stackars barn
Min tonårsdotter har under tio års tid "lekt" med en tjej som är två år yngre än henne.
Tjejen bor med sin mamma, en mamma som tillbringar en hel del tid på bingohallar och pubar eller helt enkelt hemma hos nya pojkvännen...
Inte helt ovanligt att hon på fredags em får ett par hundra och sen försvinner mamman bort över helgen
Den här tjejen har alltid varit välkommen hem till oss, hon vet att hon får komma dygnet runt och att vår dörr allltid står öppen för henne. Hon hänger med oss på våra "familje aktiviteter" och känns som en extra dotter.
För två år sedan åkte mamman iväg på en semestertripp på 10dagar och lämnade den då 12årig tjejen ensam...
Självklart öppnade vi vårt hem för henne. En av mina närmaste vänner jobbar på soc. i vår kommun och därför valde jag att prata med henne.
Ett beslut som kändes både självklar och rätt jobbigt eftersom det kändes som om jag svek tjejens förtroende lite grann...
Det hela slutade iallafallmkt bra. Mamman blev kallad till ett möte, fick stöd o hjälp och har efteråt tackat mig för att jag anmälde så att hon fick hjälp att "öppna ögonen" - ibland kan man hamna i situationer som man inte riktigt rår på och där man inte heller ser de självklara felen man gör...
Mitt råd är att du ska anmäla till soc.