• lollypop

Gallstensattack

Jag har också opererat bort en gallsten. Hade en STOR sten, så det gick nätt och jämnt med titthålsop.
    Jag var på akuten hur många gånger som helst. Hade så j**la ont!!! Gråter
    Mot slutet spelade det ingen roll vad jag åt... Fick anfall varannan till var tredje dag!

Det var 3 mån. väntelista på OP. Så jag blev faktiskt tipsad (hemligt ) av en läkare att åka till akuten så ofta som möjligt...
    Mitt sista anfall hade jag så ont att jag satt och skrek och tjöt i väntrummet. Kunde inte gå in själv. Så de fick bära in mig på bår!
    DAGEN EFTER blev jag opererad. Vilken lättnad!!!

För att svara på dina andra frågor...
    Jag mådde illa och spydde vid nåt tillfälle!

Jag hade jättesvårt att avgöra om/vilken mat/livsmedel som utlöste mina anfall. Men ett är säkert; FETT! Allt som är fett, friterat osv. är definitivt inte bra!

Jag kan än idag känna "hugg" i gallblåsan om jag ätit nåt olämpligt.

Är lite ledsen att de inte tog hela gallblåsan

Har hört att idag gör dom det, oavsett.
    Nån som vet om detta stämmer!!!???

• lollypop
    Elli47 skrev 2007-07-23 12:12:10 följande:
    Jag är opererad för över 20 år sen och då tog dom bort hela gallblåsan! Jag har varit besvärsfri sen operationen.
    Hur väljer dom vem dom tar blåsan från och vem som får behålla den!!??

Pratade med en bekant härom veckan. Hon sa då att idag tar de alltid bort hela gallblåsan.
    Vet du om detta stämmer???

Själv blev jag opererad 2003
  • lollypop
    Elli47 skrev 2007-07-23 12:17:22 följande:
    Ingen aning men jag vet att jag hade inflammation... kanske därför dom tog bort den? Var dålig ganska länge efter operationen eftersom jag fick gulsot också men sen när jag väl kom hem så har det varit bra!
    Okej! Tack för svaret!
Svar på tråden Gallstensattack