Castello vitmögelost...
får man äta det när man är gravid.. den är pastöriserad. men är möglet farligt oxå??
får man äta det när man är gravid.. den är pastöriserad. men är möglet farligt oxå??
ett tips bara
värm en liten brietårta i ugnen på 125 grader tills den är helt flytande inuti
sen får den svalna lite innan man äter
det är jättegott och ofarligt
Tack! Det ska jag göra
Hoppas TS hann läsa svaren innan hon åt en massa massa ost nu då.
Jag blir så förvirrad av alla råd och förslag hit och dit.
Innan jag blev gravid så visste jag med all säkerthet att man INTE fick äta Brieost under graviditeten.
När jag sedan blev gravid och var på mitt första B;-besök så sa min BM att jag VISST kunde äta Brieost, så länge den var svensk och pastöriserad och så länge som jag inte överkonsumerade.
Sedan fick jag läsa på slv.se att man inte fick äta Brieost ÄVEN om den var gjord på pastöriserad mjölk:
"Ät gärna ost under graviditeten men välj helst vanlig hårdost och smältost. För att minska risken för skadliga bakterier rekommenderar vi att undvika mjuka och halvmjuka lagrade dessertostar såsom mögelostar och kittostar. Exempel på sådana ostar är Brie, Camembert och Gorgonzola respektive Vacherol och Livarot. Rekommendationen gäller även om osten är tillverkad av pastöriserad mjölk. Risken för höga halter av skadliga bakterier är störst på kanterna av osten. All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het."
Men alldeles nyss läste jag på sjukvårdsrådgivningen.se att man visst kan äta all ost som är pastöriserad, även Brieost:
"Det går däremot bra att äta all pastöriserad ost som vanlig hårdost, till exempel Herrgårdsost och Grevé, samt smältost och pastöriserad Brieost. Om man är osäker på vilken ost som är opastöriserad respektive pastöriserad kan man fråga personalen i ostaffären eller livsmedelsbutikens ostdisk."
Och bara häromdagen läste jag att SLV funderade på att dra tillbaka sin rekommendation att man inte ska äta Brieost, pga att risken är så försvinnande liten att man ska drabbas av kommplikationer pga listeria eller toxoplasma.
Jag är yr. Vad ska man tro?????
Jag är yr.
Jösses säger jag
Om jag hade fått vara gravid fortfarande (fick MA) så är det sånna här gånger jag hellre är utan iallafall. Bara för säkerhets skull.
minxy
sjukvårdrådgivningen verkar inte ha ngn som helst koll på återkontaminering av ostar
BM ska ge samma råd som slv annars gör de fel väääääldigt många BM har noll koll på mikrober i mat och de har inte nog kunskap att ge egna råd
inga mögelostar är okej...
Jag har nu mailat Svenska livsmedelsverket och frågat om det finns någon sanningshalt i påståendet att dom ska revidera sin lista och i framtiden "tillåta" mögelostar. Jag vet inte hur lång tid det kommer ta att få svar, men jag ska försöka att komma ihåg att skriva in svaret här
Minxy, vilket bra initiativ! Hoppas att de kommer fram till att man visst får äta Castello
lata kocken Johanna: Jag frågade om mögelostar gjord på pastöriserad mjölk (särskilt Brieost).
Har inte fått nåt svar än, men skam den som ger sig.
eftersom man i omgångar hittar ganska stora mängder listeria i pastöriserade mögelostar så är jag ganska övertygad om att de råden kommer vara kvar
Det är vanligare att man hittar i franska, italienska och spanska pastöriserade mögelostar (som brie, gorgonzola, chevre etc) än i danska
Men man hittar ändå i ganska stor andel av de danska...
De svenska är det lite ovanligare att hitta listeria
MEN eftersom gemene man har väldigt svårt att skilja på ostar och ostar - de flesta har inte den blekaste aning, många tror att om det inte står pastöriserad på en mjölkprodukt så är den opastöriserad (det är ju tvärtom - sålänge det inte står opastöriserad på så är den pastöriserad)
Hej alla!
Idag fick jag svar från SLV! Klistrar in det här:
"Hej
Om du gör som du säger, väljer svensk brie av pastöriserad mjölk och skär bort kanten kan du fortsätta med Brie.
Livsmedelsverket ser över råden till gravida under året - vad resultatet blir får vi se. Tills dess gäller ovanstående.
Hälsningar från Eva-May Ohlander
Upplysningen SLV"
Hurra!!!! Brieost!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
då tar man ju bort det goda
jag tycker det är godare att värma hela osten istället - som jag tipsade om ovan
lata kocken Johanna skrev 2007-08-21 18:04:44 följande: