• sheeba

Ordet unge.

Ja vad tycker du om det? Är det något negativt, något man tar till när man är arg på barnet/n? Något som andvänds fast inte i ett negativt syfte?

Ibland kan jag säga unge fats oftast blir det då man blir arg. Men kan även säga ungarna men då inte på ett negativit sätt. Så för mig är det lite blandat och endå tycker jag det låter hemskt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet unge.
  • gulemamman

egna barn andras ungar....

• Vickyb

själv säger jag onge.. inget fel med de..

Gullonge är just vad hon är.

ღ Stolt och lycklig mamma till lilla Linnéa och hennes syskon som är beräknat till 070726ღ
  • ciccielv

använder det,inget negativt,blir negativ om man säger skitunge satunge osv

• aktuelle

beror mycket på tonfall som i många andra fall.. använder mig av ordet och tycker inte det behöver låta negativt.

- du behöver inte resa långt om du reser med någon du älskar -
  • Kaldorei

fast sen kan man ju kombinera unge med andr ord också... typ go-unge osv....

• emejo128

jag undviker att säga Unge när jag är arg, för då låter det illa tycker jag. Men jag säger det ofta med kärlek i rösten: min älskade lilla unge. Eller: du är allt min lilla söta skitunge. Alltså, med mycket kärlek i rösten.

• SweetStarAngel

Beror på sammanhang. Jag säger gullungar till mina sötisar emellanåt, för det är ju det dom är mina barn!
    Annars tänker jag lite på talesättet:Mina barn andras ungar

Lycklig fru, mamma och hundägare
  • Nymne

du har 4 negativa alternativ men inget positivt...Jag råkar tycka att det låter sött och positivt. Är det helt otänkbart eller?

• m00nfl0wer

När folk hör: Min unge. Andras barn.
    När folk inte hör: Min unge. Andras ungar.

Jag har nog aldrig sagt unge när jag varit arg. Ser inte ordet som något negativt.. mest ett skojord. Min dotter skrattar åt det. Mina föräldrar kallade oss ungar (mig och mina 4syskon) för "ett gäng skitungar" när dom skämtade. Jag har en skitunge, min unge, min dotter, mitt barn.. you name it.

• LuMa

Både positivt och negativt.
    Ibland har jag skitungar och ibland gullungar.

Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
Svar på tråden Ordet unge.