• Anonym (Nojig?!)

En HIV-patient spydde blod framför sambon!!!

Erkänner rakt av att jag har JÄTTESVÅRT för personer med HIV och Hepatit (B, tror jag det är, det narkomaner brukar få iaf)Kan ev. bottna i att jag en gång blev hotad av en HIV-smittad person som försökte bita mig.

Iaf så sommarjobbar sambon på sjukhuset som uska. Idag var han lite skakis då han kom hem. En HIV smittad person hade kaskadspytt blod när han gick mot honom!!!!

Nu är jag säkert överjävligt nojig, men nu åker nog kondomen på här hemma tills jag ev. hittar tecken på ngn smitta. Mår SÅ dåligt. Frågade sambon om de inte har hårda restriktioner om skyddskläder då de vårdar personer med HIV mm och det har dem, men han hade INTE följt dem. Så jäkla dumt. Hur kan man göra så när man har familj och barn. Ofattbart.

Ngn som vet smittorisk? HIV rätt liten förmodar jag? Men t ex Hepatit? Kna det droppsmitta via t ex saliv?

• Svar på tråden En HIV-patient spydde blod framför sambon!!!
  • Anonym (Nojig?!)
    Anonym skrev 2007-07-19 17:57:34 följande:
    Jag förstår ärligt talat inte riktigt hur du menar. Det var ju blod i saliven. Menar du att det inte spelar någon roll? Att det fortfarande bara är "vanligt" saliv? Ursäkta min okunnighet.
    Det var ju alltså blod och salviv och maginnehåll "i-ett".
  • Anonym

Anonym (Nojig?!) skrev 2007-07-19 17:58:21 följande:

Det var ju alltså blod och salviv och maginnehåll "i-ett".
    Ja, det är ju det jag menar. Blod som blod liksom. HIV är ju en blodsmitta och då torde det inte spela någon roll om blodet är uppblandat i saliven eller kommer från ett sår.

Vet att när vi jobbade med vt med Hepatit C så fick vi vara väldigt försiktiga med avföringen också. Och allt blod, var det än kom ifrån.
  • Anonym
    Marsch skrev 2007-07-19 18:01:28 följande:
    Västerås - Det smittar via saliv om det finns blod i saliven?
    Där formulerade du det jag inte lyckades med. Visst måste det väl göra det?
  • Västerås
    Anonym skrev 2007-07-19 18:01:11 följande:
    Anonym (Nojig?!) skrev 2007-07-19 17:58:21 följande:Ja, det är ju det jag menar. Blod som blod liksom. HIV är ju en blodsmitta och då torde det inte spela någon roll om blodet är uppblandat i saliven eller kommer från ett sår.Vet att när vi jobbade med vt med Hepatit C så fick vi vara väldigt försiktiga med avföringen också. Och allt blod, var det än kom ifrån.
    Okej, då förstår jag.
  • Anonym (?)

Om din sambo hade stuckit sig på fingret efter att han tagit blodprov på patienten är det en annan sak... Då får han ta ett blodprov och testa sig på jobbet.. Men risken är även där mkt liten för att bli smittad.. Gul rock hjälper ingentig mot hivsmittade/hepatit patienter.. Man får vara försiktig också så att man inte uppträder kränkande mot dem.. Det är bara i direktkontakt med blod som man ska använda skyddskläder/handskar.. Viktigt också att man som personal tänker på att inte peta sig i ögonen eller i munnen.. För att undvika andra smittor med... På ett sjukhus finns det andra saker som smittar lättare och kan överföras till andra patienter än hiv/ hepatit... Tänker bla på MRSA.. Men om din sambo är usk så måste han väl ha fått grundläggande undervisning om det här...

• Bumsan80

Du har inget att oroa dig för! Så lätt smittar inte HIV. Om du har ett öppet sår på en hand och sträcker ned handen i en hink med smittat blod och rör runt så är det bara några procents risk att bli smittad. Hepatit är beydligt smittsammare. Men ingen risk av att någon kräks blod. Och att din sambo tar hand om personen.

• Anonym (undrar!)

Om din sambo jobbar som unska borde han väl veta hur man smittas osv.
    Sen brukar det ju vara så att man får testa sig på jobbet om man kan ha fått det, sen finns det ju tydligen nån slags spruta man kan få direkt efter man kommit i kontakt med HIV.

Tycker hela historien låter lustig.

Sen frågar du, hur kan man göra så mot nån med barn mm. Han jobbar som uska och patienten spydde, det är ju inte nåt man rår för.

Be din kille prata med sitt jobb. Sen kan ni ju gå å testa er om ni är oroliga.

Vet inte din kille om han hade hepetit B lr C. Verkar oxå konstigt.

Svar på tråden En HIV-patient spydde blod framför sambon!!!