• En mor

Gallstensattack

esperando skrev 2007-07-22 14:10:26 följande:
    Hej. Hittade inget annat ställe att posta under så jag hoppas det är okej här. Jag har haft, vad dom tror, tre gallstensattacker. Tror säjer jag för dom hittar inga stenar. Jag har gjort ultraljud, då inget hittades. Ultraljudet gjordes dock ca 3 månader efter min andra attack. Men nu sist(i veckan) hade jag en till attack. Läkaren sa att han trots allt trodde det var en gallstensattack. Och att dom skulle kalla mig igen för ett ultraljud. Men att symptomerna tyder på gallsten. Nu är min fråga (japp, dumt jag borde frågat läkaren men det var 0400 på morgonen och jag var väck av medicineringen.)Vad ska man undvika äta? Kan man undvika dessa attacker på nåt sätt? Tar ni er till akuten varje gång ni får en attack? Är det fler än jag som spyr? Jag försökte hitta info på nätet, men hittar inget, så om ni har länkar uppskattar jag om ni lägger dom under här.Tack, snälla!
    Jag kunde inte äta:jordgubbar,ägg,majonäs,rökt mat..såsom stekt bacon,kasslergratäng.etc etc.Vidare ej mjukglass,vispgrädde.grädde överhuvudtaget.Säktert mera..men tog upp detta i alla fall.Kunde dricka kaffe..end el kanske kan det.Väldigt individuellt.
    Jag mådde illamen kräktes aldrig.Vid mitt sisat besök på akuten  2004.Så blev jag inlagd o opererad akut dygnet efter.Min gallblåsa var fylld med stenar o kraftigt inflammerad.Men nu mår jag bra.Önskar dig lycka till
  • En mor
    esperando skrev 2007-07-22 14:25:14 följande:
    Hur är det nu efter operationer? Du har inga besvär? Tog dom bort innehållet Alltså stenarna eller tog dom hela gallan?
    På mig tog de bort allt gallblåsan var så pass inflammerad och full med sten..så därför
    Kan känna av någon enstaka gång.Har ju gallgångarna kvar..kan kännsa småsymptom ibland
  • En mor

Anonym (Gallan) skrev 2007-07-22 22:52:21 följande:
    När jag var liten opererades min mamma för gallsten, kommer ihåg det stora ärret hon fick då. Dom pratar om operation via laparaskopi (titthål), eller ev. öppen kirurgi om det krånglar vid uttagandet av blåsan. Hu! både vill och inte vill opereras... Skönt att få bli av med stenarna som är 1 cm stora styck, men samtidigt nervös för att opereras...Pest eller Kolera?  
    Jag tog fick min gallblåsa borttagen 2004.Den var kraftigt inflammerad och fylld med stenar.De gjorde titthål sammanlagt 5 st.Detta gick bra trots att jag är kraftig.Min smärta jag hade efter operationen var heletisk( vill ju ara så ärlig som möjligt här)Men man får smärtlindrande.Och det är ju smärta som försvinner.Sen mår man bra.Lycka till
  • En mor
    esperando skrev 2007-07-23 13:18:12 följande:
    Okej , jag är inte gravid så mina attacker har inte med graviditet att göra. Jag undrar bara varför dom inte tar bort gallan med en gång?! Varför utsätta patienten för detta med återkommande gallstensattacker eller chansen av återkommande gallstensattacker?
    Var din gallblåsa inflamerad? De vill inte gärna operera en inflammerad gallblåsa om de kan slippa.Först ville de sas "läka ut inlammatiionen" med medicin o sedan operera.Men eftersom min  sänka barkade åt skogen och jag ahde ett blodvärde på 80.Och mitt allmäntillstånd var så pass dåligt så blev det op efter ett dygn på AVA.
  • En mor
    esperando skrev 2007-07-23 13:31:10 följande:
    Nej, vad jag vet så var den inte inflamerad. Men jag har "bara" haft tre attacker på sex månader. Men jag är så rädd att få det igen och vara på jobbet (jobbar som flygvärdinna), kan liksom inte bara säja "ja men jag kilar hem för jag mår dåligt"....En mor skrev 2007-07-23 13:28:10 följande:
    Har du fått något effektivt smärtlindrande preparat av din läkare? Att ha i nödfall Det tycker jag du behöver ha.
  • En mor
    esperando skrev 2007-07-23 13:33:22 följande:
    Ja , jag har fått Diklofenak.
    Det är de gamla vanliga.men pga av att jag blir illamående av dessa o får ont o magen ytterligare av dem så får jag ej äta dem.et skrevs in i journalen också.Men jag fick annan smärtlindring.Lycka till
  • En mor

Jag kom in akut en torsdagsnatt.Prover och UL o gastroskopi under torsdagen.Op freda gmorgon

• En mor
    esperando skrev 2007-07-24 12:02:09 följande:
    Gick över..inget stort..som tur är...blev skitorolig. Men det försvann....Kanske bara var psykiskt för att jag var så orolig för att få en?
    Stress kan framkalla magbesvär också.
Svar på tråden Gallstensattack