• Zinta

Får ej gå ut ur Handels! Grrr

Är så FRUKTANSVÄRT arg just nu! Fick ett samtal från ett handelsombud som sa att jag hade en skuld på 2000kr att betala in till dom! Blir så arg!!!! Försökte ringa i januari när jag fick fastanställning som tjänsteman, ringde i säkert fem dagar, började vid 8 på morgonen och slutade ca 3 på e.m men kom ALDRIG fram pga avstängda linjer och upptagetton, när jag äntligen kom fram fick jag prata med en otrevlig kvinna som sa åt mig att jag skulle maila ett intyg om att jag ville gå ur, och sen skriva under detta, sagt och gjort, jag skrev att jag ville gå ur, personnummer mm mm och scannade in detta papper för att sen maila, fick en påminnelse och ringde igen, denna gång fick jag en lapp hem i brevlådan där det stog att jag skulle gå ut ur Handels, faxade in denna redan nästa dag och trodde det var avklarat.
    Men NEJ!

Hur KAN det vara så svårt att få gå ut ur ett förbund som var så lätt att gå med i. Har varit med i Handels sen jag började arbeta i butik men känner inte att jag behöver det mer nu när jag blivit tjänsteman. Och så har dom mage att hota med inkasso, rättetvist osv.... JAG HAR JU GJORT ALLT JAG KUNNAT!!!

Gahhhh...

förlåt! blev bara så arg och var tvungen att skriva av mig! USCH!

• Svar på tråden Får ej gå ut ur Handels! Grrr
  • cheber

Jag gick själv ut genom att bara ignorera all inbetalningkort, fast de har väl ändrat rutinerna.
    Hur gick summan upp i 2000 kr? Du måste ju ha fått ett flertal inbetalningkort och varningar.

• sakoline

Du måste ju betala om du var medlem.

• fenomena83

Samma med mig, har sagt sen november att jag ville gå ur HRF. Har skickat ett antal blanketter om att jag vill gå ur. Dom sa dock att det var tre månaders uppsägningstid men när jag efter det fortfarande fick tidning och brev och räkningar blev jag fly förbannad och försökte snällt förklara att jag tänker inte betala för jag vill gå ur eller jag HAR ju gått ur för länge sen!½
    Men går icke tydligen, nu har dom skickat massa påminnelser och jag vet inte vad.
    Sket sen bara i att betala dom helt enkelt (eller jag har inte betalat sen februari då) och NU har jag äntligen blivit kickad ut ur facket. Låter ju inte så kul då det var jag som gick ur självmant.
    Sitter nu med en bunt med påminnelser på sammanlagt 3200 spänn och funderar på om jag verkligen behöver betala dom?

Fattar inte heller att det ska va så svårt att gå ur facket.
    Min man ville gå ur Byggnads men dom sa i telefon till honom bestämt att nej det ska du inte göra
    Så han är typ tvingad kvar, dom vägrar skicka den där blanketten om att man vill gå ur

• Zinta

Jupp, har fått fyra stycken, ring och mailat efter de tre sista men tydligen så fungerar det inte så, man ska väl skicka in ett "avslut" varje månad eller något! är så arg!!!!

• Eliva

Gissar att du bestrider denna räkning på samma sätt som vilken som helst. Dvs om du kan visa t.ex utdrag från email om att du har skickat in blanketten, så har du gjort allt som kan krävas från din ände. Ring konsumentvägledaren i din kommun för vidare vägledning.

• Zinta

sakoline:
    jag måste betala för en månad efter att jag sagt upp mitt avtal, detta står i handels avtal! men hur F*N ska jag kunna veta att dom bestämmer sig för att inte vilja ha mina mail, fax eller samtal utan rent ut sagt skiter i detta! det är skandal! dom kan inte tvinga en att vara med! min sambo hade det likadant, fick skicka in uppsägning TVÅ gånger och ringa två gånger efter det!! Syrran höll på i ETT ÅR!

Om jag gör allting rätt... varför ska jag behöva drabbas???

• Trogga

Har du bytt fack ska det nya facket hjälpa dig att gå ur det gamla

Jag kan googla
  • Zinta

fenomena83 :

Tycker att du ska försöka ringa till facket och påpeka att du faktiskt sagt upp dig! förstår helt vad du menar, tycker att det är fult att locka in folk för att sen vägra säga upp dom... det här är inte första gången som detta händer heller. vill bara skrika rakt ut men kommer ÄNNU EN gång att ringa imorgon och skicka kopia på mail, har tyvärr inte kvar kvittot på faxet (jobbfax) annars hade dom fått det med!

• Zinta

jag har inte bytt fack, väljer att ej gå med i ett!

• ReRant

Ytteligare ett bevis på att facket inte finns till för individen.

Jag försökte gå ur Livs eftersom jag hade bytt till ett annat fackförbund. Det var totalt omöjligt. Jag var tvungen att stanna kvar i minst tre månader och betala dryga pengar helt i jävla onödan. "För det står i stadgarna" sa de. Det var fan ingen som upplyste mig om de stadgarna när jag gick med sa jag. Då skickade de en jävla blankett till mig där det stod. Lite sent kanske.

Hatar företag/föreningar som tvingar sig kvar hos människor. Facket finns inte till för oss utan enbart för att plocka folk och företag på pengar.

• Amlin

Stadgarna fanns trolign där när du gick med. Det kan vara läge att ta reda på uppsägningstider oavsett om det rör sig om en bokklubb eller ett fack. Sen är det otroligt beklagligt om det blir fel vid uppsägningen men villkoren är man skyldig att ta reda på själv i alla avtal man ingår.

• guldlockis

Jag hade sex månaders uppsägningstid från mitt fack. (eftersom jag går ur och inte byter fack)
    Så 1 september slipper jag Fastighetsfacket!

• ReRant
    Amlin skrev 2007-07-18 19:11:51 följande:
    Stadgarna fanns trolign där när du gick med. Det kan vara läge att ta reda på uppsägningstider oavsett om det rör sig om en bokklubb eller ett fack. Sen är det otroligt beklagligt om det blir fel vid uppsägningen men villkoren är man skyldig att ta reda på själv i alla avtal man ingår.
    Självklart fanns stadgarna där när jag gick med för över fem år sedan. Men frågan är *varför* finns de där? Facket ska ju vara där för mig? Nu har jag ett annat fack och inte behöver dom längre? *Varför* ska de då tvinga mig att vara kvar? Det tar ju knappast tre månader att hantera ärendet? Bah.
  • Amlin

Tre månaders uppsägningstid är ganska vanligt på många olika typer av avtal, det finns säkert en anledning till att man valt att göra på det viset.

Självklart ska facket vara där för sina medlemmar, men det har ju inte så mycket att göra med hur lång tid i förväg man behöver säga upp sitt medlemsskap. Då tycker jag att det är viktigare att facket företräder de medlemmar som behöver hjälp i konflikter och att man försöker driva igenom medlemmarnas intressen i avtalsfrågor. Då finns man där för sina medlemmar om man brister på den punkten är man illa ute som fackförbund.

• ReRant
    Amlin skrev 2007-07-18 21:54:57 följande:
    Tre månaders uppsägningstid är ganska vanligt på många olika typer av avtal, det finns säkert en anledning till att man valt att göra på det viset. Självklart ska facket vara där för sina medlemmar, men det har ju inte så mycket att göra med hur lång tid i förväg man behöver säga upp sitt medlemsskap. Då tycker jag att det är viktigare att facket företräder de medlemmar som behöver hjälp i konflikter och att man försöker driva igenom medlemmarnas intressen i avtalsfrågor. Då finns man där för sina medlemmar om man brister på den punkten är man illa ute som fackförbund.
    Nu svamlar du. Det är rent ut sagt skitsamma att det är vanligt med tre månaders uppsägningstid i många avtal.

Facket ska finnas till för arbetaren. Det gör dom inte genom att tvinga arbetare att betala totalt onödiga avgifter under minst tre månader bara för att de kan.

Sedan förstår jag inte varför du skriver: "Då tycker jag att det är viktigare att facket företräder de medlemmar som behöver hjälp i konflikter och att man försöker driva igenom medlemmarnas intressen i avtalsfrågor."

Det har ju inte med saken att göra överhuvudtaget? Här diskuterar vi hurvida de försöker pumpa ut pengar från folk som inte behöver varken deras engagemang eller hjälp. Som helt enkelt har gått med i ett annat fackförbund.

Fackbasarna gråter ut i tidningarna över hur hemskt det är att medlemmarna överger facken. Är det konstigt med sådana stadgar? Man ser ju direkt att facken har börjat mer och mer blivit till ett självändamål.
  • Amlin

Jag svamlar inte. Det hade varit ett försök att pumpa folk på pengar om avtalet förändrats efter det att du skrivit på och om man inte varit tydlig med detta i t ex stadgar. I annat fall har du helt enkelt inte läst på vilket avtal du skrivit under och det kan ingen annan än du ta ansvar för. Det gäller oavsett om du går med i facket eller går med i en bokklubb eller vilket annat avtal som hellst som du skriver under. Det finns möjlighet att sätta sig in i vilkoren innan man skriver under och därmed har man själv ett ansvar för att efterleva de villkoren.

Det är därför jag tar upp vad facket verkligen ska göra, eftersom det är på dessa punkter som facket måste finnas till för sina medlemmar. Nämligen genom att driva deras intressen i olika frågor. Om man inte lever upp till dessa grundläggande saker men ändå tar ut medlemsavgift, då pumpar man sina medlemmar på pengar.

Sen kan jag förstå att det är surt att upptäcka att man har tre månaders karens (eller hur lång den nu är beroende på fackförening). Men det är väl ändå inte fackets fel att du inte tagit reda på det förren nu?

• ReRant
    Amlin skrev 2007-07-19 16:43:37 följande:
    Jag svamlar inte. Det hade varit ett försök att pumpa folk på pengar om avtalet förändrats efter det att du skrivit på och om man inte varit tydlig med detta i t ex stadgar. I annat fall har du helt enkelt inte läst på vilket avtal du skrivit under och det kan ingen annan än du ta ansvar för. Det gäller oavsett om du går med i facket eller går med i en bokklubb eller vilket annat avtal som hellst som du skriver under. Det finns möjlighet att sätta sig in i vilkoren innan man skriver under och därmed har man själv ett ansvar för att efterleva de villkoren. Det är därför jag tar upp vad facket verkligen ska göra, eftersom det är på dessa punkter som facket måste finnas till för sina medlemmar. Nämligen genom att driva deras intressen i olika frågor. Om man inte lever upp till dessa grundläggande saker men ändå tar ut medlemsavgift, då pumpar man sina medlemmar på pengar.Sen kan jag förstå att det är surt att upptäcka att man har tre månaders karens (eller hur lång den nu är beroende på fackförening). Men det är väl ändå inte fackets fel att du inte tagit reda på det förren nu?
    Nu får du sluta tjata om att det inte är fackets fel att jag inte blev upplyst om att deras stadgar kräver medlemskap långt efter att man bytt fack.

Vad diskussionen handlar om är hurvida det finns något berättigande i att att dom har dessa stadgar överhuvudtaget. De tvingar helt enkelt arbetare att vara kvar i facket trots att de inte behövs. Det är helt enkelt fel. Facket ska finnas där för att skydda individen. Inte för tvinga sig kvar och sedan ta pengar bara för att de kan i och med sina stadgar.

Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna vara tydligare. Du verkar missförstå varför jag är förbannad på facket. Det är inte för att jag inte blev upplyst om dessa stadgar. Det är för att de finns.
  • Amlin

Det handlar inte om att tjata utan att jag helt enkelt menar att det inte är det minsta konstigt att man har vissa kriterier uppställt i ett medlemsskap eller ett avtal. Det finns i alla former av avtal om du så hyr en lägenhet, bil eller prenumererar på en tidning.

Sen säger jag inte emot dig om att det är riktigt illa om fackförfundet har så dåliga administrativa rutiner att övergångar mellan förbund blir sinkade eller att man inte får påbörja sin karenstid i samband med att man faktiskt kontaktar förbundet för att säga upp sitt medlemsskp. Men det är inte uppsägningstiden i sig som är problemet då utan administrativa rutiner.

Jag skulle även vara tacksam om du kunde undvika att bemöta inlägg med nedvärderande ord som tjat. Vi har båda rätt till att föra fram våra åsikter även om vi inte är överens i frågan.

Svar på tråden Får ej gå ut ur Handels! Grrr