• Lexem

Tänker du i färger?

Tänker du i färger? Exempel 1) Nu skulle jag skriva ett schema över de närmaste veckorna i Excel. Tänkte då färgmarkera lördag och söndag så jag tydligt ser när det är helg. Genast känns det då självklart att markera lördag med rött och söndag med grönt. Vet inte varför, bara en känsla. Exempel 2) Alla siffror och bokstäver har för mig en färg. Tänker jag på siffran 3 så är den blå. Tänker jag på bokstaven H så är den brun. 4 är grön, 1 är röd, 8 är lila. K är grön, Ö är svart. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tänker du i färger?
  • Lexem

CeeJay: Jag har aldrig träffat någon innan som tänkt så heller. Lite kul att flera är knäppa.

• Marie Curie
    Lexem skrev 2007-07-19 10:07:11 följande:
    Marie Curie: Nej det är inte bara bokstäver och siffror jag tänker såhär med, utan även helt vanliga ord. "Ambitiös" för mig är orange...
    Ja, för mig får bokstavskombinationer (= ord och namn) en färg och ljushet.

Men även veckodagar, månader osv.

Jag ser också talserier, veckodagar, året osv i ett särskilt mönster - men det vet jag inte om det faller under synestesi
  • Marie Curie
    CeeJay skrev 2007-07-19 10:07:12 följande:
    Marie Curie: Tjoho nu känner jag mig faktiskt helt normal
    He he, ja så normal som man KAN bli
  • Lexem

Jag ser månaderna och veckorna som en cirkel. Men det tror jag mer har att göra med min allmänna livsåskådning där jag ser allt i livet som cykler.

• Rosana

Ja, jag tänker mycket i färger - såväl ord som siffror. Siffran fyra är t.e.x röd, söndag är blå, tisdag vit etc, etc.
    Fast det mest "flummiga" jag varit med om, var på en födelsedagsbjudning. det fanns en massa musiker och "tänka-känna-människor" på den där tillställningen. Efter ett tag så plockades det fram fioler, flöjter och kalebasser...Det spelades och sjöngs i oändlighet - och övergick så småningom till att skapa toner i olika färger..."Den här tonen, den är brun..Men tar jag upp den i fiss så blir den mustigt ockrafärgad..." . Till slut brast det för mig, skrattade hysteriskt. Och än mer hysterisk blev jag, då jag möttes av föraktfulla blickar över min okunskap och ytlighet.

• Marie Curie
    Rosana skrev 2007-07-19 10:19:53 följande:
    Det spelades och sjöngs i oändlighet - och övergick så småningom till att skapa toner i olika färger..."Den här tonen, den är brun..Men tar jag upp den i fiss så blir den mustigt ockrafärgad..." . Till slut brast det för mig, skrattade hysteriskt. Och än mer hysterisk blev jag, då jag möttes av föraktfulla blickar över min okunskap och ytlighet.
    Ha ha jag kan lätt se toner och ackord i färger. Men om det skulle vara ytligt att inte se samma sak vet jag inte om jag kan hålla med om.
  • Rosana

Marie Curie; Jo men du förstår - på den här tillställningen så spelade jag verkligen i "de ytligas liga". Jag hade mage att ha mascara och parfym på mig...Tyckte couscous-salladen var god - men begick det fatala misstaget att nämna att lamm är också gott till..."EN KÖTTÄTARE!!!". När någon talade om hemgjorda tygbindor trodde jag att det var ett skämt och spann vidare på det...inte poulärt. Det var på den nivån. Så, när de färgfyllda tonerna skapades, var jag liksom redan "körd"...

• Marie Curie
    Rosana skrev 2007-07-19 10:29:59 följande:
    Marie Curie; Jo men du förstår - på den här tillställningen så spelade jag verkligen i "de ytligas liga". Jag hade mage att ha mascara och parfym på mig...Tyckte couscous-salladen var god - men begick det fatala misstaget att nämna att lamm är också gott till..."EN KÖTTÄTARE!!!". När någon talade om hemgjorda tygbindor trodde jag att det var ett skämt och spann vidare på det...inte poulärt. Det var på den nivån. Så, när de färgfyllda tonerna skapades, var jag liksom redan "körd"...
    Oj då! Hade jag varit där hade vi kunnat hålla varandra i handen!
Svar på tråden Tänker du i färger?