• esperando

Gallstensattack

Hej. Hittade inget annat ställe att posta under så jag hoppas det är okej här. Jag har haft, vad dom tror, tre gallstensattacker. Tror säjer jag för dom hittar inga stenar. Jag har gjort ultraljud, då inget hittades. Ultraljudet gjordes dock ca 3 månader efter min andra attack. Men nu sist(i veckan) hade jag en till attack. Läkaren sa att han trots allt trodde det var en gallstensattack. Och att dom skulle kalla mig igen för ett ultraljud. Men att symptomerna tyder på gallsten. Nu är min fråga (japp, dumt jag borde frågat läkaren men det var 0400 på morgonen och jag var väck av medicineringen.)
    Vad ska man undvika äta?
    Kan man undvika dessa attacker på nåt sätt?
    Tar ni er till akuten varje gång ni får en attack?
    Är det fler än jag som spyr?
    Jag försökte hitta info på nätet, men hittar inget, så om ni har länkar uppskattar jag om ni lägger dom under här.
    Tack, snälla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-22 14:13:38:
    En till fråga, Hur har ni mått efter attackarna? Jag är helt matt och kan knappt äta i en vecka. Mår illa, svag, konstig i magen mm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-22 14:24:09:
    Har hittat länkar nu. Men vill gärna höra era erfarenheter.

• Svar på tråden Gallstensattack
  • En mor
    esperando skrev 2007-07-22 14:10:26 följande:
    Hej. Hittade inget annat ställe att posta under så jag hoppas det är okej här. Jag har haft, vad dom tror, tre gallstensattacker. Tror säjer jag för dom hittar inga stenar. Jag har gjort ultraljud, då inget hittades. Ultraljudet gjordes dock ca 3 månader efter min andra attack. Men nu sist(i veckan) hade jag en till attack. Läkaren sa att han trots allt trodde det var en gallstensattack. Och att dom skulle kalla mig igen för ett ultraljud. Men att symptomerna tyder på gallsten. Nu är min fråga (japp, dumt jag borde frågat läkaren men det var 0400 på morgonen och jag var väck av medicineringen.)Vad ska man undvika äta? Kan man undvika dessa attacker på nåt sätt? Tar ni er till akuten varje gång ni får en attack? Är det fler än jag som spyr? Jag försökte hitta info på nätet, men hittar inget, så om ni har länkar uppskattar jag om ni lägger dom under här.Tack, snälla!
    Jag kunde inte äta:jordgubbar,ägg,majonäs,rökt mat..såsom stekt bacon,kasslergratäng.etc etc.Vidare ej mjukglass,vispgrädde.grädde överhuvudtaget.Säktert mera..men tog upp detta i alla fall.Kunde dricka kaffe..end el kanske kan det.Väldigt individuellt.
    Jag mådde illamen kräktes aldrig.Vid mitt sisat besök på akuten  2004.Så blev jag inlagd o opererad akut dygnet efter.Min gallblåsa var fylld med stenar o kraftigt inflammerad.Men nu mår jag bra.Önskar dig lycka till
  • esperando

Hur är det nu efter operationer? Du har inga besvär? Tog dom bort innehållet Alltså stenarna eller tog dom hela gallan?

• En mor
    esperando skrev 2007-07-22 14:25:14 följande:
    Hur är det nu efter operationer? Du har inga besvär? Tog dom bort innehållet Alltså stenarna eller tog dom hela gallan?
    På mig tog de bort allt gallblåsan var så pass inflammerad och full med sten..så därför
    Kan känna av någon enstaka gång.Har ju gallgångarna kvar..kan kännsa småsymptom ibland
  • esperando

Ingen annan som haft detta?

• Anonym (Gallan)

Fick konstaterad med u-ljud för två veckor sen att jag har minst 3 stora stenar i gallblåsan.

Har haft flera attacker, skärande/sprängande/ tryckande smärta rakt in i mellangärdet, bak i ryggen under skulderbladet, ut åt sidan, illamående, febrig, kan ej djupandas.
    Härdat ut hemma förutom en gång då vi inte visste om det var hjärtat eller gallan som strulade.  Man vill bara svimma av när det som värst! SkrikandesSkrikandesSkrikandes

Undviker gröna äpplen, paprika, lök m.m. Ibland vet jag ej vad som utlöst attacken.
    Hoppas du får bra hjälp.

• esperando

Till anonym- Fy , det är så hemskt! Vad ska dom göra åt dina attacker? Har dom sagt nåt?

• Elli47

Hej!
    Jag blev opererad för gallsten när jag var 21 år. Om inte stenarna syns med röntgen så kan det bero på att du har grus istället och det är svårt att se. Jag tålde ingenting sista tiden... men normalt brukar man få ont av ris, äpplen, stekt mat, stark mat.

Jag spydde väldigt mycket när jag hade mina anfall och första gången var jag så dålig att jag var sängliggande en vecka efteråt, men då hade jag tillbringat en natt på akuten också.

Efter operationen har jag inte haft några besvär alls!

• Anonym (Gallan)

När jag var liten opererades min mamma för gallsten, kommer ihåg det stora ärret hon fick då.
    Dom pratar om operation via laparaskopi (titthål), eller ev. öppen kirurgi om det krånglar vid uttagandet av blåsan. Hu! både vill och inte vill opereras...
    Skönt att få bli av med stenarna som är 1 cm stora styck, men samtidigt nervös för att opereras...
    Pest eller Kolera? Ledsen 

• En mor

Anonym (Gallan) skrev 2007-07-22 22:52:21 följande:
    När jag var liten opererades min mamma för gallsten, kommer ihåg det stora ärret hon fick då. Dom pratar om operation via laparaskopi (titthål), eller ev. öppen kirurgi om det krånglar vid uttagandet av blåsan. Hu! både vill och inte vill opereras... Skönt att få bli av med stenarna som är 1 cm stora styck, men samtidigt nervös för att opereras...Pest eller Kolera?  
    Jag tog fick min gallblåsa borttagen 2004.Den var kraftigt inflammerad och fylld med stenar.De gjorde titthål sammanlagt 5 st.Detta gick bra trots att jag är kraftig.Min smärta jag hade efter operationen var heletisk( vill ju ara så ärlig som möjligt här)Men man får smärtlindrande.Och det är ju smärta som försvinner.Sen mår man bra.Lycka till
  • Anonym (Gallan)

Jo, det blir nog bra till slut.
    Har bara så dålig erfarenhet av en blindtarmsoperation via laparaskopi som slutade med att de fick öppna upp ca 20 cm lodrätt mitt på magen, då det var varhärdar runt lever och i lilla bäckenet. Komplikationer efteråt med ut och in på sjukan gjorde att det tog några månader att hämta sig...   

Svar på tråden Gallstensattack