smidig Rabarberpaj
Sitter du inne med det godaste och förhopningsvis smidigaste receptet på rabarberpaj? ge det då till mig är du gullig! helst en som inte är för torr men älskar på ngt vis smulpaj ändå (?) tack på förhand..
Sitter du inne med det godaste och förhopningsvis smidigaste receptet på rabarberpaj? ge det då till mig är du gullig! helst en som inte är för torr men älskar på ngt vis smulpaj ändå (?) tack på förhand..
Jag blandar smält margarin, lite mjöl, socker och havregryn till en röra. Brer ut hälften i en form, lägger på ordentligt sockrade rabarber å strör sen ut resten av havregrynsröran å sen in i ugnen. Supergott, glass eller vaniljsås till.
här kommer ett recept som är så gott....
125 g smör
3 3 dl vetemjöl
3-4 dl rabarer 2-3 stjälkar
1-2 dl socker
1-2 msk potatismjöl
Sätt ugnen på 200-225 g.Blanda vetemjöl och socker pösigt i en bunke.Dela smöret eller margarinet i tärningar och fiinfördela det med fingrarna så att det blir grynig massa,smöra en ugnsäker form lägg i skivad rabarber och sockra rejält minst 1/2 dl.strö även på potatismjöl för att pajen inte ska bli för vattnig smula sedan mjölblandningen över rabarben och sätt in pajen i ugn.
Klart.....
Jag brukar göra min på samma sätt som ananaspaj å blåbärspaj osv m creme fresh
alla: tack för hjälpen
Du måste bara testa detta.... åh det är så man storknar...
http://www3.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=15340
Här kommer ett recept från Leila Lindholms program, ruggigt god, jag lovar!!!
Leilas knapriga favorit paj
Ingredienser
6 portioner
6 dl rabarber, i bitar
3 dl jordgubbar, delade
2 msk potatismjöl
50 g vitchoklad
1 dl hel mandel
2 dl havregryn
1 dl socker
100 g smör
1 lit vaniljglass
Gör så här:
1.Värm ugnen till 200 grader.
2.Blanda rabarber, jordgubbar och potatismjöl och lägg i ugnsfast form.
3.Hacka vitchoklad och mandel grovt, blanda med havregryn, socker och kallt smör i bitar.
4.Nyp ihop till en smuldeg och strö över rabarbern och jordgubbarna.
5.Baka pajen till gyllene färg i cirka 15 minuter.
Servera med en klick mjuk vaniljglass!
mumma, ja det är ju tur att man inte försöker hålla vikten såhär i sommartider
smaskiga recept som skall testas!
2 dl vetemjöl
2 dl socker
2 dl havregryn
200 gram smör
Blanda och strö över rabarberbitar. Grädda ca 20 min i 200 grader. (mitt kära "2-recept" aslöätt att komma ihåg!)