• Lexem

Tänker du i färger?

Tänker du i färger? Exempel 1) Nu skulle jag skriva ett schema över de närmaste veckorna i Excel. Tänkte då färgmarkera lördag och söndag så jag tydligt ser när det är helg. Genast känns det då självklart att markera lördag med rött och söndag med grönt. Vet inte varför, bara en känsla. Exempel 2) Alla siffror och bokstäver har för mig en färg. Tänker jag på siffran 3 så är den blå. Tänker jag på bokstaven H så är den brun. 4 är grön, 1 är röd, 8 är lila. K är grön, Ö är svart. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tänker du i färger?
  • Asereht

Ja, jag tänker ganska ofta i färger eller sätter färg på saker och ting. Lördag för mig är tex blå.

♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥
  • Lexem

Kollade lite på den där sidan du länkade till, Marie Curie. Mycket intressant! Jag sätter även personlighet på olika ord. Tisdag för mig är en vass kvinna. Söndag är en snäll gammal gubbe.

• Fluffguf
    Lexem skrev 2007-07-19 13:05:31 följande:
    Kollade lite på den där sidan du länkade till, Marie Curie. Mycket intressant! Jag sätter även personlighet på olika ord. Tisdag för mig är en vass kvinna. Söndag är en snäll gammal gubbe.
    Det gör jag också, mer än vad jag sätter färger på det! Jag kopplar ihop olika ord med egenskaper.
    FUM är det nya BIM! Kolla in www.familjeliv.se/Forum-1-5/m22043160.html!
  • Marie Curie

Tänk att känna lukten ett ljud - någon som gör det? Härligt

• Lexem

Marie Curie: Ja det var lite lustigt! Har jag aldrig tänkt på innan. Jag är ganska okänslig för lukter och ljud tror jag, det är i alla fall inget jag brukar lägga märke till.

• ming

Nej, inte på det vis du förklarar i ts.

• Lexem

ming: På vilket sätt tänker du i färger?

• ming
    Lexem skrev 2007-07-19 15:41:19 följande:
    ming: På vilket sätt tänker du i färger?
    Ja, alltså jag kan tänka i färg, typ se saker framför mig i färg. Fast oftast blir det nog i svartvitt. Jag har inte funderat så mycket över hur jag tänker.
    Alltså, jag tänker i färg ibland när man tänker som vanligt, eller hur man nu ska säga.
  • Lexem

ming: Jaså jaha du menar så. Typ om man tänker tillbaka på ett minne, så är det i färg?Det trodde jag alla gjorde...? 

• Lill Ja

Men vad spännande! Och att det tom finns ett ord på fenomenet. Jag trodde att detta var ett allmänt sätt att associera bara.

Jag ser året som en jättestor klocka där månaderna är timmarna. Januari är mellan 0-1, feb mellan 1-2 osv. Dessutom tittar jag på denna klocka ur perspektivet där vi "befinner"oss. Nu tex står jag mellan sexan och sjuan och tittar uppåt mot tolvan om någon nämner julafton för mig.

Siffror ser jag i en väldigt oregelbunden stege som stiger uppåt och viker sig åt olika håll. Svårt att beskriva men jag kan lätt rita ut vart talen 87 eller 48 500 finns på min stege.

Är väl ett alldeles utmärkt sätt att lättare minnas siffror och datum antar jag!

Svar på tråden Tänker du i färger?