• ÄngelBängel

Coola stickare del 3

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m19562837.html

• Svar på tråden Coola stickare del 3
  • MagdaA
    Villain: åh! tack för beskrivningen!

bilder ja... tänkte hinna lägga in lite bilder på alex nån dag... har lagt in bilder från förlossningen med det är bara de i min adressbok som får se dom. vill inte visa dom för alla. men jag lägger till dig så kan du se. har även en bild på sötnosen i standardmappen.
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Kerstin

Jättefin mössa och vantar, Villain! Jag har semester om en vecka och hade då äntligen tänkt sticka precis såna vantar och en piximössa till två kompisar som har fått barn. Jag har funderat lite på om man borde öka lite på vantarna efter mudden, så jättebra att se ditt mönster. Råkar du veta vad det var för masktäthet som du stickade? Har ju ingen testbäbis att mäta på än men ska sticka ett set till en bäbis född i juni och en i juli så att det passar till vintern och undrar hur stort jag borde göra. Någon som vet?

Sedan undrar jag om någon har tipps på bra garn för småbarn. De måste ju vara gosigt mjuka tycker jag, men jag antar att man inte borde ta sånt som luddar.

• stenfalk

Villain: Jättefint!

Kerstin: Vad det gäller bebisstorlekar har jag ingen aning. Sitter själv och stickar en barntröja och har jätteproblem vad det gäller storlek...
    Tips på bebisgarner tycker jag är mjuka ullgarner. Är själv helt allergisk mot akrylgarner som ju annars ofta rekommenderas till barn. Ett mjuk ullgarn, i tex merino, sticks inte det minsta och är mycket mjukare och gosigare än akryl. Stickar själv i Bambino ull just nu, och det är ett ganska trevligt garn. Lite för slätstruket för min smak (gillar egentligen inte fyrtrådiga garner), men mjukt och trevligt. Lanett från sandenes garn är superhärligt och passar jättebra till barnkläder. Är det inte något som ska vara alldeles närmast kroppen tycker jag att det fungerar bra med ett tvåtrådigt ullgarn som är obehandlat också, tex visjö från östergötlands ullspinneri som är mjukt och härligt.
    Vad menar du med garn som inte luddar? Noppigt blir nästan alla garner som är lämpliga till barnkläder. Akryl blir ju fort noppigt och fult. Men även mjuka ullgarner, som är gjorda av kortfibrig ull, noppar lätt.

• Lynley

Villain; jättefina!
    Stickar vantar för närvarande men nu är garnet slut så kanske ska jag börja på en pixiehatt ikväll....

• ZyzterZäta

Kerstin: Nej, har inte någon uppfattning om masktätheten tyvärr.

Stenfalk: Akryl är väl bra på så vis att det är lätt men jag tycker att det inte riktigt andas som tex ull. Nu finns ju många ullgarner som är lätta och mjuka, precis som du skriver, så de som minns sin barndoms stickiga ylletröjor får bege sig ut och upptäcka en ny värld helt enkelt.

Lyckobubbla i magen!
  • laven

Jag håller med om att ull är finare än akryl. Men å andra sidan har jag 3 barn, och jag kan lova att i bebis-stadiet står man inte och handtvättar ull bara för att.... De kläderna får ligga och man använder andra kläder som går att tvätta.
    Beroende på dag och bebis kan man visserligen använda vissa plagg flera gånger, men får man en bebis som ideligen spottar mjölk så kanske de bara räcker i 10 minuter, om ens det.

Summa summarum: Sticka kläder (och filtar) som går att tvätta till bebisar.

• Kerstin

Tack för alla fina tipps. Jag fick ett merinogarn av en kompis och måste hålla med om att det är hur mjukt som helst. Sticks inte alls. Ska leta upp fler av nåt liknande.
    Med garn som luddar menar jag att man börjar spotta ut hårbollar om man gnager lite på det. Skulle ju inte få för mig att sticka till småbarn i mohair, men typ sånt. Funderade på om det finns andra garner där det inte är lika tydligt, men som inte heller tål att bitas på.

Jag har faktiskt inga barndomsminnen om stickiga ulletröjor, fast jag hade en hel massa hemmastickade saker. Däremot kommer jag ihåg att jag hade en bomullströja och den blev så hård att jag fortfarande inte vågar göra nåt i bomull.

Laven, tycker du att det där med att det måste vara tvättbart även gäller mössa och vantar? Har ju funderat på det, men en mössa i akrylgarn är ju inte så kul... Och jag antar att det hamnar mindre kräk på en mössa och vantar än på innekläder, men det är egentligen bara en ren gissning...

• ZyzterZäta

Kerstin: Gör du mössa i ull om du vill det. Det är säkert välkommet med alla presenter och som du skriver är det nog inte lika stor risk att en mössa bli nerspydd även om det säkert förekommer. De får väl lämna tvättandet till dig Men tröjor kan man nog göra i tunnare bomullsgarn istället så går det att tvätta i maskin. Jag tycker att bomull är trevligare än akryl.

Lyckobubbla i magen!
  • laven

Håller med. Mössa tvättas inte lika ofta, så där kan du nog använda vad som helst. Däremot gör vantar det, speciellt för de riktigt små. De slickar och biter gärna på vantarna.

• MagdaA

känner mig så inaktiv här i tråden just nu! men snaaaart är filten klar så ni ska få se. är riktigt nöjd själv faktist Hinner tyvärr inte så mkt som innan, blir att passa på när lilleman är glad å nöjd att ligga brevid mig på soffan eller när han sover.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
Svar på tråden Coola stickare del 3