Hej igen TS, Ja, det kallades komposit, och det har nog både för- o nackdelar jmf med fasader, så hör noga med flera tandläkare o experter vad som är bäst för dig.
Ang. K. Nyman så säger han att han inte slipar tänderna, men han gör det!! (Han slipade bort min emalj, utan att informera om det...så även med nedslipade tänder kan fasaderna bli stora...)Det problemet med stora tänder/fasader har jag sett på folk som har satt på fasader hos andra än K. Nyman också, trots att de slipat ordentligt. Detta att maten fastnade på mina fasader (!!!) kan ha haft med K. Nymans egna 'recept' att göra: han tillverkar sina fasader själv, patenterat, och kanske är de 'klistrigare' än andra fasader? Men som sagt, en bekants läppar t o m fastnar på tänderna/fasaderna då hon talar, och hon fixade sina fasader hos nån annan än K.Nyman. Hon läspar också nu. MEN det är möjligt att detta beror på en massa variabler, och det blir säkert inte så på alla... Kanske kan man t o m töja läpparna?? :S
Det stämmer kanske att om man en gång lakt på fasader så är tänderna beroende av det; så ta med i beräkningen att du behöver göra om det med jämna mellanrum... (Fasaderna slits, spricker, lossnar etc).
Jag gillar också kaffe o rödvin :) men har inte märkt att kompositen missfärgas... men jag har å andra sidan inte haft det mer än ca 5 år. Finns kanske slipmedel man kan ta ev missfärgningar med i så fall...? Nåväl, mitt råd är rådgör noga, noga och tala med sve. t-läk.förbundet o andra intresseorganisationer. Det är ett viktigt beslut som kommer följa dig under många år. förmodligen blir du nöjd!
Jätteviktigt också: do it! Ge dig bara tid att hitta bästa metoden o rätt tandläkare! Jag är JÄTTEGLAD att jag fixade mina tänder; hade stora komplex innan o älskar mitt leende nu och he,he ingen har sett att det inte är naturliga tänder! :) Det lyfte hela mitt 'liv' att ha ett leende att trivas med! Så jag hoppas du fullföljer o att du hittar rätt! Lycka till!