Anonym (Förtvivlad) skrev 2007-07-18 23:01:01 följande:
ja men hur får man han att flytta ut smidigt. klart han tänker på det ännu men är så instängd o pratar inte så mkt om det..han har berättat hemligheter för mig som ingen annan vet..om man har gemsam vårdnad. vad gäller då??..när ja slutar amma, kan han bara säg att lillen ska bo hos honom då??..vad har ja på min sida??...att använda missbruket mot honom är ngt ja aldrig vill göra..han har hållt på sen han va 15, nu é han 30..så gå från att leva för varje dag till familjeliv é nte lätt, men han vill verkligen men ja orkar inte ta mer skit pga missbruket... ja vill ha lite uppskattning och han ör tacksam det vet ja men man orkar inte hur mkt som hellst..
Mitt råd till dig är att du tar kontakt med familjerätten på orten där ni bor; ring o boka tid för samtal..det kan man göra utan att man har tagit steget mot separationen.
Man kan komma dit o få råd ang hur man ska gå till väga.
Vad gäller vart er son ska bo så är det hos bäst lämpad förälder och eftersom ni har gemensam vårdnad så har din sambo rätt att kräva att sonen ska bo hos honom.
Dock är det ju fortfarande så att i de allra flesta fall så anses mamman bäst lämpad.
Men skulle det gå så långt att din sambo drar dig inför rätta så kan det bli så att man dömer till hans fördel och tyvärr så kanske du (om den dagen kommer) behöver hävda hans missbruk som en nackdel.
Vad beträffar er lägenhet och vem som ska lämna den beror ju helt o hållet på vems namn som står på kontraktet; står bägges namn där har båda rätt att stanna.
Däremot om du skulle gå vidare med separationen o han inte vill flytta ut så är det bara ett domslut som kan ge dig ensamrätten till lägenheten.
Vill inte på något sätt skrämma upp dig med mitt inlägg men det kan bli såhär om man inte kan komma överens utan att blanda in myndigheter.
Hursom så är mitt råd att du kontaktar familjerätten och pratar med dom och ställer frågor så du kan få de bästa svaren.
Under tiden så kan jag tipsa om
famratt.com - det är en väldigt bra sida där man kan läsa om alla slags frågor i detta ämne, man kan även läsa olika fallbeskrivningar.
Den sidan har jag haft mycket nytta av själv.