• MaijaO

Gallstensattack

Jag fick bara en kraftig attack och blev opererad direkt. Det var öppen bukoperation eftersom jag var gravid. Till mig sa de att fet mat, gröna äpplen, rabarber och ägg var utlösande men jag han som sagt aldrig kolla. Och ja, jag spydde som en gris.
    Jag har inte haft några besvär efter operationen.

• MaijaO

Historien om hur jag förlorade(?) min galla finns i min blogg föresten och bilder på såret och ärret ligger i bildmappen under starka bilder.

• MaijaO

Min var "inflamerad med tunna hinnväggar". tror det är lite som med blindtarmen fast jag vet inte riktigt.

• MaijaO
    Gordnid skrev 2007-07-23 12:57:54 följande:
    när blev du igångsatt? har också fått gallsten nu under grav och har ont mest hela tiden.. men väntar fortfarande (det var en månad sedan dom gjorde ulet där det konstaterades att jag har SEXTON gallstenar) på att få komma till vc.
    I vilken v. är du? Mig opererade de i v.22. De försöker ju hålla kvar barnet så länge som möjligt om graviditen gått så långt att livmodern ligger i vägen.
  • MaijaO

Nej, i vecka 22 hade livmodern inte vuxit sig så stor att de behövde avbryta graviditeten utan jag blev opererad under gravven. Viggo kom inte fören v.38+0. Men runt v.28-30 så har livmodern stigit så högt att de inte kommer åt gallblåsan utan att först ta ut barnet så om det behövs opereras så är det ju bra om det görs så tidigt som möjligt.

Gordnid skrev 2007-07-23 13:06:03 följande:
    jag är i v. 23.. men var du bara i vecka 22 när du blev igångsatt?? och barnet klarade sej?
  • MaijaO

Nej, nu blandar du ihop mig med sommarmor, det var hon som blev igångsatt och inte jag.

en öppen bukoperation är alltid riskabel och ännu mer så om man är gravid. Så operation under graviditet är nog en nödlösning. Jag har historien om min operation i min blogg under "öppen bukoperation".

• MaijaO

Jag vet faktiskt inte. Men jag vet att bara för att man opererat bort gallblåsan så betyder inte det att man inte kan få gallbesvär ändå. tror det var ca.10% av de opererade som fick problem från gallgångarna efter operation. Jag har i.a.f. inte haft några problem efter op.

• MaijaO

Paprika och rabarber. annars tror jag att du får prova dig fram... tyvär.

Svar på tråden Gallstensattack