Inlägg från: FiL81 |Visa alla inlägg
  • FiL81

Maldiverna - bästa ön?

Jag och min man planerar en resa till Maldiverna nu i början på december. Vi kommer troligtvis att vara borta 10 dagar. Men ack så svårt det är att välja ö! Ska den vara en sådan där liten plutt ö som man kan gå runt på 10 minuter, ska den vara lite större med större utbud av festligheter och restauranger, kan det vara härligt med pool eller är det bara onödigt, är det värt att lägga pengar på en vattenbungalow, ska man ha HP, FP eller AI...??? Många funderingar... Och vilken är egentligen den vackraste ön, med mjuk vit sandstrand som möjliggör en runda runt hela ön, med badvänliga laguner och med den bästa dykningen och snorklingen?

Är det någon som har varit på Maldiverna och kan rekommendera en ö?

• Svar på tråden Maldiverna - bästa ön?
  • FiL81

Eva37: Har samma tanke gällande pool Vi har tittat lite på Meeru, den är lite billigare än en del andra öar, men vi är skeptiska till storleken. Vill nog till en lite mindre ö.

Lin83: Jag tror som Ankianka att det är billigare att åka med charter. Dessutom läste jag någonstans att det var särskilt svårt att resa runt på egen hand och att det fanns en del öar som turister inte ens fick lov att besöka. Vanligtvist brukar jag inte boka mina reser med charterbolag. Tycker det är roligare, samt att det brukar bli billigare, att sy ihop resan själv. Men när det gäller Maldiverna gör jag nog ett undantag.

Ankianka: Tack för all info! Kuredu har vi oxå tittat på, men den faller just på grund av storleken.

Är det någon som vet om det brukar ingå dryck när man har halv- eller helpension? I AI-paketet ingår såååå mycket mat: frukost, lunch, middag och fika hela dagen. Så mycket äter inte vi. Särskilt inte när det är varmt. Men dricka kommer vi ju göra. Särskilt vatten in mängder. Och just dryck har jag hört ska vara riktigt dyrt (typ 5 dollar per flaska), så då kanske det lönar sig med AI just på grund av drycken. Svårt det där....

Just nu är vi lite inne på ön Reethi Beach Resort. Inte alltför stor, inte alltför liten, inte så många hotellrum, bra dykning och snorkling och samtidigt bra badvatten (även vid Ebb). Dessutom renoverad 2005.

• FiL81

gemelli: Bra fråga. Vi är ute efter en avkopplande semester med bra dykning och snorkling. Letar efter en ö som är lagom stor men där man ändå kan känna sig ifred. Ingen turistfälla. Ön ska vara badvänlig. Dvs inte korallrev alltför närainpå med behindrade badmöjligheter vid ebb. Fräscha bungalows med havsutsikt.

Jag tror med säkerhet att de flesta av Maldivernas öar har just detta, men utbudet är så stort (särskilt från charterbolagen här i Tyskland, då vi åker härifrån) och öarna så många, så det känns svårt att hitta just det där smultronstället till ö.

Thulagiri har vi oxå tittat på. Bra pris. Har läst att de har ett särskilt bra kök. Kanske lite för liten(?) Och hur väl stämmer det att det egentligen inte fanns strand runt hela ön? Hur upplevde ni ön?

• FiL81

gemelli: Thulagiri låter plötsligt som ett möjligt alternativ! Dök eller snorklade ni där? Upplevde ni något negativt med ön?

• FiL81

Kul med många tips!

Ettan: Inte för att jag har varit där, men baserat på dina preferenser skulle jag också föreslå Las Vegas Ön. Fast Kos kanske skulle passa bättre? Det mesta som lockar med just Maldiverna för min del är dykningen - ett stort TO DO. Så det skulle du kunna skriva upp på din efterfrågade att-göra-på-Maldiverna-lista.

• FiL81

Etta med kokvrå skrev 2007-07-22 22:26:57 följande:

Japp. Och dit åker jag om drygt ett år!
    Om ett år? Wow, bra framförhållning. Trevlig resa!
  • FiL81

weeee! Nu har vi bokat resan! Reethi Beach Resort blev det till slut. Känns himla bra. Tack för alla tipps!

Svar på tråden Maldiverna - bästa ön?