• Lexem

Tänker du i färger?

Tänker du i färger? Exempel 1) Nu skulle jag skriva ett schema över de närmaste veckorna i Excel. Tänkte då färgmarkera lördag och söndag så jag tydligt ser när det är helg. Genast känns det då självklart att markera lördag med rött och söndag med grönt. Vet inte varför, bara en känsla. Exempel 2) Alla siffror och bokstäver har för mig en färg. Tänker jag på siffran 3 så är den blå. Tänker jag på bokstaven H så är den brun. 4 är grön, 1 är röd, 8 är lila. K är grön, Ö är svart. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tänker du i färger?
  • jajja

nej, aldrig svarade jag.
    Har faktiskt aldrig tänkt på det, hihi

• Lexem

jajja: Men om du tänker på det nu då? Om du föreställer dig siffran 7 - vilken färg har den?

• Soffis79

Ja, lite. Skriver in roliga saker i kalendern med rosa penna

Den vackraste stunden i livet var den när du kom Edwin
  • CeeJay

Ja ibland faktiskt. Tänker även i olika former tex veckan och året är som en trappa/liggande s... Jag har lite diffusa färger och kan inte vara så precis som du men augusti har alltid varit grön för mig och februari är blåvit

Har alltid fått höra att jag är knäpp och det känns såååå skönt att veta att jag inte är ensam

• Marie Curie

Ja, alltid

Det kallas för synestesi. Sedan jag hittade namn på det slutade min man tycka jag var konstig . Nu är jag bara lite knäpp .

• Marie Curie

Det är inte bara kombinationen siffror, bokstäver/färg

Vill ni veta mer, läs tex här: www.synestesi.se/

• Lexem

Marie Curie: Excellent! Gött att få ett namn på det ja.

• Lexem

Marie Curie: Nej det är inte bara bokstäver och siffror jag tänker såhär med, utan även helt vanliga ord. "Ambitiös" för mig är orange...

• CeeJay

Marie Curie: Tjoho nu känner jag mig faktiskt helt normal

• Marie Curie
    Lexem skrev 2007-07-19 10:06:29 följande:
    Marie Curie: Excellent! Gött att få ett namn på det ja.
    Visst är det
Svar på tråden Tänker du i färger?