• Vi 2 vill bli 3

Castello vitmögelost...

får man äta det när man är gravid.. den är pastöriserad. men är möglet farligt oxå??

• Svar på tråden Castello vitmögelost...
  • Lola Jämtland

Hämtat från länken här under:

"Listeria har påvisats i mjuka/halvmjuka mognadslagrade dessertostar som tillverkats av opastöriserad mjölk eller som tillförts en liten mängd opastöriserad mjölk vid tillverkningen. Även ostar av samma typ som helt är framställda av pastöriserad mjölk kan innehålla listeriabakterier. Dessa har då smittat osten vid hanteringen."

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

//FL-en hönsgård att trivas i!
  • Ungamorsan

Så du menar att jag som är ostfantast KAN äta min favorit BLÅ castello trots att jag är gravid?? För jag har också hört att det är absolut förbjudet och har därför inte ens kunnat titta åt dom på affären

• Maroschka
    Ungamorsan skrev 2007-07-25 16:49:05 följande:
    Så du menar att jag som är ostfantast KAN äta min favorit BLÅ castello trots att jag är gravid?? För jag har också hört att det är absolut förbjudet och har därför inte ens kunnat titta åt dom på affären
    Du jag vet inte, jag känner mig inget klokare
    Jag tänker då passa på att mumsa det innan jag blir gravid för jag törs nog inte äta det sen iallafall.
  • Häxan Jia

De rekomenderar att man inte skall äta någon mögelost, oavsett om de är grönt göjs i eller inte.

Dock så är det väldigt få som blir smittade genom mögelost.

En rekomendation är inget förbud och allt beror väl på vad man själv tycker är värt att chansa på

Jag har inga fördomar, jag hatar ALLA!!!!!!
  • lata kocken Johanna

i en pastöriserad mognadslagrad ost KAN det finnas listeria, eftersom de måste vara återkontaminerade med listeria så finns inga stora mängder

men eftersom listeria är dosberoende så är ngn matsked ingen fara men att smälla i sig halva osten kan vara en risk

så hellre 1 msk om dagen än en halv ost på en gång

• Ungamorsan

Ok..men en msk
    Kanske som du säger äter jag inte en halv men nog borde jag väl isåfall våga äta en 3-4 kex med en bit på?

• lata kocken Johanna

kan inte säga var gränsen går - dels är det olika hur mkt mikrober det finns i osten dels hur effektivt immunförsvaret är

JAG skulle inte våga ta mer än ngn matsked, det räcker kanske till två kex

• Cilla33

Som jag fattat det så ska man undvika kanterna på osten, det är där den kan vara "smittad" med listeria...jag älskar oxå sån ost och har ätit den några gånger men varit noga med att skära bort det hårda runt om och endast ätit det "godaste"!!!

• lata kocken Johanna

där är det störst koncentration av mikrober på en återkontaminerad ost, men det finns oftast en mindre mängd inuti osten oxå

är det en opastöriserad så hjälper inte det, tyvärr, utan där är det nästan tvärtom...

• Cilla33

Ok... då vet jag det, synd o chansa då alltså. Jag som gillar vitmögelost jättemycket . Men jag får väl frossa sen när bebisen är ute

Svar på tråden Castello vitmögelost...