• Annamus

Pyssla själv till bäbisen?

Nu finns skötbordet med dynan i galleriet mitt. Inga avancerade saker, och jag ser den drar sig lite, men det är svårt att få helt exakt antar jag. *suckar* Lade även in en bild av ett tidigare pyssel som jag gjorde till sonen då han var mindre. Det är en dyna till vanliga stolar, som ha kan använda istället för en högre stol eller barnstol. Det är flera lager liggunderlag ihoplimmat och så ett grovt tyg över det. Har använt den supermycket och tvättat av den bara i diskhon med diskmedel mellan varven.

• Annamus

Jag frågade min pappa som är målare (hela min släkt är målare) och problemet ligger väl mest när bäbis blir större och börjar gnaga på sängen... samt givetvis för DIG när du ska måla/lasera vad du då gör. Vattenbaserat är säkert och därför kör jag med det i alla fall. Sen var det inget problem för mig eftersom vi ska köra vitt så mycket det går, då vi bor i en tvåa och snart e två vuxna och två barn. Då är vitt bra för det känns mindre grylligt och känns ljusare liksom.

Men någon som har mönster som man kan dra ut, på en haklapp, en sån där med ficka, för jag fick över av tyget till skötbädden...

• Annamus

Jo! men jag har ju köpt haklappar. Det är iofs de riktigt små som är till nyfödda men... måste gå och snoka hur det kan funka... *pysselsugen*

Men tänkte prova på att göra en Mei Tai av ett grovt lakanstyg som jag har hemma. Det är vitt och lite missfärgat, men tänkte sy med mörkgrå tråd så om det blir bra kan jag färga den i mörkgrått. Fick ett tips på mönster, men det finns ju så många, hur ska man veta?

• Annamus

Idizen: Vilka toppenfina Mei Tais! Jag kanske får prova med en vadderad senare... just nu har jag inget att vaddera med. Eller jag har en fleecefilt som ser lockande ut, som kanske ska bli en sån bärpåse senare åxå men... Bara en fråga, om inte det är en "yrkeshemlighet"... hur bred gör du dina? jag hade tänkt göra efter ett mönster som säger 30 cm, men det finns ju även de som är 45-50 breda...?

• Annamus

Nu har jag sytt min första Mei Tai. Den här dagen har varit ett enda racklande med maskinen och uscha så det ser ut med grå tråd på vitt, alla småfel syns ju. Men jag ska färga den mörkgrå eller svart tror jag. Ska bara försöka prova den på något sätt först. Jag har ju magen i vägen och ingen bäbis eller småbarn att prova på. Har iofs en 5-åring... hehe. Nä kanske inte... Här är den iaf. : http://www.familjeliv.se/krypin/annamus/gallery/phpizle9n.jpg

• Annamus

Babyfia: Jag hade ett bomull/linnetyg hemme som jag är osäker vart det kommer från. trodde det var nåt gammalt lakan men tror nog mera på duk nu... det är vävt sådär som jeans, vad heter det? Kypert? Jaja, tjockt ungefär som sånt där designgardintyg som man ser dom syr av annars. Men har inte vadderat den, tror det ska funka ändå. Nästa vadderar jag kanske...

• Annamus

Nej det är inte canvas, som sagt var är det vävt som jeans. Liksom inte rutor utan snett... haha, nån som förstår?

• Annamus

Strumpstickor tror jag är sånna korta som e öppna i båda ändarna.

ja igår började jag prova virka en matta av mattrasor... HUH vad jobbigt ska jag säga! Dels måste man ha muskler som en skogshuggare och dels så har jag ingen aning om hur mycket jag ska öka eller nåt. Glad amatör... Nåja, det är ett pannunderlägg än så länge. Haha. Inte vackert för fem öre heller!

• Annamus

Catis: Det blev toppenfint juh!

Jag kom på en sak jag kunde göra att sätta över skötbordet. Jag hittade en spegel jag köpt på ikea för länge sedan, det är som en kvadratisk minispegel i mitten och feeeet ram. Funderar på att måla den vit bara och sedan göra små figurer, kanske blommor eller nåt, i cernitlera och limma på där. Så kan jag sätta dubbelhäftande på baksidan och fästa på kaklet. Vad sägs? har visst en liten hylla som maken gjorde när han var barn åxå, som man kanske kan måla vit och göra åt matchande med... Eller har någon några andra idéer angående dessa två saker. Badrummet är i övrigt vitt med rosa golv och någon rosa och grå kakel och grått draperi... och skötbordets madrass som jag gjorde igår ser ni i galleriet.

• Annamus

Jo min 5-åring väger under 20 kg dessutom. En lång och smal kille är det. Vi får väl prova. *ler* Tänkte själv ut något liknande som jag ville sy åt sonen då han var kring 3, att ha med på medeltidsveckan. Men det blev aldrig av liksom. Visste inte då att nätet var fullt med Mei Tais och andra lösningar. Synd. Menmen, vi for aldrig till Visby på medeltidsveckan heller så...

Svar på tråden Pyssla själv till bäbisen?