• Dino78

Avkodare till DVD?

Sambon har av någon outgrundlig anledning köpt en begagnad laptop. Trygg hansa hade bytt datorer och han hade fått köpa en begagnad av dom.
    Hur som helst så tänkte jag att det är ju perfekt för då kan jag kolla på DVD när vi ska ut med husbilen nu i veckan. Dessvärre säger datorn följande när jag sätter in en film:

Det går inte att spela upp den här DVDn eftesrom ingen avkodare har installerats på datorn.

Så nu undrar jag: är det helt kört nu att kolla påfilm i den eller vad? Och filmerna jag testat är köpta så det är inget bränt om nån trodde det

Nån som kan upplysa mig om vad som finns att göra?

DIF i själ och hjärta
  • Svar på tråden Avkodare till DVD?
  • Dino78

Ingen som vet? Vill gärna ha med mig film när vi åker imorgon...kanske helt kört.

DIF i själ och hjärta
  • lurv

Du behöver ett DVD program, kolla på Google efter gratis DVD avkodare om du hittar något. Lyckas du inte med det så får du köpa ett DVD program.

• Dino78

Men om det finns DVD på en dator varför går det inte att spela upp den? På de vanliga datorerna vi har är det ju bara att tuta och köra?
    Vart kan man köpa ett sånt program? I data-affär eller?

DIF i själ och hjärta
  • Dino78
    inze skrev 2007-07-23 22:38:53 följande:
    vlc brukar klara det mesta i den vägen:www.videolan.org/vlc/
    Tack, för hur mycket jag än söker hittar jag ingenting. Lasddar man ner detta och betalar det online? För då måste jag väl koppla in den bärbara till internet och ladda ner det på den? Är totalt urpuckad vad gäller datoerr...märks nog
    DIF i själ och hjärta
  • lurv

Datorn är en dum burk. Den kan bara göra sådant som programmen på den klarar av. För att skriva behövs ett skrivprogram. För att lyssna på musik, ett musikprogram och för att se på DVD, en DVD-avkodare.
    Som inze säger så kan programet VLC avkoda DVD och det finns i en gratisversion. Ladda ner programmet och installera det på din laptop och se om det fungerar. Annars får du leta vidare efter andra program, gratis eller köpta.
    På de flesta nya datorer med förinstallerat system finns det med ett program som kan avkoda DVD-skivan, men om man köper en begagnad så är det inte säkert att det följer med. Därför fungerar det på dina andra datorer.

• Dino78

Vanliga CDskivor (musik alltså) fungerar att spela upp men DVD gick inte. Borde inte det vara samma sak?
    Använder mig av Windows Media Player i båda.
    Sambon ska iaf installera internet på den nu och sen ska vi testa det där VLC, annars får jag leta vidare.
    Tack för tipsen än så länge!

DIF i själ och hjärta
  • lurv

Nja, nu är ju Microsoft snåla, så de använder bara de licenser som de själva äger och sådana som är gratis. Dock har de inte varit inblandade när man tog fram programvaran för DVD-uppspelning. Detta innebär att detta inte ingår i deras standardprogram som t.ex. MediaSpelaren. Tror dock att de har en tilläggsspelare som man kan köpa, men det finns billigare och bättre har jag hört

• cloudberry79

VLC rekommenderas varmt! Den är gratis, resurssnål och enkel att hantera! Finns till och med svensk version om man vill ha det.

Ängeln Adrians mamma med pyret i magen - BF 1 januari 2008
  • Dino78

Ett stycke VLC installerat och efter några smärre vredesutbrott då det är omöjligt att använda "musen" (nån jävla touchpad) så har jag fått filmerna att fungera!
    Tackar ödmjukast för assistansen!

DIF i själ och hjärta
Svar på tråden Avkodare till DVD?