• Anonym (Nojig?!)

En HIV-patient spydde blod framför sambon!!!

Erkänner rakt av att jag har JÄTTESVÅRT för personer med HIV och Hepatit (B, tror jag det är, det narkomaner brukar få iaf)Kan ev. bottna i att jag en gång blev hotad av en HIV-smittad person som försökte bita mig.

Iaf så sommarjobbar sambon på sjukhuset som uska. Idag var han lite skakis då han kom hem. En HIV smittad person hade kaskadspytt blod när han gick mot honom!!!!

Nu är jag säkert överjävligt nojig, men nu åker nog kondomen på här hemma tills jag ev. hittar tecken på ngn smitta. Mår SÅ dåligt. Frågade sambon om de inte har hårda restriktioner om skyddskläder då de vårdar personer med HIV mm och det har dem, men han hade INTE följt dem. Så jäkla dumt. Hur kan man göra så när man har familj och barn. Ofattbart.

Ngn som vet smittorisk? HIV rätt liten förmodar jag? Men t ex Hepatit? Kna det droppsmitta via t ex saliv?

• Svar på tråden En HIV-patient spydde blod framför sambon!!!
  • Anonym

Anonym (undrar!) skrev 2007-07-19 18:08:51 följande:

Han jobbar som uska och patienten spydde, det är ju inte nåt man rår för.
    Tror hon syftade mer på att han inte använde skyddsrocken.
  • Anonym (undrar!)

aha! sorry, läste för fort. Nu ser jag hur hon menar... sorry!!

• Anonym

*Suck*
    Jag har testat mig för hiv några gånger.
    Det tar 2 veckor ifrån smitt-tillfället innan det kan synas på ett eventuellt test.
    Så undvik sex i 2 veckor då, låt sedan din karl testa sig för hiv och ät sedan en bulle och skratta åt att du är så fruktansvärt hypokondrisk!

• Anonym (undrar!)
    Anonym skrev 2007-07-19 18:29:50 följande:
    *Suck*Jag har testat mig för hiv några gånger. Det tar 2 veckor ifrån smitt-tillfället innan det kan synas på ett eventuellt test.Så undvik sex i 2 veckor då, låt sedan din karl testa sig för hiv och ät sedan en bulle och skratta åt att du är så fruktansvärt hypokondrisk!
  • Flygfotogen

Jag tror hon kan unna sig flera bullar under de där två veckorna för allt är säkert helt OK.

• Trulls

Ts: vet hur du känner dig just nu. För ca 1år sedan vart en narkoman knivskuren på min makes arbetsplats( finns många i området då ha jobbar mycket ute). Min make var först på plats och försökte få stopp på blodet. Efteråt när allt lugnat ner sig å polisen å ambulans vart där så kommer en av poliserna fram till min make och säger att med tanke på att han inte haft några handskar och dessutom hade en heldel småsår på händerna så har han nu gått och testat sig med jämna mellanrum i ett år. Dessutom har han fått en massa sprutor för att förhinda att han skulle bli smittad. Jag var i början väldigt orolig och tog avstånd. Tyckte inte om att han gosade å pussade för mycket på våra barn. Men vi fick komma till en läkare och psykolog och prata och jag kände mig lugnare och nu är han är fortfarande helt frisk och risken är över...

Be honom prata med sin chef.. det bästa är ju helt klart att testa sig. Hoppas allt ordnar sig

• Anonym (ssk)

Risken i det fall du beskriver är faktiskt så låg som 0,09% enligt studier från aidskliniker i USA. Risken vid ett sticktillbud är 0,3%.

• Anonym (Nojig?!)

Anonym (ssk) skrev 2007-07-19 19:37:59 följande:

Risken i det fall du beskriver är faktiskt så låg som 0,09% enligt studier från aidskliniker i USA. Risken vid ett sticktillbud är 0,3%.
    Tack för alla svar!

Vet inte vad jag ska tro...0.09% låter som obefintlig risk och ska tydligen vara vid konkatkt med slemhinnor, vilket kanske inte ens var fallet....Känns lite lugnare nu iaf...
  • Mori

Ta inte illa upp nu TS, men kankse är det din okunskap angående blodsmittor som gör dig så rädd? Hapatit B kan du och jag få på semsetern, Hepatit C är en blodsmitta, smittar via blod. Hepatit C kallades för för missbrukarpesten, men jag kan tala om för dig att måna som aldrig knarkat bär på den sjukdommen. Vissa har smittats genom sexuella kontakter, vissa hos tandläkare, vissa hos tatuerare/piercare. Din kille borde veta detta, om han arbeter som han gör. Den informationen ska han ha fått innan han började arbeta.
    Jag hoppas att jag kunnat bidra med lite matnyttig information till dig. Du kan ju alltid googla och läsa lite i fass om du undrar över något mer. Och, din kille borde verkligen prata med sin chef.

Någon skrev att det vat tog två veckor innan man visste om man var smittad. Sjävla testet brukar ta två veckor att få svar på. Men man ska testas igen efter tre månadre för att veta säkert.

• Minna07

Om han inte ha fått blodet i sin mun eller direkt in i blodet så är han INTE smittad. HIV kan inte smitta genom luften. Du kan vara lugn.

• Anonym

Efter 3 månader kan man med säkerhet se om immunförsvaret bildat antikroppar mot HIV.

• Anonym (?)

Hepatit B är också en blodsmitta..
    Hepatit A smittar däremot genom avloppsförorenat vatten eller föda.

• Anonym

Mori, det är nog du som har otillräckliga kunskaper när det gäller olika hepatit-varianter och hur de smittar...Instämmer med föregårende anonym (?)att det är hepatit A som är vanligt att man får utomlands och att hepatit B är en blodsmitta (som däremot är vanlig hos invandrare/vissa delar av världen). Dessutom får man inte hepatit B/C hos tandläkaren! Jag jobbar inom tandvården och chansen är betydligt större att jag får hepatit av mina patienter än att jag gör så att de blir smittade...

Ja som redan skrivits i tråden så är väl risken att bli smittad med HIV väldigt väldigt liten även om man kommer i kontakt med viruset. Antar att de allra flesta som blir smittade har kommit i kontakt med viruset upprepade gånger, t ex vid sprutmissbruk.

Svar på tråden En HIV-patient spydde blod framför sambon!!!