• Boolli

Introducera katter till varandra?!

Nästa vecka så kommer vi få kattbesök och jag vet inte riktigt hur jag ska lösa detta. Har själv en katt som inte alls är så himla sällskaplig, är ensam innekatt.. Men nu kommer han iallafall, Pumba, och ska bo hos oss en vecka.

Har nån här tips på hur man kan introducera dom? För att göra det så smärtfritt som möjligt...?

• Svar på tråden Introducera katter till varandra?!
  • fantasy

börja med att stänga in den nya katten i ett eget rum där den har mat, vatten och låda, låt den stanna där första dagen, dag två släpper du ut den i omgångar men stänger in den emellanåt så den hinner gå på låda ifred. dag tre låter du den vara lös, ev stäng in den på natten. så brukar jag göra om det är två vuxna katter, är det en kattunge släpper jag in den på en gång fast ser till att bära den till lådan emellanåt.

• Boolli

fantasy -- aj aj.. vi bor i en liten tvåa så det går i princip inte.. men man ska INTE bara släppa ut den andra?

• fantasy

man kan ju men håller man dom lite isär från början hinner båda katter vänja sig lite vid varandras lukter innan dom står öga mot öga, dessutom så kan det bli så att dom (framförallt den nya) blir stressad och varken vågar äta eller gå på låda utan får sitta och trycka under en soffa eller dyligt. ni har väl kanske en toa där den nya katten kan få ha sin frizon?

• Boolli

Jo det har vu ju såklart

Man kanske ska stoppa in Astrid (min katt) i sin bur och låta Pumba sitta i sin så får dom ligga sådär ett tag o jama...?

• fantasy

det tror jag därimot är till nackdel, och kan göra din katt än mer sur eftersom reviret är hennes.. då tror jag mer på att ha dem lösa och hålla ett vakande öga samt hjälpa den nya katten så den kommer åt mat och låda med jämna mellanrum..

• Boolli

Nån annan som har tips som har varit med om detta?

• Birgitta2

Är den andra katten vuxen kan det bli rejäla problem med kattslagsmål. Jag hade INTE haft en annan okänd katt på besök i en vecka. Men nu är det ju som det är. Jag hade låtit den okända katten ligga i sin katt-transport i ett par timmar i samma rum som din egen katt, och sen släppt ut den när din katt vant sig vid lukten. Men risken för slagsmål är väldigt stor, så håll koll.

• Sommarkatten

Stäng in den nya katten i badrummet ett par timmar med mat, vatten o låda. Släpp sedan ut den och låt dom fixa sitt första riktiga möte själva. Det brukar vara bäst har jag märkt. Glöm inte att katternas klor ska vara klippta och låt dom få varsin låda, matskål osv.

• Tesselajnen

Personligen hade jag inte tagit in en helt ny katt i hemmet för en så kort tid som en vecka. Det är på tok för upprivande för båda katterna...

Däremot tog jag in en katt för tre veckor, det vi gjorde då var att dryga månaden innan det var dags så fick katten komma och hälsa på oss kortare perioder. För att dels låta katten lära känna oss kattvakter samt känna igen lägenheten. Första gångerna (ett par timmar per gång) så var det utan våra katter. Efter det så fick katten träffa våra katter också, dock gick det inget bra så vi valde att dela av lägenheten så alla katter kunde vara i lugn och ro utan inkräktare under tiden vi var kattvakter. (Vi bodde då i en 1½:a med vardagsrum-kök och sovrum på 47 kvadrat.)

Svar på tråden Introducera katter till varandra?!