• Lantani

Delegering på läkemedel hemtjänst

Ska göra ett prov eller liknande så att jag kommer få dela ut medicin i hemtjänsten där jag jobbar nu under sommaren och det är bara ja/nej/vet inte svar på alla frågorna och ska tydligen inte vara så svårt. Hoppas jag klarar det för jag ska jobba ikväll, men en tjej och hon har ingen delegation. Någon som gjort delegations prov och inte klarat det?

• Svar på tråden Delegering på läkemedel hemtjänst
  • Fidelis ad urnam

När jag jobbade inom hemtjänsten första gången blev jag delegerad via telefon.
    En sjuksköterska frågade om jag ville kunna ge mediciner, jag svarade att det skulle underlätta mitt arbete och hon svarade att men så bra då är du delegerad

Home is anywhere you are..... Reta er på den ni
  • BabyJia

Jag har delegation...fast vi fick inte så lätt me bara ja å nej frågor, fast förr hade dem såna prov. Nu ska vi skriva svaren å en del av frågorna va asså kluriga å jag gjorde lite missar. Men sjuksköterskan satt me mej å gick igenom frågorna å sen godkände mej.

• septbebis

Ang att vissa inte behöver göra prov (jag behövde ju inte) kan det bero på hur vårdtagarna får sin medicin? Våra vårdtagare får sin medicin antingen som apodos eller i dosett. De medicinerna i dosetten lägger inte vi  i personalen dit, utan det gör en sköterska.

• Fidelis ad urnam
    septbebis skrev 2007-07-18 17:38:35 följande:
    Ang att vissa inte behöver göra prov (jag behövde ju inte) kan det bero på hur vårdtagarna får sin medicin? Våra vårdtagare får sin medicin antingen som apodos eller i dosett. De medicinerna i dosetten lägger inte vi  i personalen dit, utan det gör en sköterska.
    Jag fick ge vaginala mediciner med min muntliga, över telefon "delegering" 
    Home is anywhere you are..... Reta er på den ni
  • CinnamonMai

Pokergirl skrev 2007-07-17 12:40:39 följande:

Kom ihåg att du som undersköterska inte har skyldighet att ta en delegation på läkemedel, du har rätt att tacka nej till detta. Det är ju trots allt en hel del ansvar med tabletter.
    Har hört samma, att man kan tacka nej. Här ställer de dock kravet på alla timanställda. Annars får du inte hoppa in.
  • Clavi
    Fidelis ad urnam skrev 2007-07-18 10:16:00 följande:
    När jag jobbade inom hemtjänsten första gången blev jag delegerad via telefon.En sjuksköterska frågade om jag ville kunna ge mediciner, jag svarade att det skulle underlätta mitt arbete och hon svarade att men så bra då är du delegerad
    Det är ju skrämmande!  Att någon tar så lätt på en delegering, det kunde ju kosta henne jobbet.
    Fidelis ad urnam skrev 2007-07-18 17:39:39 följande:
    Jag fick ge vaginala mediciner med min muntliga, över telefon "delegering" 
    Vaginala? Vagitorier?
    BF 070731
  • Pokergirl

Som arbetsgivare har man faktiskt inte rätt att kräva att någon utan adekvat utbildning på området tar på sig en delegation, och framförallt inte kräva det för att en person ens ska få jobba. Jag hade nog dragit in facket om min arbetsgivare ställt sådana krav.

• Clavi

Jag läser till sjuksköterska pch har jobbat som undersköterska i 10 år. Delegering är ju inget man ska ta lätt på, jag tycker de verkar bra med en genomgång innan.

BF 070731
  • Kinne79

pokergirl-
    Det är dock väldigt jobbigt att jobba tillsammans med någon som inte har delegation, så jag förstår om man inte blir inringd så ofta om man nekar till det.

• Ginstan

Pokergirl--> Men varför skulle man inte vilja få ge mediciner åt folk om man nu jobbar inom hemtjänsten? Det är la en merit till framtiden att man gjort det och lite mer ansvar?
    och som arbetsgivare skulle jag nog tycka att en som tackar nej till ett sådant erbjudande och drar in facket är lite.. hm hur ska jag utrycka mig...."inte så arbetsvillig?" Men det är ju min åsikt.

Svar på tråden Delegering på läkemedel hemtjänst