• sheeba

Ordet unge.

Ja vad tycker du om det? Är det något negativt, något man tar till när man är arg på barnet/n? Något som andvänds fast inte i ett negativt syfte?

Ibland kan jag säga unge fats oftast blir det då man blir arg. Men kan även säga ungarna men då inte på ett negativit sätt. Så för mig är det lite blandat och endå tycker jag det låter hemskt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet unge.
  • LaFontaine

Själv var jag pappas lilla skitunge. Ofta sa han det samtidigt som han kittlade mig eller lät mig "flyga" på hans fötter. För mig är alltså unge av naturliga skäl positivt laddat.

• LuMa
    LuMa skrev 2007-07-16 19:44:30 följande:
    Både positivt och negativt.Ibland har jag skitungar och ibland gullungar.
    För att dra det ett steg längre..
    Skitungar kan vara positivt också, brukar kalla dom det när dom är skitiga (smutsiga).
    Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
  • Skrutt och Skrot
    Vickyb skrev 2007-07-16 19:41:35 följande:
    själv säger jag onge.. inget fel med de.. Gullonge är just vad hon är.
    Haha, jag säger också så, gullonge och busonge....det är ju precis vad de är de små liven!
  • Marie30

Jag tycker att det är ett fint ord! Låter mindre pretantiöst än att säga "mitt barn". Har märkt att jag använder "min unge" i sammanhang då jag vill skydda honom eller oss på något sätt när jag känner mig angripen (verbalt) av omgivningen. Blir nog en lite primitiv varghona emellanåt...

• Cinnalinna

njae det beror på - jag tycker det har lite negativa associationer faktiskt...

• hanna 86

Använder ordet dagligen tror jag! Han (stora pojken) är en riktig busunge som alltid hittar på hyss. Folk fattar dock inte att jag givetvis inte menar något negativt när jag tex säger "ja, han är en riktig liten satunge haha".

Trollunge, busunge, gullunge, skitunge och även satunge!

Kärt barn har många namn!

Ivaldi 051111, Dexter 070612
  • Tant Green

Jag saknade något positivt alternativ, jag brukar säga det och jag tycker det är lite gulligt. Jag förknippar det med små söta djurungar

• sheeba
    Tant Green skrev 2007-07-16 20:08:26 följande:
    Jag saknade något positivt alternativ, jag brukar säga det och jag tycker det är lite gulligt. Jag förknippar det med små söta djurungar
    Hm ja dte tänkte jag inte på! bara för jag alltid har hört att det ska vara negativt. Men man kan ju sätta på kan andvända/andvänder eller annat.
  • JeanneDArc

min lilla gosunge är precis vad hon är! Inte är det fult... tänk ordet kattunge, visst låter det bara gulligt?

Svar på tråden Ordet unge.