• Annamus

Pyssla själv till bäbisen?

Jag är igång nu på att fixa saker till bäbisen, och det är ju sååå mysigt. Dessutom kan det bli rätt mycket billigare med. Jag har fått en begagnad spjälsäng som ska fixas till, har skurit ut en ny madrass till den osv. Färgat lite kläder osv. Har ni några tips och råd att komma med? Kanske något mönster på kläder eller badcape eller tossor eller någon sida på internet med broderier eller mönster eller allmäna tips? Både saker man kan sy och snickra och måla och fixa till... Kanske har DU gjort nåt fint som du vill visa upp som inspiration till och med? Skriv här i sådana fall!

• Svar på tråden Pyssla själv till bäbisen?
  • Annamus

Madge: Jo jag hittade faktiskt nyss till den hemsidan, och beslutade sy något slags sånt där babynest eller vad det heter. Supermysigt.

Mamma till tre kottar: Jo skydd för spjälorna måste jag nog sy själv för jag har en gammal säng som sagt, och den har inte riktigt samma mått som de andra jag sett... Fast iofs de gamla skydden måste ju passa till gamla sängar. Den är 115 ggr 55 i alla fall...

Mera tips! :)

• Annamus

Ojjoj så mycket bra tips jag har fått! Min hjärna kretsar bara kring det hära nu! Jag sydde klart madrassöverdraget till spjälsängen igår och täcket och det ser hyfsat ut. Men påslakanet jag ska sy sängkläder av är i gubbens bil så jag får vänta med det tills han kommer hem.

• Annamus

Har du nåt mönster på nån enkel virkad mössa? Det låter kul att göra, men jag har bara baskunskaper i virkning tyvärr. Tror du jag klarar det?

• Annamus

Men ni som har tagit bort då ena långsidan, hur får ni sängen att stanna kvar mot eran säng så att bäbisen inte faller mellan? Finns det någon annordning eller knyter ni fast med snöre eller vad?

• Annamus

Jag har nu gjort madrassen, sytt madrasskydd (som blev fult men funkar) sytt lakan, påslakan och örngott av ett gammalt påslakan, och dessutom har jag sytt en lång korv som ska stoppas imorgon när jag kan köpa vadd. Jag tänker mig att det ska bli som en blandning mellan spjälskydd och babynest, liksom att korven ska ligga runt spjälorna i övre delen av sängen där bäbisen ska ligga... förstår nån?

Jag har hittat lite lurvigt tyg sedan sonen var liten, och funderar nu på att sy något åt bäbisen i magen av det. Någon som har något förslag eller mönster på tex. nalle eller liknande?

• Annamus

Här ser ni påslakansettet och "sängkorven" jag sytt till bäbisen. Tyvärr ser man väldigt tydligt åxå hur sliten och ful spjälsängen är... *muttrar* Men om jag ska måla den då, måste jag slipa hela fanskapet först eller bara valda delar?

• Annamus

Ja nu har jag då köpt färg och pensel, och ska börja slipa ikväll om jag orkar. Den blir vit som innan, vi har det så trångt i soverummet så annat gör det bara gröligt. Vi har dubbelsängen, två garderober, sybordet, en till bänk, spjälsängen och så ska det rymmas en liten byrå, och vårt sovrum är INTE stort om man säger så...

• Annamus

Jag har ju små hjärtan i gavlarna på sängen, funderar att måla innuti dem i grått eller beige eller nåt diskret, bara för att göra dem ännu tydligare. Ja bilder finns i mitt galleri. Där kan ni även se mina inköp till bäbisen. Köpte ett par set kläder i storlek 56 på lindex. Älskar de härliga färgerna!

• Annamus

En kanin! Jag vill ha mönster och beskrivning hur man syr en kanin! Jag har lurvigt mjukt tyg som kan bli en kanin LÄTT!

Svar på tråden Pyssla själv till bäbisen?