• Anonym (Erica)

Ok köpa second hand?

Jag är ensamstående och lever på lägsta fp. Jag har ej råd med allt som verkar behövas och mycket är så dyrt.
    Jag tänkte börja köpa bebiskläder och leksaker second hand men min kompis tycker det är så ofrächt att göra det och tycker absolut jag ska köpa nytt men har som sagt väldigt dålig ekonomi.
    Därför undrar jag om det är ok att handla second hand till bebisen eller ska jag försöka hitta nya riktigt billiga kläder och leksaker?
    Kan det vara risk för smittor om man handlar second hand till bebis?

• Svar på tråden Ok köpa second hand?
  • Kakan83

Fynd på tradera! Det är jättebra med begagnat.

• lillvilda

vi köper båden nytt och second hand. När vi väntade lillen så gick vi på en fyndmarknad och köpte massor av billiga bodys och byxor i srtl 50-56. Dom växer ju ändå ur dom så fort och det var jätte fina kläder. vi tvättade allt innan användning så jag tycker inte att det är ofräscht. Barn växer så fort och dom kläder vi köpte såg inte använda ut så jag tycker dte är smart att köpa begagnat.

• lisabeth

Allt som går att tvätt så som kläder, leksaker, babysitter osv är helt ok begagnat. (ang gosedjur som någon skrev om ovan finns det faktiskt sådan också som går att köra i tvättmaskinen)

Det enda jag inte skulle köpa begagnat utan att känna personen som säljer det är bilbarnstol den vill man ju vara säker på att den inte är krockad. I vårt än får man dock låna den första bilstolen (babyskyddet) så kolla BB med MVC om det är så hos dig också. Landstinget röntgar varje stol mellan utlåningarna så att man vet att de är ok.

HAndla du på secondhand tycker jag. Och lycka till med bebisen!

• mejram

Det var det dummaste jag hört att kompisen skulle avråda dig från att köpa begagnat! Varför slösa pengar i onödan? Det är väl bättre att spara till den dagen barnet kommer hem och måste ha ditten eller datten för att inte bli retad i skolan eller så.

Jag tycker att du ska sätta upp en lapp i butiken där du bor, eller i trappuppgången eller liknande. Jag har själv en massa barnkläder liggande som jag inte riktigt vet vart jag ska göra av. Orkar inte lägga ut dem på Tradera och kommer mig aldrig för att gå iväg till Röda Korset eller Myrorna med dem. Skulle bli jätteglad om någon kom hit och bar iväg alla kassar. Slår vad om att det finns fler som jag.

Var bor du? Har du vägarna förbi Sundbyberg är du välkommen hit och plocka gratis

Det löser sig sa hon som sket i vasken
  • Kicki4
    mejram skrev 2007-07-17 23:07:49 följande:
    Det var det dummaste jag hört att kompisen skulle avråda dig från att köpa begagnat! Varför slösa pengar i onödan? Det är väl bättre att spara till den dagen barnet kommer hem och måste ha ditten eller datten för att inte bli retad i skolan eller så.Jag tycker att du ska sätta upp en lapp i butiken där du bor, eller i trappuppgången eller liknande. Jag har själv en massa barnkläder liggande som jag inte riktigt vet vart jag ska göra av. Orkar inte lägga ut dem på Tradera och kommer mig aldrig för att gå iväg till Röda Korset eller Myrorna med dem. Skulle bli jätteglad om någon kom hit och bar iväg alla kassar. Slår vad om att det finns fler som jag.Var bor du? Har du vägarna förbi Sundbyberg är du välkommen hit och plocka gratis
    Jag håller med det mejram skrivit i sitt inlägg!!
  • CeeJay

Jag lämnar urvuxna kläder till en butik som säljer de vidare och jag lämnar ALDRIG trasiga och fläckiga kläder. De är alltid rentvättade och fräscha. I den butiken tar hon inte emot annat än "fina" kläder och de säljs för en liten penning.

Jag tycker det är skitsmart att köpa begagnat. Kolla på eniro eller hitta.se och se om du hittar några butiker i din kommun.

• Anonym

Köp du second hand med gott samvete, inget man blir sjuk av. Vet flera som gör så oavsett ehonomi det enda som händer är att man spar sina pengar till annat!

Bor du i stockhom och har en mailadress så har jag en hel låda med babyleksaker, väldigt fina också som du kan få!

Mvh/Karina

• Acinorev

90% av våra grejer är begagnade. OCh jättefina

• Yvonne81

Det är väl klart att det är okej! Själv har jag svårt för second hand men måste man så måste man. :o) Det är ju inget fel med det!

Och även fasst de är rena, hela och så, så tvättar du ju kläderna igen när du köpt dem före du använder dem! Och leksaker steriliserar du ju också så klart :O)

Klart att det går bra!

• septbebis
    Yvonne81 skrev 2007-07-18 08:38:17 följande:
    Själv har jag svårt för second hand men måste man så måste man. :o) Det är ju inget fel med det!
    Jag gillar begagnat trots att jag inte "måste" köpa det pga dålig ekonomi.
  • Ilonasmamma

klart du kan handlar begagnat, så länge det är helt och rent. Kläder går att tvätta och ´leksaker diska och rengöra.

Jag har hittat mycket fina fynd på tradera när det gäller kl'der till min dotter, även helt nya kläder för biliga priser

leksaker som jag inköpt på loppis brukar jag om det går köra i diskmaskinen eller rengöra med ytdesinfektion, men det gör jag ananrs oxå med vissa skaer här hemma. Man tar ju i så mycket när man är ute så några ggr i månaden tar jag dem flesta ytor med sprit.

Vi har lånat mycket saker oxå, babyskydd från brorsan och sedan massor med kläder och leksaker.

Svar på tråden Ok köpa second hand?