• Lantani

Delegering på läkemedel hemtjänst

Ska göra ett prov eller liknande så att jag kommer få dela ut medicin i hemtjänsten där jag jobbar nu under sommaren och det är bara ja/nej/vet inte svar på alla frågorna och ska tydligen inte vara så svårt. Hoppas jag klarar det för jag ska jobba ikväll, men en tjej och hon har ingen delegation. Någon som gjort delegations prov och inte klarat det?

• Svar på tråden Delegering på läkemedel hemtjänst
  • Rude Billy

jag har gjort det provet och det är egentligen inget prov.. fyldle i ja eller nej och sen gick sköterskan igenom svaren på ett annat papper och förklarade allt hur det gick till.. Man kan alltså inte misslyckas utan det är (sa sköterskan till mig)  bara för att de ska veta hur mycke vi kan och va de behöver förklara för än..
    Så no worries!
    Va iof inte hemtjänst utna p ett serviceboende men de lär ju inte vara nån större skillnad på 'proven' när det gäller delegering!

Benjamin - mammas allt på jorden!
  • Lantani

okej. skönt att höra. fick lite papper att läsa igenom, men de sa att man inte behövde kunna allt utan bara känns till.

• Pokergirl

Kom ihåg att du som undersköterska inte har skyldighet att ta en delegation på läkemedel, du har rätt att tacka nej till detta. Det är ju trots allt en hel del ansvar med tabletter.

• Nikitastar

Japp, jag har gjort det och hade alla rätt. Hur enkelt som helst så du behöver inte oroa dig.

• Miot

Jag jobbar inom hemtjänsten och deligationen gick till på samma sätt som "tomas och alex" förklarade det. Sköterskan går igenom frågorna och förklarar o så. Inga problem =)

• Rude Billy

Själv fick jag inga papper innan att läsa igenom.. tror jag fick de efteråt..eller om ja ens fick nårra *förvirrad*
    :)

Benjamin - mammas allt på jorden!
  • Lantani

okej. vad bra. Jag är inte undersköterska utan vårdbiträde. Får åka till jobbet lite tidigare idag och få delegationen

• septbebis

Jag har delegering samt att jag får ge insulin. Men jag har inte gjort något test. Var hos distriktssköterskan som bara gav information. När jag skulle ge insulin för första gången så var sköterskan med och visade mig och kollade när jag stack vårdtagarna som vi har. Man måste dock inte ge insulin om man inte vill, det kan någon annan ta isåfall. Men jag ville lära mig det.

• Angelica30

Vi har inga ja/nej frågor utan här ska man svara med egna ord va det olika sakerna betyder, varför och allt sånt där.

det verkar vara olika från olika ställen, dock går dom igenom svaren efteråt.

• Lantani

Jag gjorde testet igår. Svarade först på 3 a-4 sidor med ja/nej/vet ej frågor och sedan gick sjuksköterskan igenom de fel svaren och det svaren jag skrivit veta ej på. och sedan så visade hon olika typer av mediciner och hur man använde dem, så det var inte så svårt.

Svar på tråden Delegering på läkemedel hemtjänst