Inlägg från: 28april |Visa alla inlägg
  • 28april

Karriärsmamma?

Hejsan,

Hoppar in i denna tråd. Kul att diskutera med andra i samma situation som en själv. Här kommer en kort presentation av mig, kommer snart in igen:)

Jag är 31 år och har en son på 3 månader (mammaledig nu). Jobbar som ekonomichef på ett internationellt företag med huvudkontor i sverige. Jag jobbar söder om sthlm men bor i norrort så har en del pendling.
    Jag funderar också mycket över hur allt ska gå ihop och oroar mig för att jag och mannen ska trilla ner i gamla traditionella roller.

Hörs snart

• 28april

VI ska dela 50/50 på föräldraledigheten. Jag tar första 8 månader eftersom jag ammar och min man tar nästa 8 månader. Tror att det är avgörande för att det ska funka att inte falla in i gamla könsroller mm.

Tyvärr har ju alldeles för många arbetsgivare en förlegad syn på detta med föräldraskap. Och bara det gör ju att kvinnan tvingas tillbaka mer än en man eftersom arbetsgivaren förutsätter att en kvinna inte vill satsa på karriär när de har småbarn. För en man tror jag tom att det kan vara tvärtom.

Lever med en underbar jämställd man och hoppas verligen att det förblir på det sättet. Svårt nog att kombinera kärriär och barn utan att ha jämställdhetsproblem med mannen med:)

Jag är ju 31 drygt och visst är det så att det är nu många intressanta erbjudanden börjar komma. Har fått två st under min graviditet (före det var officiellt och syntes) men tyvärr har det ionte blivit nåt då jag har sagt att jag är gravid. Men man får ju hoppas att erbjudanden fortsätter komma. Hoppas det kommer ngt lagom tills min mammaledighet är slut:)

• 28april

Hur har ni andra gjort med föräldraledigheten? Delat?

Gör er man också karriär? Vi är lika mycket karriärsmänniskor båda men hoppas att vi ska kunna dela lika på t ex hämta/lämna dagis och VABning.....

• 28april

Undrar en sak till. Hur tänker ni göra när föräldraledigheten är över? Ska ni jobba heltid/deltid?

• 28april

InaSthlm77: Vi ska inte heller gå ner på deltid då vi båda är övertygade om att det blir som du säger, mindre pengar men lika mycket jobb. Att bestämma veckor i förväg låter som en kanonbra idé. Då vet man ju från början vems ansvar det är. Vi reser båda i jobbet, min man mer och han reser ofta på Asien så det blir åtm 4 dagar borta, och ofta nästan en vecka för att det ska vara lönt. Om ni båda ska jobba heltid och ha på dagis, hur ska ni lösa hämtning/lämning? Vi har pratat om att göra så att man varje dag har antingen hämt eller lämn så att man jobbar sena eller tidiga dagar så att säga. Vi tänkte bestämma dessa dagar från början så att det ska gå att planera möten mm.

Min man har absolut inte högre tröskel hemma än jag snarare tvärtom så han plockar nästan fortare än jag:)

• 28april

Jag skulle eg ha löneförhandlat för egen den per den 1 juli i år men har inte kommit mig för att ta upp det med min chef än. Gick på mammaledighet den 1 maj och beräknar vara tillbaka den 1 jan 2008. Så länge jag är föräldraledig gör ju en högre lön ingen som helst skillnad och det känns lite sådär att förhandla mitt i en föräldraledighet. I normala fall har jag inga problem att förhandla.

Humma: Håller med dig att det känns lite konstigt att ens personal löneförhandlar med en. Man får en lite kluven roll tycker jag när man är mellanchef. Har också varit tvungen att säga upp flera i min personal och det gick eg bättre (även om det är hemskt att behöva påverka familjer på det sättet). Men svårt med de situationer där man ibland sitter på ena sidan bordet och ibland på den andra.

Funderar också mycket över hur jag ska agera för att min son ska bli en stark jämställd man. Hur jämställd man än vill anse sig vara så finns det roller i alla förhållanden. Gäller väl bara att försöka att bli medveten om dem......

• 28april

Go morron:)

Tillbaka från semester. Vi gjorde en tripp ner till småland där vi båda har släkt. Oscsars mormor och morfar bor där bl a och de avgudar sitt första barnbarn. Skönt med lite avlastning så man kan dricka en kopp kaffe i lugn och ro eller ta en dusch. I ofs dricker jag kaffe i lugn och ro nu, putteliten sover för ovanlighetens skull vidare efter första morgonmålet:)

Ja, feed-back ja. Det kunde ju vara trvligt att få sådan någon gång. Har i övrigt en bra chef och vi fungerar bra ihop men feed-backen lyser med sin frånvaro. Detta tycker jag är jättetrist eftersom man saknar denna för att kunna vidare-utvecklas som chef och anställd. Dock har jag fått igenom mina lönekrav så jag får väl utgå från att det betyder att jag gör ett OK jobb iaf.
    Humma: hur tänker du "ta tag" i det? Jag skulle också vilja förändra men vet inte hur det ska gå till. Det jag gör är att försöka vara den chef för min personal som jag skulle vilja att min chef var mot mig. Detta i hopp om att det ska smitta av sig....men det tar väl en evighet, suck.

Nej, dags dricka upp kaffet så jag hinner bli klar innan liten vaknar.

• 28april

Humma: Hur kommer det sig att alla avd chefer vänder sig till dig? Ingår det i din tjänst eller faller det sig så naturligt?

Jag är en av flera avdelningschefer (den som har mest personal eftersom jag har dubbla avdelningar) och vi har möten med jämna mellanrum som jag skulle önska var mer inriktade på att stötta varandra än att avrapportera. Dock har jag legat lite lågt eftersom jag är sist anställd och yngst men planerar att försöka väcka frågan. Får väl se vilket gensvar man får.....

ha det bra

• 28april

Välkommen cissi76, hoppas du ska trivas i vår tråd:)

• 28april

Ain: Svår fråga. Du får nog helt enkelt känna efter men jag förstår ditt dilemma. Min man reser också en del i jobbet men vi hade "turen" att han inte behövde resa de sista två månaderna innan bf. Däremot så reste han första gången när sonen var 6 veckor gammal, en vecka till italien för att komma hem över helgen och sedan bege sig en vecka till Singapore. Det gick jättebra men så hände inget utöver det vanliga.

Arasall: välkommen. Jag ska börja jobba vid årsskiftet då min man ska vara pappaledig. Jag tänker jobba 100% för jag tror att jag kommer att få göra det oavsett om det står 50% eller 100% på pappret. Går jag ner får jag ju bara jobba lika fast för mindre pengar. Bra att ditt företag har en uttalad policy att det ska gå att kombinera privatliv och yrkesliv. Mer än man kan säga om min arbetsliv.

• 28april

Cissi76: Lycka till!!

Jag ska själv börja leta jobb så smått nu. Planerar ju att börja jobba igen vid årsskiftet och har väl som mål att inte gå tillbaka till mitt gamla alls.....vi får e hur det går....

• 28april

InaSthlm77: Söker en chefsbefattning inom ekonomi. Jobbar som ekonomichef nu. Sitter på koncernnivå på en liten internationell koncern. Måste sluta, liten kräver uppmärksamhet.

Hörs

• 28april

Cissi76: Absolut ska vi göra det:)

Svar på tråden Karriärsmamma?