• FiL81

Maldiverna - bästa ön?

Jag och min man planerar en resa till Maldiverna nu i början på december. Vi kommer troligtvis att vara borta 10 dagar. Men ack så svårt det är att välja ö! Ska den vara en sådan där liten plutt ö som man kan gå runt på 10 minuter, ska den vara lite större med större utbud av festligheter och restauranger, kan det vara härligt med pool eller är det bara onödigt, är det värt att lägga pengar på en vattenbungalow, ska man ha HP, FP eller AI...??? Många funderingar... Och vilken är egentligen den vackraste ön, med mjuk vit sandstrand som möjliggör en runda runt hela ön, med badvänliga laguner och med den bästa dykningen och snorklingen?

Är det någon som har varit på Maldiverna och kan rekommendera en ö?

• Svar på tråden Maldiverna - bästa ön?
  • Elli47

Jag har varit på Meeru och den ön var ganska stor, tog nog en 45 minuter att gå runt hela. Där fanns både sand och koraller. Vi bodde i bungalow och hade en egen liten strand. Underbart!

• Elli47

Kan tillägga att pool är det mest onödiga man kan tänka sig där!

• lin83

Kan tyvärr inte hjälpa dig med någon av dina frågor men
    jag e lite nyfiken på Maldiverna. Har du Fi81 (eller någon annan) fått någon uppfattning om de lönar sig å sy ihop resan själv eller om man ska köpa paket hemifrån? Skiljer de sig mycket i pris?

• Ankianka79

Hejsan!

Jag var var på Maldiverna december -04, och då var vi på ön Kuredu.

Det tog ca en timme att gå runt ön.
    Detta är en "stor" ö, i förhållande till de andra, tror att det är den största hotellö.

Här fanns en del aktiviteter att göra, bla golfbana, vattensporter, fotbollsplan, djuphavsfiske, volleyboll och dykcenter mm.

Det fanns några barer att välja på och en del restauranger, här finns även pool med poolbar. På kvällarna var det lite uppträdande i en av barerna, så det var lite hålligång, fast ön präglades av lugn och ro.

För att komma till denna ön åker man sjöflyg från Hulule (flygplatsön) och detta tar ca 40 min, kul upplevelse bara det.

Vi bodde i beachbungalows, men det fanns "bättre" boende också, bungalows på pålar ute i havet. (I en av dessa bodde Perelli när de var på smekmånad.)

Ön var väldigt mysig med kritvita stränder och vajande kokospalmer.

Helpension/all inclusive är att rekommendera då det är dyrt med mat och dryck.

Vad jag vet så är det mycket billigare att åka paketresa/charter till Maldiverna än att boka flyg och boende själv, då får du åka reguljärt ner, och det kostar!

Är det något mer du undrar så är det bara att fråga på!

Hoppas ni får en trevlig resa, för Maldiverna är fantastiskt!

• FiL81

Eva37: Har samma tanke gällande pool Vi har tittat lite på Meeru, den är lite billigare än en del andra öar, men vi är skeptiska till storleken. Vill nog till en lite mindre ö.

Lin83: Jag tror som Ankianka att det är billigare att åka med charter. Dessutom läste jag någonstans att det var särskilt svårt att resa runt på egen hand och att det fanns en del öar som turister inte ens fick lov att besöka. Vanligtvist brukar jag inte boka mina reser med charterbolag. Tycker det är roligare, samt att det brukar bli billigare, att sy ihop resan själv. Men när det gäller Maldiverna gör jag nog ett undantag.

Ankianka: Tack för all info! Kuredu har vi oxå tittat på, men den faller just på grund av storleken.

Är det någon som vet om det brukar ingå dryck när man har halv- eller helpension? I AI-paketet ingår såååå mycket mat: frukost, lunch, middag och fika hela dagen. Så mycket äter inte vi. Särskilt inte när det är varmt. Men dricka kommer vi ju göra. Särskilt vatten in mängder. Och just dryck har jag hört ska vara riktigt dyrt (typ 5 dollar per flaska), så då kanske det lönar sig med AI just på grund av drycken. Svårt det där....

Just nu är vi lite inne på ön Reethi Beach Resort. Inte alltför stor, inte alltför liten, inte så många hotellrum, bra dykning och snorkling och samtidigt bra badvatten (även vid Ebb). Dessutom renoverad 2005.

• gemelli

TS,

Vad är ni ute efter på Maldiverna?
    Vi har varit där bla på 3 öar. har bilder ifrån Thulagirri i mitt galleri.

En liten Vide i magen enligt ul
  • FiL81

gemelli: Bra fråga. Vi är ute efter en avkopplande semester med bra dykning och snorkling. Letar efter en ö som är lagom stor men där man ändå kan känna sig ifred. Ingen turistfälla. Ön ska vara badvänlig. Dvs inte korallrev alltför närainpå med behindrade badmöjligheter vid ebb. Fräscha bungalows med havsutsikt.

Jag tror med säkerhet att de flesta av Maldivernas öar har just detta, men utbudet är så stort (särskilt från charterbolagen här i Tyskland, då vi åker härifrån) och öarna så många, så det känns svårt att hitta just det där smultronstället till ö.

Thulagiri har vi oxå tittat på. Bra pris. Har läst att de har ett särskilt bra kök. Kanske lite för liten(?) Och hur väl stämmer det att det egentligen inte fanns strand runt hela ön? Hur upplevde ni ön?

• gemelli

Maldiverna är paradiset, men man ska vet att det finns många öar som är förstörda, just av chater!

Vad det gäller Thulagiiri så är det en väldigt liten ö, en av de minsta men väldigt mysig på det sättet oxå. Man ser aldrig folk på stranden.
    Stranden går runt hela ön.
    Köket är en av de bästa köken på maldiverna till en bra prisklass.

Min favorit ö är Cocco Palm, men den kostar där efter. Absolut inte den dyaste ön, för på maldiverna kan maan bo hur dyrt som helst.

Många öar på maldiverna ähs av utlänningar då bla väldigt mkt tyskar, men även japaner.
    Så då formas öarna lite efter det oxå, nått att tänka på om man inte vill hamn på en ö full med japaner och japansk mat.

Vi upplevde Thulagiri är ett smultronställe. Kallas för kärleksön. Ön är full med kärleksfågar i träden nått som gjorde det extra romantiskt.
    10 dagar är lagom på en ö på maldiverna. Vi var där i 14 dagar och det belv förmkt OM man nu kan få förmkt av paradiset

• FiL81

gemelli: Thulagiri låter plötsligt som ett möjligt alternativ! Dök eller snorklade ni där? Upplevde ni något negativt med ön?

• gemelli

Ja vi både dök och snorklade, kanonvatten! Fina rev utanför! Vi såg bara haj och jättesköldpaddor.

Inget negativt, men vissa av bungalowsen låg lite smäre till så man ska nog vara lite extra nog med att man får dom bättre.
    Vattenbungalowsen är ju urfina, men vet inte om det är värt dubbeltaxa. Vi bodde i en bungalow precis vid strand kanten, här är vår utsikt!

Sen är inte Thulagiiri ett av det lyxigare öarna, utan spa, pooler, golfbanor, tennisbanor... Men en otroligt charmig ö. Så är man inte ute efter lyxet så kan jag verkligen rekommendera ön.

Svar på tråden Maldiverna - bästa ön?