• Anonym

Täcker drulleförsäkringen detta?

Jag lånade en telefon av en kompis och hade den i väskan och råkade glömma väskan vid bordet på en resturang när jag skulle hämta bestick.. Så den vart stulen..

Täcker min drulleförsäkring detta?? det var en helt ny telefon... För det är väll ändå min försäkring som kommer gälla? inte hennes väll? Det var ju inte hennes fel.

• Svar på tråden Täcker drulleförsäkringen detta?
  • 1978nettan
    Anonym (=)) skrev 2007-07-22 23:05:01 följande:
    Om jag vore du så skulle jag sluta ta hand om andras mobiler. Eller lämna väskan hemma..
    lite sent att tänka på det nu kanske....
  • mava

Jag pajade en videokamera för en kompis och fick ut en ny på försäkringen. Kolla med ditt försäkringsbolag det är olika från bolag till bolag.

Stolt mamma till Edvin & Elina
  • Nicke
    mzetterblad skrev 2007-07-22 23:31:13 följande:
    drulle försäkring täcker väl allt förutom stöld o bort tappning
    Ja, så är det i min drulle iaf.
    Stöld och förlust täcks INTE.
    Det finns en bra anledning till det. Folk är tyvärr inte ärliga.
  • mzetterblad
    Niklas skrev 2007-07-22 23:32:42 följande:
    Ja, så är det i min drulle iaf.Stöld och förlust täcks INTE.Det finns en bra anledning till det. Folk är tyvärr inte ärliga.
    Samma här när jag köote min telefon o teckna drulle , så sa han att jag kan komma me telefonen i tusen delar o få ut en ny , men den inte täcker om jag skulle tappa bort den eller om den skulle bli stulen ..
  • Anonym (=))

Jag har fått ut 3 nya telefoner genom försäkringen. fast efter den tredje så sa dem stopp.
    Jag tror faktiskt inte att det var genom någon drulleförsäkring utan snarare hemförsäkringen.

1ggn så pajade jag den i hemmet. Tappade den i trapphuset ett antal ggr. (inte med vilje) Då var det inga problem.

2-3ggn så blev dom stulna på krogen/festival. Med en polisanmälan så var det inga problem att få en ny. Dock så var väl självrisken 1500:-.

Sista ggn så sa "tanten" att det var nog med telefoner för min del på ett tag. Detta hände inom loppet på kanske 6månader.
    Men vem vill tappa bort telefoner med en sjävlrisk på 1500 Min tele slutade med en summa på: 11 000:- innan det var klart!
    Nu lämnar jag den hemme vid krogbesök =)

Hemförsäkringen gäller nog vid stöld.. iaf min. (tills nu) Dom behöver en polisanmälan bara.

• Anonym

Det riktiga att göra är väl att du betalar din kompis ersättning för hennes telefon och sedan får du undersöka om du kan få igen en del av pengarna på något sätt.

Drulleförsäkring täcker inte stöld som det är fråga om i ditt fall. Du får kontrollera med ditt försäkringsbolag om de täcker stölden via din hemförsäkring. Tyvärr brukar man få stå själv för stöld när man har varit oaktsam och lämnat något dyrbart utan kontroll.

• Nicke

Oj. Vad är detta för generöst bolag?
    Min mobil är värd bra mycket mer än 1500 kronor. :)

Anonym (=)) skrev 2007-07-29 16:04:47 följande:
    Jag har fått ut 3 nya telefoner genom försäkringen. fast efter den tredje så sa dem stopp. Jag tror faktiskt inte att det var genom någon drulleförsäkring utan snarare hemförsäkringen.1ggn så pajade jag den i hemmet. Tappade den i trapphuset ett antal ggr. (inte med vilje) Då var det inga problem. 2-3ggn så blev dom stulna på krogen/festival. Med en polisanmälan så var det inga problem att få en ny. Dock så var väl självrisken 1500:-.Sista ggn så sa "tanten" att det var nog med telefoner för min del på ett tag. Detta hände inom loppet på kanske 6månader. Men vem vill tappa bort telefoner med en sjävlrisk på 1500 Min tele slutade med en summa på: 11 000:- innan det var klart! Nu lämnar jag den hemme vid krogbesök =)Hemförsäkringen gäller nog vid stöld.. iaf min. (tills nu) Dom behöver en polisanmälan bara.
  • Anonym (=))
    Niklas skrev 2007-07-30 00:15:39 följande:
    Oj. Vad är detta för generöst bolag?Min mobil är värd bra mycket mer än 1500 kronor. :)
    Jo, så tänker väl nog många. Men saken är juh att jag en gång köpte den första telefonen för 6500:-
    Du får ta ut en snarlik tele som motsvarar eller är samma som den du tappade bort (om den finns kvar) men betala 1500:- för att få ut den. Och om man efter 6månader lagt ut ytterligare 4500:- på bara självrisken så blir det rätt dyrt.
    Jag hade hellre (om jag vetat) köpt en ny direkt för 4500:- så hade jag fått en bättre mobil än den jag fick ut på försäkringen.
    Det är juh inte så att jag sitter med 4 mobiler i handen nu =)

Självrisken brukar vara lägre än själva kostnaderna... Därför man har försäkringar vettu
  • Anonym

Min syster (2 år gammal) tog sönder min telefon. Fick en ny genom min drulle försäkringen, men då fick jag lämna in den först för att se om den går att laga. När det inte gick så fick jag en ny mobil men jag fick betala 1500 i självrisk.

• Nicke

Ja jo men det är inte många bolag som ersätter mobiler som försvinner helt och tappar man en då så kan jag ta en självrisk på 1500.

Anonym (=)) skrev 2007-07-30 16:12:54 följande:
    Jo, så tänker väl nog många. Men saken är juh att jag en gång köpte den första telefonen för 6500 u får ta ut en snarlik tele som motsvarar eller är samma som den du tappade bort (om den finns kvar) men betala 1500:- för att få ut den. Och om man efter 6månader lagt ut ytterligare 4500:- på bara självrisken så blir det rätt dyrt. Jag hade hellre (om jag vetat) köpt en ny direkt för 4500:- så hade jag fått en bättre mobil än den jag fick ut på försäkringen. Det är juh inte så att jag sitter med 4 mobiler i handen nu =)Självrisken brukar vara lägre än själva kostnaderna... Därför man har försäkringar vettu
  • Anonym (blommis)

Drulle kan se olika ut på olika bolag...

Men hos oss täcker drulleförsäkringen stöld, men då måste man ha en polisanmälan.

Självrisk 1500kr och mobilens värde sjunker ju snabbt (all teknik) så det är väl inte många som kan tjäna storkovan på det....om de vill lura systemet.

Svar på tråden Täcker drulleförsäkringen detta?