Karriärsmamma?
Hej,
hoppar gärna in i denna tråd också. Kul med likasinnande. Jag är snart 30 med son på tre månader. Jag är civilingenjör och mellanchef inom statlig verksamhet. Ska läsa ikapp om jag hinner.
Hej,
hoppar gärna in i denna tråd också. Kul med likasinnande. Jag är snart 30 med son på tre månader. Jag är civilingenjör och mellanchef inom statlig verksamhet. Ska läsa ikapp om jag hinner.
Hej,
håller med de föregående inläggen! Man vill vara överallt hela tiden! Jag "tröttnade" på att vara hemma redan efter 6 veckor. jag jobbar nu på distans men är inne på jobbet ca en dag i veckan. antigen har jag med mig sonen eller så är han med sin pappa.
Jag tycker också man känner av det sociala trycket: man är knäpp om man börjar jobba tidigt, men om man inte delar föräldraledigheten är man omodern- lite svårt att få ihop.
inaSthm77: Grattis! när är beräknad nedkomst? Var det ni som hade barnflicka från kommunen? hur fick ni det, finns det inga dagis tillräckligt nära eller vad är det för kriterier?
Jag jobbar inom statlig verksamhet som chef över ett team med systemutvecklare. Vi är ca 12 personer, jag skriver ca för inom IT går det snabbt att bli av med folk. Dessutom är hela gruppen 30 + 5 så vi avlöser varandra med föräldraledigheten
.
Vi sysslar mest med utveckling och administration av databaser men också en hel del med programmering och systemtuveckling.
Största fördelen med jobbet är att det är högt i tak och mycket flexibla tider så länge man utför det man ska.
Ina: jag har inte läst allt i tråden men har du/kommer du att jobba något mellan barnen?
Angående könsroller så verkar de flesta falla in i de "traditionella" rollera när barnen kommer. Jag tror det viktigaste är inte vem som gör vad, utan att man har en hyfsad jämn arbets- och ansvarsfördelning. Jag har ingen som helst lust att rensa hängrännorna
, men det gör man kanske en gång per år medans tvätta och diska gör man typ varje dag.
Jag har gjort det väldigt klart för min sambo att jag är hemma med barn inte hus, eftersom jag ändå är hemma blir det att jag gör mer men han kan inte förvänta sig att jag sköter hans tvätt.
Är det förresten någon som jobbar som konsult? Jag har blivit erbjuden ett nytt jobb, men tvekar lite på grund av själva konsultgrejen. Man vet ju aldrig var man hamnar, kan bli svårt med pendligstider etc.
cissi76: Tack för välkomnandet! Vi har städhjälp en gång varannan vecka, det är dock inte vitt
. Jag har tittat runt lite på priser, vi vill helst göra rätt. Det är dock dyrt även med skatteavdraget. Lite priser och andra jämförelser:
http://www.cleanbroker.se/CleanbrokerSE/Internet/SearchResultList.aspx?CategoryID=105
Fast jag kan säga att det är väldigt skönt, även om det fungerar sådär.
humma: jobbar du heltid?
Det är alltid trist när man hamnar i konfliktsituationer, jag har problem med en kollega på jobbet nu. Han har alltid så tråkig ton och är många gånger lite lätt nedlåtande mot andra kollegor. Vi fungerar som stödfunktion till många andra arbetsgrupper bla sjuksköterskor och många av dessa kan inte så mycket om datorer och IT (om man ska generalisera). Då tycker jag att man ska vara servicesminded och hjälpa till istället för att fördumma. Det är faktiskt vårt jobb. Igår fick jag ett spydigt mail av honom att ett program som jag skrev för över ett år sedan var för svårt att återanvända i et annat projekt, suck. När jag gjorde jobbet fanns inte det nya projektet...Jag måste ta tag i detta. Det känns lite jobbigt eftersom jag egentligen inte har personalansvar utan "bara" upgiftsansvar.
humma: det är väl risken att man ändå jobbar heltid men bara får betalt för deltid. Det är ju också nackdelen med lite högre tjänster. Hade man stått vid löpande bandet hade det varit lättare att få betalt för den faktiska arbetstiden.
Kottismamma: Det kontrollbehov du beskriver tror jag är den värsta kvinnofällan! Då kan man inte få hjälp eftersom hjälpen i sig stressar. För allas skulle är det viktigt att släppa taget, det är lätt att ge upp om man ändå inte kan göra rätt. Risken är kanske att din man tappar sugen för hemarbetet helt. Ska han göra hälften måste också hälten få göras på hans sätt.
Jag har fått träna grymt mycket på att inte detaljstyra även hemmet.
humma: tror tyvärr att enda lösningen är att sluta äta
. Lösningen kanske är hemmaträning, jag funderar på att köpa en crosstrainer. Trist, men då tränar man hela kroppen och man slipper restider etc.
Ina. skönt att du mår ok. Jag tycker att flerbarnsmammor är de verkliga hjältarna, det känns helt obegripligt hur man orkar vara gravid när man har barn.