Marinader till kött
Skulle vilja ha tips på goda marinader till kött.. I kväll ska det grillas fläskfilé.. Men vad ska jag ha för marinad till?
Gärna tips på hemgjorda marinader!
Skulle vilja ha tips på goda marinader till kött.. I kväll ska det grillas fläskfilé.. Men vad ska jag ha för marinad till?
Gärna tips på hemgjorda marinader!
Har inget recpt på passand emarinad, men har ett tips: Ha i lite vinäger o lite citron i, så blir köttet riktigt mört. Testade det på "ful-kött" och det funkade verkligen
Tack för tipset...
Hm.. Ingen som har recept?
Recept vill jag väl inte kalla det direkt men jag brukar ta en rejäl skvätt olja, hälla i soya och cillisås (sån med frön i, inte sån som ser ut som ketchup) och så har jag i kryddor. Grillkrydda om jag har annars salt, peppar, vitlök och ev nån örtkrydda.
Gissar att du redan har satt köttet i marinad vid det här laget ;-. Annars kommer ett tips från mig:
Lika delar olja, chilisås och soja ( 3 msk av varje till ca 500gr kött). Blanda i 1 1/2 tsk sambal olek, 1 msk farinsocker, 1 msk svartpeppar, 1 msk grillkrydda och lite cayennepeppar. Behöver ej ligga så länge i denna marinad, köttet tar snabbt åt sig smak..
Vet att du efterfrågade hemmagjorda marinader, men jag vill ändå rekommendera den marinad som säljs på kryddpartyn. Den är fantastisk som bas i marinad, sen kan man krydda valfritt berodende på vilket kött man har. T.ex. blanda i curry för kyckling, chilisås/salsa för fläsk, eller konjak/vin för nötkött.
Det bästa är att den är i pulverform i förpackningen, så man kan ta precis så mycket man vill ha, och blanda med lite olja och/eller vatten.
Nu har du väl redan hunnit marinera, men till nästa gång kan du prova denna marinad som är helt fantastiskt god.
1/2 dl soya
1/2 dl honung
1/2 dl vitvinsvinäger
2 msk chilisås
2-3 klyftor vitlök
lite vitpeppar och lite salt
Låt ligga och dra i minst 1 timme.
Tack för alla svar! Det blir definitivt till att prova på de tips jag har fått här, alla låter supergoda!
God eftermiddag,
Jag kan å det varmaste rekommendera marinad på honung och whiskey, tänk dock på att köttet behöver tid på sig för att marinaden skall blomma ut vid grillningen. Stressat och ej tillräckligt marinerat kött hör icke vår tid till. Gällande alkoholens art så räcker en enkel single malt ypperligt i dessa sammanhang.
Mvh
En frände i grytor och kärl