Inlägg från: FrökenHöst |Visa alla inlägg
  • FrökenHöst

gallstensanfall

Jag var också normalviktigt (mer underviktig) när jag hade gallsten och fick gallblåseinflammation. Operationen tog 5 timmar!! Hur lång tid tog eran, ni som gjort en. Nyfiken. Det var en vanlig titthålsop.

En sak till jag är nyfiken på är om det är någon fler än jag som inte kan äta gluten sen borttagandet av gallblåsan??

Jag kan det inte. Min läkare säger att det händer i mycket sällsynta fall.
    Det har gått snart fem år sedan operationen och jag kan fortfarande inte bryta ner gluten. Blir jättesjuk. Har däremot inte diagnosen celiaki så jag får inte ut kost från apoteket!!! Mycket dumt :(

• FrökenHöst

TS; ifall det skulle råka bli så att du inte skulle tåla gluten (vilket tydligen är väldigt ovanligt efter en gall.op)så finns det ju produkter att äta samt att restauranger är bättre nu på att hitta alternativ. Även om du är laktosintolerant.
    Fast det är rätt tråkigt...man blir less på att alltid vara "besvärlig"

Själv tål jag inte: gluten, komjölksprotein, ägg, jäst, soja, baljväxter mm.
    Jag brukar äta ute. Inte alltid helt lätt.
    Mina vänner och familj har börjat lära sig. Det blir ju aldrig halvfabrikat. Skulle vilja äta mindre kött också men det är svårt med tanke på allt som jag inte tål, samtidigt som jag behöver kunna äta de saker som jag faktiskt tål.

I perioder blir jag väldigt deppig för att jag inte kan äta saker som GOTT bröd, god choklad (som INTE är mörk), pizza och en hel del annat. Ja, FY vad less jag blir ibland.
    Hoppas att bebisen i magen tål saker bättre.
    Sen är ju allt mycket DYRARE!!!
    Eftersom jag är inte tål gluten men har intakt tarmludd så räknas det inte som att jag har Celiaki så därför får jag inte ut pasta, hårdbröd mm från apoteket!! Knäppt!

Tror säkert att du slipper glutenallergi.
    Håller tummarna. Lycka till med dina gallprobem!

• FrökenHöst

Gallsmärtor brukar kännas under revbenen till höger om mitten. Kan även stråla ut mot ryggen. Ett test som läkare gör, som även min man provade. Var att lägga en hand över gallblåsan, där den ligger.
    Och sen "slå" lite lätt över handen. Har man gallproblem så brukar det göra fruktansvärt ont.
    Detta är vad jag vet om gallsmärtor. Kanske nån annan har någon annan erfarenhet....

• FrökenHöst

Jo, precis. Det är ju alltid bättre att gå till doktorn och kolla upp, så man vet.
    Jag tänkte bara om man inte tar sig i väg till doktorn initialt, utan bara går hemma och funderar...

• FrökenHöst

Ja, det var några år sedan. Jag fick åka hem dagen efter operationen. Hadedäremot tillbringat en vecka på kirurgen för att jag var så sjuk.
    Sen så skulle de, som de sa, "bara gå in och spola rent och få bort allt smågrus" genom halsen. Till min man sa de att det tar högst en halvtimme. Jag kom ut från op. fem timmar senare och de hade gjort en titthålsoperation och varit tvungen att ta bort hela gallblåsan och en massa stora stenar för allt var bara så inflammerat.
    Efteråt bad de om ursäkt för att de inte trott på att jag hade sååå ont...
    Men som sagt, dagen efter op. fick jag åka hem.

• FrökenHöst

Ska föda snart, första barnet, och nån har nångång liknat gallstensanfall vid förlossningssmärtor...
    Gallstensanfallen kommer jag fortfarade ihåg för det gjorde så fruktansvärt ont.

• FrökenHöst

Ja, jag lär ju snart märka vad smärta vid förlossning egentligen är...

• FrökenHöst

Åh, stackare. Hoppas du får op. snabbt.
    Min lever var också starkt påverkad men den blev bättre när de tog bort gallblåsan.
    LYCKA TILL!

Svar på tråden gallstensanfall