Villain: Jättefint!
Kerstin: Vad det gäller bebisstorlekar har jag ingen aning. Sitter själv och stickar en barntröja och har jätteproblem vad det gäller storlek...
Tips på bebisgarner tycker jag är mjuka ullgarner. Är själv helt allergisk mot akrylgarner som ju annars ofta rekommenderas till barn. Ett mjuk ullgarn, i tex merino, sticks inte det minsta och är mycket mjukare och gosigare än akryl. Stickar själv i Bambino ull just nu, och det är ett ganska trevligt garn. Lite för slätstruket för min smak (gillar egentligen inte fyrtrådiga garner), men mjukt och trevligt. Lanett från sandenes garn är superhärligt och passar jättebra till barnkläder. Är det inte något som ska vara alldeles närmast kroppen tycker jag att det fungerar bra med ett tvåtrådigt ullgarn som är obehandlat också, tex visjö från östergötlands ullspinneri som är mjukt och härligt.
Vad menar du med garn som inte luddar? Noppigt blir nästan alla garner som är lämpliga till barnkläder. Akryl blir ju fort noppigt och fult. Men även mjuka ullgarner, som är gjorda av kortfibrig ull, noppar lätt.