• Anonym (Nojig?!)

En HIV-patient spydde blod framför sambon!!!

Erkänner rakt av att jag har JÄTTESVÅRT för personer med HIV och Hepatit (B, tror jag det är, det narkomaner brukar få iaf)Kan ev. bottna i att jag en gång blev hotad av en HIV-smittad person som försökte bita mig.

Iaf så sommarjobbar sambon på sjukhuset som uska. Idag var han lite skakis då han kom hem. En HIV smittad person hade kaskadspytt blod när han gick mot honom!!!!

Nu är jag säkert överjävligt nojig, men nu åker nog kondomen på här hemma tills jag ev. hittar tecken på ngn smitta. Mår SÅ dåligt. Frågade sambon om de inte har hårda restriktioner om skyddskläder då de vårdar personer med HIV mm och det har dem, men han hade INTE följt dem. Så jäkla dumt. Hur kan man göra så när man har familj och barn. Ofattbart.

Ngn som vet smittorisk? HIV rätt liten förmodar jag? Men t ex Hepatit? Kna det droppsmitta via t ex saliv?

• Svar på tråden En HIV-patient spydde blod framför sambon!!!
  • Västerås

HIV smittar inte via saliv.

• Anonym (Nojig?!)

Nä, men hepatit då?

Sambon har väldigt såriga händer f.ö. En droppe blod KAN ha kastat t ex dit. Vem vet?

• Anonym

Du är alltså orolig för att bli smittad? Jag tror att det är bättre att ta ett test på din sambo än att vänta på att du ska visa tecken på att vara smittad av HIV. Det är inte säkert att du får symptom på flera år.

• Flygfotogen

Han måste ju isåfall få in blodet i sitt eget blodomlopp. Och sår och dylikt blöder ju utåt för att rena. Det är rätt svårt att bli smittad.

• Rosali

Hiv smittar väl via kroppsvätskor? Fick han blod på sig? Isåfall fick han det på något öppet sår? Hepatit är väl samma sak. Ring skukvårdsupplysningen och fråga

• Anonym

Din sambo arbetar inom sjukvården. Be om en konsultation på arbetsplatsen...Sedan så kan det dröja år innan man får symptom.

• Anonym

Personen spydde blod, inte saliv! HIV är en blodsmitta.

Västerås skrev 2007-07-19 17:46:04 följande:
    HIV smittar inte via saliv.
    TS,

du menar inte Hepatit C möjligtvis? Jag har jobbar med en vt som hade det (fd narkoman) och det är absolut ingen fara. Jag var aldrig rädd att bli smittad. Dock hade jag två par handskar om jag visste med mig att jag hade småsår på händerna.
  • Flygfotogen

I en sån här situation så bör ju arbetsplatsen informera honom om eventuella följder.

• Morbid Mistress

HIV smittar via blod och för att din sambo ska bli smittad krävs det att han ska få in patientens blod i ett sår. Det handlar alltså inte om luftburen smitta.

Har varit elev på en avdelning där vi hade en del patienter med HIV och där hade vi inga speciella resterktioner med skyddskläder som vi inte hade med andra patienter

• Emil i Lönneberga

Ha inte sex med din sambo förrän ni har testat er och fått svar. Att testa sig kan man gör 3 månader efter trolig smittan, sen tar det 2 veckor och få svar så....14 veckor så där.

Svar på tråden En HIV-patient spydde blod framför sambon!!!