälp i konflikter och att man försöker driva igenom medlemmarnas intressen i avtalsfrågor. Då finns man där för sina medlemmar om man brister på den punkten är man illa ute som fackförbund.
    Nu svamlar du. Det är rent ut sagt skitsamma att det är vanligt med tre månaders uppsägningstid i många avtal.

Facket ska finnas till för arbetaren. Det gör dom inte genom att tvinga arbetare att betala totalt onödiga avgifter under minst tre månader bara för att de kan.

Sedan förstår jag inte varför du skriver: "Då tycker jag att det är viktigare att facket företräder de medlemmar som behöver hjälp i konflikter och att man försöker driva igenom medlemmarnas intressen i avtalsfrågor."

Det har ju inte med saken att göra överhuvudtaget? Här diskuterar vi hurvida de försöker pumpa ut pengar från folk som inte behöver varken deras engagemang eller hjälp. Som helt enkelt har gått med i ett annat fackförbund.

Fackbasarna gråter ut i tidningarna över hur hemskt det är att medlemmarna överger facken. Är det konstigt med sådana stadgar? Man ser ju direkt att facken har börjat mer och mer blivit till ett självändamål.
  • ReRant
    Amlin skrev 2007-07-19 16:43:37 följande:
    Jag svamlar inte. Det hade varit ett försök att pumpa folk på pengar om avtalet förändrats efter det att du skrivit på och om man inte varit tydlig med detta i t ex stadgar. I annat fall har du helt enkelt inte läst på vilket avtal du skrivit under och det kan ingen annan än du ta ansvar för. Det gäller oavsett om du går med i facket eller går med i en bokklubb eller vilket annat avtal som hellst som du skriver under. Det finns möjlighet att sätta sig in i vilkoren innan man skriver under och därmed har man själv ett ansvar för att efterleva de villkoren. Det är därför jag tar upp vad facket verkligen ska göra, eftersom det är på dessa punkter som facket måste finnas till för sina medlemmar. Nämligen genom att driva deras intressen i olika frågor. Om man inte lever upp till dessa grundläggande saker men ändå tar ut medlemsavgift, då pumpar man sina medlemmar på pengar.Sen kan jag förstå att det är surt att upptäcka att man har tre månaders karens (eller hur lång den nu är beroende på fackförening). Men det är väl ändå inte fackets fel att du inte tagit reda på det förren nu?
    Nu får du sluta tjata om att det inte är fackets fel att jag inte blev upplyst om att deras stadgar kräver medlemskap långt efter att man bytt fack.

Vad diskussionen handlar om är hurvida det finns något berättigande i att att dom har dessa stadgar överhuvudtaget. De tvingar helt enkelt arbetare att vara kvar i facket trots att de inte behövs. Det är helt enkelt fel. Facket ska finnas där för att skydda individen. Inte för tvinga sig kvar och sedan ta pengar bara för att de kan i och med sina stadgar.

Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna vara tydligare. Du verkar missförstå varför jag är förbannad på facket. Det är inte för att jag inte blev upplyst om dessa stadgar. Det är för att de finns.
Svar på tråden Får ej gå ut ur Handels! Grrr