Diklofenak
Hej!
Undrar om det är någon som vid något tillfälle använt Diklofenak (Eeze, Voltaren) under graviditeten?
Ha en härlig dag!
=)
Hej!
Undrar om det är någon som vid något tillfälle använt Diklofenak (Eeze, Voltaren) under graviditeten?
Ha en härlig dag!
=)
Det tillhör den gruppen av läkemedel som man ska undvika under graviditet. Så nej, det har jag inte tagit när jag var gravid.
tack för ditt svar!
nä precis.. man ska undvika det. speciellt under de senare tre månaderna av graviditeten. saken är den att jag fick en otrolig huvudvärk som verkligen inte släppte. provade med alvedon och gick och la mig. höll i sig hela dagen och till slut stod jag inte ut längre. jag tog en diklofenak! hoppas inte att en engångsdos gör skillnad i slutänden.. men visst fick jag dåligt samvete.
En gång gör ingenting, men man ska undvika långvarig behandling.
En gång är nog ingen fara om man ska tro den här artikeln: http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/NewsPage____651.aspx
Jag hade också grym huvudvärk under graviditeten. Åt Panodil jämt och ständigt.
Grattis till ditt lilla liv i magen, hoppas att din huvudvärk bara är tillfällig
Kram!
Eeze:
Graviditet
Behandling under någon del av graviditeten skall endast ske efter läkares ordination. Eeze kutan spray skall inte användas under graviditetens sista tre månader.
-----------------------------------------------------
Voltaren:
Intag av Voltaren T skall undvikas av kvinnor som försöker bli gravida eller är gravida. Behandling under någon del av graviditeten skall endast ske efter läkares ordination.
Hej och tack för alla svar!
det var ungefär som jag trodde.. man ska inte använda om det inte är absolut nödvändigt och inte utan att fråga läkare. så är det med mycket. ibland har inte nöden någon lag...
fortsatt trevlig sommar!
har tagit diklofenak för mina gallstensproblem... fick dock utbytt detta mot spasmofen sen en dryg månad tilbaka. Dock är d inget jag "gladerligen" tar med tanke på att jag blir fullkomligt borta... visst, d tar bort smärtan, men man får ju må skit... och med tanke på hur jag får må, hur ska då inte en försvarslös bebis i magen må... vill inte ens veta
jag åt diklofenac maxdos i två veckor i v.3 och 4 i graviditeten. Fy tusan var rädd jag var för fosterskador.
Men blev "friskförklarad" i v. 14.
Hemska veckor fram tills dess dock.
Åt även malariatabletter som ÄR farliga för gravida under samma tid.
Visste ej att jag var gravid.
En gång är dock ingen fara!