Inlägg från: humma |Visa alla inlägg
  • humma

Karriärsmamma?

Tillbaka från Skåne! Tog en tripp ned för att känna på havsluften och hälsa på goda vänner. Maken kunde komma ifrån England ett par dagar och det var ju smidigt att flyga till Kastrup och sedan träffa oss på andra sidan sundet.
    Var skönt, vet att när jag börjar jobba "på riktigt" så blir det ganska lite tid för varandra. Vi blev båda lite sugna på ett litet ställe i Skåne men inser att det blir för mycket att hinna med.

Härskarna har jag stött på någon gång och även sett det från sidan på vår arbetsplats. Otäckt att vi inte beter oss bättre. Hoppas jag slipper se det nu. Har under veckan blivit varse om ett annat problem som kan uppstå och det är när någon inte uppfyller kraven riktigt och praxisen på arbetsplatsen är att INTE ta upp det med personen utan man börjar leta upp sätt att omplacera denna. Gaahh, tänk om det gäller en själv nästa gång????
    Har ni bra feedback på era jobb, någon över er som ni känner er förtrogen med?
    Jag får försöka ta tag i det när jag kommer tillbaka men får nog de det som en långsiktig plan. Där vänder vi inte gärna på något i rödaste rappet....
    Och så är det snart dags för inskolning, både maken och jag oroar oss lite grann. Vet att det nog kommer fungera men jag är en riktig hönsmamma.

• humma

28april:
    Tänkte försöka "ta tag" i just det problemet genom att jag är den som alla avdelningschefer vänder sig till för att få råd och stöd i hur man hanterar knepiga situationer. Min plan är att öppna upp dialogen mellan chefer och anställda genom att fungera som mellanhand om ämnet känns jobbigt. Då får den anställde en möjlighet att få vara delaktig i processen och avd-chefen slipper ta samtalet själv i första skedet.
    Låter som en mastig plan, jag vet men känner att jag måste börja någonstans. Hellre tar jag det samtalet än kallas in senare och får omplacera någon utan att den har hunnit fatta någonting.
    Sedan finns det exempel där vi har försökt men personen inte kan eller vill förstå överhuvudtaget, då gäller det att stålsätta sig.
    Feedback måste komma in på någon form av utvecklingssamtal men den måste jag känna mer på.
    Jag kommer däremot inte ha en given sits OM det skulle handla om mig............
    Hoppas jag slipper den problematiken!!!

Appropå dusch och kaffe så kom maken hem idag och jag fick duscha och tvätta håret i lugn och ro!!
    Sedan är jag sent ute nu men efter två avbrutna kaffepauser så ska jag dricka en stor latte nu!!
    Mysigt, synd bara att mina Greys Anatomy boxar är slut...
    Kanske kan titta om på mina favorit avsnitt?

• humma

Välkomen hem Ina, vi körde på Viken, Mölle och Höllviken i Skåne!!

Var din managementkurs något att ha förövrigt?
    Svårt att hitta bra kurser tycker jag.

• humma

28april:
    Det ingår i min tjänst. På den koncern jag jobbar på så finns ingen regelrätt personalchef. Vi täcker så många avtalsområden att det inte blir riktigt bra. Vi har testat men nådde inte fram till alla områden. Därmed har avdelningscheferna utökat ansvar men jag arbetar med regelrätta avtalsförhandlingar och har då bäst kunskap om vad som står i avtalen. Sedan har jag även de sk mjuka frågorna då det ofta sammanfaller med avtal och lagar. Rehab, JÄMO, avtalsbrott, konflikter internt, omplaceringar, löneförhandlingar osv.
    Jag ska lyssna på avdelningscheferna och i samråd med dem hantera vissa frågor. Jag finns även tillhands för personalen eftersom jag inte är direkt knuten till en specifik avd.
    Det kan ibland vara lättare att prata med mig om man tex har problem med sin chef.
    Och cheferna kan hitta stöttning hos mig.

Väck frågan om stöttning, absolut! Jag tycker det är enormt viktigt. Det företag jag jobbar på har ibland lyft fram nya chefer och sedan totalt missat intern stöttning, vilket ofta får till följd att de kör huvudet rakt in i väggen.. Tyvärr.

Nimma; tack för välkomnandet!
    Tittar in hos er!

• humma

Välkommen Cissi!
    Har du något "drömjobb" med tanke på din utbildning?
    Kul för maken, alltid roligt att få bita i något nytt.

Hur man får ihop det är väl den stora frågan
    Nejvars, är riktigt inspirerad av mina medsystrar i tråden!

• humma

Cissi:
    Gaaahhh, lät svårt! För mig i allafall
    Tänkte om våra arbetssätt korrelerade men det verkar som jag är mer åt det juridiska hållet.
    Vore kul att höra mer om tankarna inom utveckling, kanske något man kan ta med sig och implementera, light iaf!

Stockholmare??

• humma

Är lite förälskad i Skåne faktiskt. Inte många dagar sedan jag satt och funderade på om vi skulle köpa något litet i Skåne. Men över en lunch inne i Malmö med maken som skulle flyga hem från Kastrup så kom vi fram till att just nu är det för mycket.
    Men om man kunde köpa ett ställe någongång vore det ju toppen!
    Skåne varje sommar blir det iallafall, kanske en Skåneträff nästa sommar?

• humma

Ina, tror att det stämmer, min make är ju anställd i England och att jag skulle syssla med något annat än att ta hand om barnen är för dem hårresande. Speciellt med tanke på att vi bor kvar i Sverige.
    Även några av mina vänninor som arbetar för ett engelskt bolag säger att ekvationen är svår. De har låååånga arbetsveckor bl a.

Ain, svårt att råda någon i detta läge. När jag väntade vår etta så jobbade maken ofta på andra sidan jorden. Men det fixade sig, jag var dock inställd på att få vara ensam och jag var OK med det. Efter förlossningen, som han var med på, så stack han iväg och jobbade och samma morgon blev dottern svårt sjuk. Det var bara att bita ihop och fokusera på henne. Det tog 1,5 dygn innan han kom hem rusande och vi har pratat mycket om detta. Framförallt tycker han att det är jobbigt, att inte varit där..

Cissi, mest arbetsrätt men rätt så mycket allmänjuridik! Det är jag i ett nötskal!

• humma

Lycka till ni som söker intressanta utmaningar!
    Cissi76, hade kanske varit intressant med en ny uppgift men NU är min löneförhandling klar och jag är nöjd!!! Så jag stannar där jag är, just nu iaf.
    Vi håller på med inskolning just nu, min kurs börjar nästa vecka och jobbet drar i mig... Puh!
    Men (peppar, peppar...) det flyter på. Jag hoppas bara på att vi får vara friska för att det är mycket jobb gör inte mig något, det är när det inte rullar på som jag blir frustrerad.
    Maken sliter och drar i nya projekt på huset också men har bett honom vänta tills nästa år, behöver rensa hösten för barn, jobb och studier (lite hustru liv också!). Bara att gå ut och äta med maken ibland är rena avkopplingen, vi har svårt att hitta oss i allt resande, jobb och praktiska göromål!
    Ibland byter det månad utan att jag ens fattar det.

Nu skiner solen och lillan sover så jag ska kolla att jag har allt studiematerial och sedan kolla av att jag har med mig allt, då vi åker till jobbet sedan. Det brukar bli livat med mina tjejer där!

• humma

Kram till Ina!
    Tycker att det är lite vemodig själv...
    Dessutom är det en jättepress på jobbet...
    Men ni och vi hittar nog rutinerna snart!

Blir det långa dagar för er del, borta från hemmet menar jag?

• humma

Grattis Ina!!
    Mysigt med ett syskon!

Har varit överhopad på jobbet, det är hur många som helst som "sliter" i mig och vill att jag ska prioritera just deras ärende. Känns helt sjukt vissa dagar..
    Jag känner mig dock lite peppad av stämningen och känner att det kan vara bra i längden att ha tvingats att hårdprioritera från dag ett, även om jag har misströstat lite ibland. Framförallt blir jag stressad över att känna att jag inte har full koll på om jag har missat något. Ni vet den där känslan: hmmm, har jag glömt något nu???
    Möte med VD imorgon för att en avdelning klagat på att jag inte har handlagt vissa punkter, några av punkterna är helt glasklara och i ordning enligt mig, en av punkterna som de har en åsikt om anser jag är felformulerad och svår att infoga i befintligt sammanhang. Ja,ja, känner mig lagom stridslysten men vi får se vad VD säger. Känns aldrig kul att figurera i dessa sammanhang...

Dessutom borde jag gå ut och shoppa lite bra "jobbkläder" efter min mammaledighet. Lyxproblem, men jag har sååå svårt att hitta tid. Eftersom lillan har trivts sådär på dagis så har jag känt ett behov av att bara vara med henne stunden mellan hemkomst och läggdags. Det är ju inte lång tid, hämtar vid fyra, middag senast 17,30 annars blir hon för trött och sedan sover hon 18,30 19-tiden!
    Skönt att se att det är full fart i tråden och hoppas jag hinner med lite mer snart!!!

• humma

Svalan: nix, jobbar inte heltid men har gjort det iaf senaste veckorna... Måste tom in i morgon och jobba ett par timmar...
    Suck, men hoppas på lite bra karma efter att ha ställt upp!

Kottismamma: har det inte på hemmaplan men på jobbet.
    Hemma är jag grymt tolerant och måste verkligen skärpa mig för att inte släppa allt till maken. Bakar dock grymma muffins, chokladtårtor och ljuvligt matbröd! Disken får dock vänta tills min man kommer! (Lite överdrivet!)

Ina, tack för moraliskt stöd. Var på ett väldigt kvinnligt sätt förberedd på allt och hade gjort en ENORM research på alla punkter. Mötet gick mycket bra och alla var nöjda efteråt, hanterade därefter en chef med kort stubin som verkligen gick igång över en grej så får väl summera det hela som OK förutom att jag inte hinner med det jag ska riktigt. Stort projekt sjösätts 1/10 och hoppas på lite andrum efter det!
    Ina, går det bra att jobba och vara gravid? Mår du bra?

Trevlig kväll till er!

• humma

Detta är väl inget jätteproblem men hur hinner ni träna???
    Jösses, har snart gått upp två kilo!
    Inga problem nu men hallå, jag måste hitta tid att röra på mig.
    I med lillan i vagnen och ut och springa...!
    Peppning och tips, tack!!

(Inte du Ina, du ska ju växa!!! )

• humma

Kunde vara en tanke men äter oftast på en halvtimma och dessutom vill oftast någon stämma av uppgifter och detaljer när "de ändå har mig där". Inte så bra alltid men samtidigt så känner jag att jag har en person mindre att ta hand om efter lunchen.
    Sedan vill jag gärna hem till döttrarna, skulle vilja träna sent men det är ju inte alltid optimalt utifrån sömnaspekten...

Svar på tråden Karriärsmamma?