Inlägg från: Amlin |Visa alla inlägg
  • Amlin

Får ej gå ut ur Handels! Grrr

Stadgarna fanns trolign där när du gick med. Det kan vara läge att ta reda på uppsägningstider oavsett om det rör sig om en bokklubb eller ett fack. Sen är det otroligt beklagligt om det blir fel vid uppsägningen men villkoren är man skyldig att ta reda på själv i alla avtal man ingår.

• Amlin

Tre månaders uppsägningstid är ganska vanligt på många olika typer av avtal, det finns säkert en anledning till att man valt att göra på det viset.

Självklart ska facket vara där för sina medlemmar, men det har ju inte så mycket att göra med hur lång tid i förväg man behöver säga upp sitt medlemsskap. Då tycker jag att det är viktigare att facket företräder de medlemmar som behöver hjälp i konflikter och att man försöker driva igenom medlemmarnas intressen i avtalsfrågor. Då finns man där för sina medlemmar om man brister på den punkten är man illa ute som fackförbund.

• Amlin

Jag svamlar inte. Det hade varit ett försök att pumpa folk på pengar om avtalet förändrats efter det att du skrivit på och om man inte varit tydlig med detta i t ex stadgar. I annat fall har du helt enkelt inte läst på vilket avtal du skrivit under och det kan ingen annan än du ta ansvar för. Det gäller oavsett om du går med i facket eller går med i en bokklubb eller vilket annat avtal som hellst som du skriver under. Det finns möjlighet att sätta sig in i vilkoren innan man skriver under och därmed har man själv ett ansvar för att efterleva de villkoren.

Det är därför jag tar upp vad facket verkligen ska göra, eftersom det är på dessa punkter som facket måste finnas till för sina medlemmar. Nämligen genom att driva deras intressen i olika frågor. Om man inte lever upp till dessa grundläggande saker men ändå tar ut medlemsavgift, då pumpar man sina medlemmar på pengar.

Sen kan jag förstå att det är surt att upptäcka att man har tre månaders karens (eller hur lång den nu är beroende på fackförening). Men det är väl ändå inte fackets fel att du inte tagit reda på det förren nu?

• Amlin

Det handlar inte om att tjata utan att jag helt enkelt menar att det inte är det minsta konstigt att man har vissa kriterier uppställt i ett medlemsskap eller ett avtal. Det finns i alla former av avtal om du så hyr en lägenhet, bil eller prenumererar på en tidning.

Sen säger jag inte emot dig om att det är riktigt illa om fackförfundet har så dåliga administrativa rutiner att övergångar mellan förbund blir sinkade eller att man inte får påbörja sin karenstid i samband med att man faktiskt kontaktar förbundet för att säga upp sitt medlemsskp. Men det är inte uppsägningstiden i sig som är problemet då utan administrativa rutiner.

Jag skulle även vara tacksam om du kunde undvika att bemöta inlägg med nedvärderande ord som tjat. Vi har båda rätt till att föra fram våra åsikter även om vi inte är överens i frågan.

Svar på tråden Får ej gå ut ur Handels! Grrr