Inlägg från: Birgitta2 |Visa alla inlägg
  • Birgitta2

Introducera katter till varandra?!

Är den andra katten vuxen kan det bli rejäla problem med kattslagsmål. Jag hade INTE haft en annan okänd katt på besök i en vecka. Men nu är det ju som det är. Jag hade låtit den okända katten ligga i sin katt-transport i ett par timmar i samma rum som din egen katt, och sen släppt ut den när din katt vant sig vid lukten. Men risken för slagsmål är väldigt stor, så håll koll.

• Birgitta2

När man introducerar en kattunge i huset, blir det ofta fräs och morr under några dagar. Så räkna med att det blir jättejobbigt med en vuxen katt. Risken för slagsmål som kan skada rejält är stor. Se till att du har antiseptiska rengöringsmedel hemma, och att båda katterna är försäkrade utifall att.

• Birgitta2
    Boolli skrev 2007-08-03 23:05:31 följande:
    Nu e Pumba här och itroduceringen har gått bra. Eller det har väl inte varit så mycket annat än lite fräsningar på avstånd och nu ligger gästen i sovrummet under sängen och revirägaren hon litter i köket och surar.Astrid äter ju och har varit på toa men Pumba har gjort varken eller så jag hoppas det blir bättre imorgon för han måste ju vara hungrig/kissnödig..
    Katten behöver vatten och få gå på toa. Så sätt fram skålar med mat och vatten vid den sängen katten gömmer sig. Den måste också få möjlighet att gå på lådan. Så sätt fram lådan nära nära sängen, en bit bort från maten. Det är inte säkert den vågar sig fram om allt står långt bort.
  • Birgitta2
    Boolli skrev 2007-08-04 14:23:11 följande:
    Birgitta -- han har vågat sej fram och har varit på lådan fler än en gång men jag vet inte om han har ätit nåt än. Hela natten skrek han dessutom så jag har haft fullt sjå med att be han hålla klaffen så nu har jag lite dåligt samvete. men vi har så himla lyhört där vi bor och grannarna undrar väl vad som försigår..
    Ok, men du skrev att han varken ätit eller varit på toa så...
  • Birgitta2
    Boolli skrev 2007-08-04 14:40:36 följande:
    Ja i går när jag skrev så hade han inte det men tack o lov har han det nu. Men dom verkar inte vilja acceptera varandra utan om de stöter ihop så blir det ett satans fräsande och sen går dom. Inget handgemäng m a o..
    Det kommer nog ta tid. Som jag skrev ovan när man introducerar en kattunge för en vuxen katt, så tar det ofta 3-4 dagar. Jag har aldrig tagit hem en vuxen främmande katt när jag haft egna katter hemma, men jag inbillar mig att det kommer ta mycket längre tid. D v s att risken finns att de inte accepterar varandra förrän nykomligen skall hem igen. Och sen kommer det troligen ta tid innan din egen katt blir sig själv igen.
  • Birgitta2
    Boolli skrev 2007-08-04 15:36:34 följande:
    Jaa det blir väl så. Men vi brukar inte vara kattvakter utan denna gång fanns det ingen annan utväg för min kompis så då fick det bli så här..
    Det finns utmärkta kattpensionat. Jag tror inte man skall utsätta sitt eget husdjur för sånt här. Det är inte rättvist mot katten.
Svar på tråden Introducera katter till varandra?!