• Iroyg

Smörgåsrån??

Jag gav smörgåsrån till en början men bytte sen till Majskrokar eftersom jag två gånger fått gräva ut bitar som fastnat halvägs ner i halsen på lillan med andnöd som följd, hon blev blå i ansiktet . Majskrokar har hon inte satt i halsen en endaste gång. Mindre vassa också... Nu är hon så pass stor att hon nog kan äta smörgåsrån lättare, fast jag gillar krokarna bättre ändå...  

• Iroyg
    Mone skrev 2007-07-17 13:23:59 följande:
    Detta är andra gången jag hör talas om majskrokar. Vad är det för något egentligen? Vart hittar man det?
    www.majskrokar.se
    Består av bara majs, inga tillsatser alls. Finns de inte i ditt område så gå in i nån butik och be dem ta hem.
    Kajsan skrev 2007-07-17 13:25:38 följande:
    Men varför? Majskrokar eller rån.Visst, det kanske är gott ibland.Men det finns ju ingen näring i alls.Varför ger man dem?Inte varför man inte ska ge dem alltså...
    Precis som du säger, gott ibland. Ett snacks, något hon kan knapra på medan vi vuxna exempelvis fikar. En majskrok ger typ 2 kcal. Perfekt att ge när hon är missnöjd i bilen och sånger/ramsor och leksaker inte hjälper. Stör inte måltiderna eftersom det inte ger så mycket mättnad.
  • Iroyg
    Kajsan skrev 2007-07-17 14:46:16 följande:
    Ok, men det är onödigt att proppa i barnen smörgåsrån dagligen för att intruducera gluten.Det behövs inte och det finns bättre sätt.Och majskrokar innehåller inget gluten alls.Så därför undrar jag fortfarande.
    Att ge ett smörgåsrån per dag är väl knappast att "proppa" i barnen... Gurkbitar exempelvis ger ju ingen näring heller egentligen.

Gluten introducerade jag genom gröt.
    Majskrokar är bra att ha hemma och i skötväskan, möglar inte och behöver ingen kyl. Inga tillsatser, hjälpämnen eller annat, bara ren majs.
    Jag ger dem ibland som distraktion (sysselsättning som är långt roligare än leksaker) när jag måste duscha, något att knapra på när vi äter middag (då har hon redan ätit sin middag, vi äter för sent) eller till fikat till exempel. Som jag skrev förut så gör de henne inte mätt mellan måltiderna eftersom de mestadels bara är luft. Visst, jag kan ge smörgåsbitar, fruktbitar eller annat istället, men jag föredrar majskrokar eftersom de bara är att ta ur påsen och ge, samt att de är väldigt lätt-ätna (heter det verkligen så?) och smälter i munnen. Hon får väl max 4 krokar per dag.

Vill du ha fler exempel så säg till...
  • Iroyg
    Kajsan skrev 2007-07-17 22:49:04 följande:
    Men visst, självklart skulle jag hellre ge mitt barn majskrokar än fylla magen med vitt mjöl och vatten-rånen.
    Vitt mjöl är väl inte skadligt för småbarn..? Är det inte tvärtom, att de helst ska äta vitt bröd exempelvis? Sen tror jag inte att det är så många som ger smörgåsrån som måltid (alltså fyller magen med dem), snarare som ett litet snacks liksom. Ett smörgåsrån om dagen är knappast skadligt, och vad som är onödigt eller inte kan diskuteras i oändlighet.
Svar på tråden Smörgåsrån??