Inlägg från: Cissi76 |Visa alla inlägg
  • Cissi76

Karriärsmamma?

Oh DETTA är min tråd!! Lägger upp den i mina favoriter och återkommer.

• Cissi76

Vill bara berätta lite om mig/ oss. Är nyutexaminerad personalvetare med inriktning företagsekonomi med specialinriktning organisation och ledarskap ( hmm många inriktningar där, men så är det). Är just nu föräldraledig (fick barn i slutet av utbildningen, under min uppsats) och planerar attt "göra karriär". Hur nu detta ska gå ihop. Min man är nyutexamnierad systemvetare och börjar ett traineeeprogram nu om en vecka. Vår son är 8 månader gammal.

• Cissi76

Humma: Hur lång tid har du ? He, jag är mycket engagerad mitt yrkesområde och har suttit både i studentföreningtyrelse och som studeranderepresentant i yrkesföreningars styrelse så jag har samlat på mig hur mycket ideér som helst.

Om jag börjar brett så är mitt stora intresse organisationsutveckling. Om man ska snäva in det så är min vision att arbeta integrerat med marknad, HR och ekonomi. Skulle vilja skapa en samsyn kring områden som Corporate Social Responsibility, Branding, Talent Management och Kundfokuserat arbetssätt.

Kan fortsätta hur länge som helst

• Cissi76

MEN jag kan uppenbarligen inte stava. Studentföreningsstyrelse ska det ju givetvis vara.

• Cissi76

Humma: Arbetsrätt eller allmänjuridik? Har läst arbetsrätt och avtal och förhandling. Totalt 20 poäng juridik. Alltid spännande att diskutera

• Cissi76

Nej inte stockholmare, skåning. Har nyligen flyttat ner igen. Men har läst i Uppsala och varit engagerad i yrkesföreningar i Stockholm,så jag har hyfsad koll på staden.

• Cissi76

Oh ja det hade varit trevligt!! Verkar som om det är en del här i tråden som semestrar i skåne.

• Cissi76

Ina: Trevligt!! Är du infödd eller har du flyttat dit??

• Cissi76

Ni som har dagmammor/au pair. Hur har det fungerat för er?? Var hittade ni dem och hur har det gått? Har börjat söka jobb nu, bland annat ett som jag verkligen vill ha, men det börjar 1 okt när min son är 10 månader. Min man har ju precis börjat sin traineetjänst så det känns inte som om det är riktigt läge för honom att vara föräldraledig . Alltsåledes kan det bli aktuellt för oss åtminstonde ett par månader eftersom sonen inte kan börja dagis förrän till 1 januari.

Inte helt lätt när båda är karriärister OCH barnkära!!

Ain vad skönt att ni kom fram till en bra lösning för er båda.

Intressant det här med utländska bolag och möjlighet att kombinera jobb och privatliv. Det är en viktig aspekt att ta i beaktande när man nu börjar söka jobb.

Ina det var visserligen inte jag som hade problem med motvationen men ditt råd var otroligt bra iallafall. Jag är nämligen lite kluven inför att lämna honom på dagis vid ett års ålder redan men samtidigt så är jag så himla taggad att komma ut och arbeta så jag vill verkligen inte vara hemma längre än så ( usch får man säga så? )

• Cissi76

Ina: Tack för rådet och det gör inget att du blandade ihop os lite. Det lär nog bli så att vi annonserar på arbetsförmedlingen om det skulle bli aktuellt eftersom vi inte heller vill ha någon som bor hos oss.

Ain vad har du hört kring au-pairer? Kan vara bra att veta vad man ska undvika. Håller med dig om att det känns lite konstigt att ha någon som har sin arbetsplats hemma hos en, men om det skulle bli aktuellt så får man väl vänja sig

Det blev inget med jobbet jag sökt. De hade anställt någon med mer erfarenhet av arbetsrätt, vilket tydligen hade varit jätteviktigt (framgick inte riktigt). Så det är helt ok, för arbetsrätt är inte min specialitet. Kanske något för dig Humma??

Men jag har sökt jobb som HR Manager på en stor global industrikoncern. Jag är SÅ intresserad av det jobbet för rekryteringsprofilen såg ut som om den var skriven med mig i åtanke och koncernen som sådan har ett arbetssätt som väl rimmar med mitt sätt att göra saker. Nåja sista ansökningsdatum är 7:e september så vi får hoppas!!

• Cissi76

Ina är ni bara stockholmsbaserade?? Annars är jag intresserad.

Attans blev inget av jobbet. Så går det när man prenumererar på intressanta jobblänkar. Det var länkat direkt till annonsen och tydligen stod det på sidan innan att tjänsten var baserad i UK. Stod dock inget om det på annonssidan. Eftersom min profil var svenskinriktad tar de inte min ansökan vidare , men det gör inget för jag var inte intresserad av att arbeta i UK ändå. Dock sparar de mitt CV iallfall om en tjänst i Sverige skulle dyka upp.

• Cissi76

28 april: Glömde säga lycka till!! Vi kan peppa varandra nu under hösten eftersom jag också planerar börja arbeta efter årsskiftet.

• Cissi76

Humma: Det var ju synd, men skönt för dig att löneförhandlingen gått i hamn.

Ina har du någon koll på Malmögruppen då? Du får gärna inboxa mig om närmre detaljer om nätverket. Verkar jätteintressant!

• Cissi76

Ain: Tack så mycket för alla tips! Du tog upp många bra saker att tänka på .

Ina tack för nätverksinbjudan. Har redan kommit i kontakt med skåneavdelningen som verkar vara väldigt aktiv. Ska bli jätteintressant!!

• Cissi76

Ina: Hoppas att det känns bättre nu. Det ÄR jobbigt när man ska lämna sina små. Var förresten på intro för nätverket igår och det känns jättebra! Så tack för inbjudan.

Här i tråden verkar det lugnt, men det är klart, är man karriärmamma så är man.

• Cissi76

Grattis Ina!! När är det beräknat??

På tal om könsroller...är det någon som har praktiskt erfarenhet kring hushållsnära tjänster som ni skulle vilja dela med er av??

Vi för just nu de inledande diskussionerna kring detta hemma. Verkar som om det blir det bästa sättet att få vardagen att gå ihop när jag väl börjar jobba.

Välkommen in i tråden svalan. Min man arbetar som systemutvecklare så lite koll på den branschen har jag allt.

Svar på tråden Karriärsmamma?