Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (??)

porslinsfasader

är det någon här som har gjort flera porslinsfasader, jag tänker göra 8 st i överkäken, jag undrar lite hur resultatet blev, nöjd, känner man kanten, ilningar, och kan porslinet missfärgas av ex rödvin, kaffe, te eller rökning som vanliga tänder gör???

• Svar på tråden porslinsfasader
  • Anonym (??)

jag tror det kommer ligga på runt 35000 till 40000 kr, ska dit i augusti och prata med dom, mycket pengar men har man haft komplex hela tiden så är det ju värt det. skulle ju kunna vart kul att kunna skratt utan att skämmas....

• Anonym (har gjort)

Har gjort 2 st, o jag är jättenöjd!

• Anonym (Storm)

Hej! Vill bara varna: jag gjorde porslinsfasader; såg fint ut först MEN då jag kom hem o åt upptäckte jag att maten fastnade på porslinets yta o mellan fasaderna o tandköttet!!! Eftersom fasaderna blir 'högre' än vanliga tänder så fastnade även läpparna på fasaderna! Detta hände även en bekant, hon har behållit sina fasader o ser inte klok ut när hon talar nu. Jag fick även läsp-ljud då jag talade, och detta har andra råkat ut för som gjort flera fasader. För att få plats med fasaderna slipade tandläkaren ner mina egna tänder; utan att berätta att han gjorde det!!! Han sa 'jag ska bara slipa lite...' och sedan 'jaa, nu har jag slipat bort din emalj, så utan fasader är dina tänder gula nu!'... Utan emalj är tänderna helt osyddade mot t ex karies o bakterieangrepp. Jag krävde att få avlägsna fasaderna men trakasserades via mejl/tele av tandläkaren först, som vägrade boka en tid för att ta bort 'skiten'(fasaderna). Det var HEMSKT! Tillslut tog han bort dem; men fick med en hel del av mina ursprungliga tänder o som sagt, ingen emalj=gula...(Nu har jag löst det på annat sätt; löständer - haha, nej jag skojar! Jag har löst det med mycket billigare o (för mig) bättre 'plast' som många tandläkare använder o är vana vid. Plasten styks ut o fyller ut gluggar etc, och det ser helt naturligt ut på mig. Jättenöjd. Det enda trista är att man måste förnya det då o då (nu är det snart dags, 5 år sen sist) men det är inte så dyrt, så det funkar. VIKTIGT VIKTIGT VIKTIGT: Det finns seriösa o oseriösa tandläkare, jag hade otur och vill VARNA för Kent Nyman i Göteborg, på Avenyn. Han har flera anmälningar på sig, och använder ojuste övertalningsmetoder och bryter på flera sätt mot god etik. Kontakta tandläkareförbundet för råd om vart du ska gå! Hoppas du hittar bästa lösnignen för dig och att du aldrig glömmer att den viktigaste skönheten kommer innefrån! :) Lycka till!

• Anonym (??)

storm, tack för ditt svar men du gjorde ju en sk slipning på din egen tand kan man sen ändra sig då, jag trodde att sina egna tänder blev förstörda för all framtid??? va för plast la du på, kom du ihåg va den hette?? kan det va komposit?? det ska tydligen vara bra men färgar lät då jag gillar rödvin och kaffe, jag hade tänkt göra det hos min vanliga tandläkare, har hört om kent nyman men han tar dessutom 7000 för en tand och sen så slipar han inte tanden så då borde det bli jättestort i munnen kan ja tänka mig....

• Anonym (Storm)

Hej igen TS, Ja, det kallades komposit, och det har nog både för- o nackdelar jmf med fasader, så hör noga med flera tandläkare o experter vad som är bäst för dig.

Ang. K. Nyman så säger han att han inte slipar tänderna, men han gör det!! (Han slipade bort min emalj, utan att informera om det...så även med nedslipade tänder kan fasaderna bli stora...)Det problemet med stora tänder/fasader har jag sett på folk som har satt på fasader hos andra än K. Nyman också, trots att de slipat ordentligt. Detta att maten fastnade på mina fasader (!!!) kan ha haft med K. Nymans egna 'recept' att göra: han tillverkar sina fasader själv, patenterat, och kanske är de 'klistrigare' än andra fasader? Men som sagt, en bekants läppar t o m fastnar på tänderna/fasaderna då hon talar, och hon fixade sina fasader hos nån annan än K.Nyman. Hon läspar också nu. MEN det är möjligt att detta beror på en massa variabler, och det blir säkert inte så på alla... Kanske kan man t o m töja läpparna?? :S

Det stämmer kanske att om man en gång lakt på fasader så är tänderna beroende av det; så ta med i beräkningen att du behöver göra om det med jämna mellanrum... (Fasaderna slits, spricker, lossnar etc).

Jag gillar också kaffe o rödvin :) men har inte märkt att kompositen missfärgas... men jag har å andra sidan inte haft det mer än ca 5 år. Finns kanske slipmedel man kan ta ev missfärgningar med i så fall...? Nåväl, mitt råd är rådgör noga, noga och tala med sve. t-läk.förbundet o andra intresseorganisationer. Det är ett viktigt beslut som kommer följa dig under många år. förmodligen blir du nöjd!

Jätteviktigt också: do it! Ge dig bara tid att hitta bästa metoden o rätt tandläkare! Jag är JÄTTEGLAD att jag fixade mina tänder; hade stora komplex innan o älskar mitt leende nu och he,he ingen har sett att det inte är naturliga tänder! :) Det lyfte hela mitt 'liv' att ha ett leende att trivas med! Så jag hoppas du fullföljer o att du hittar rätt! Lycka till!

• Anonym (??)

tack storm, för både intressanta och viktiga råd, att läsa dina svar värmde faktiskt, så tack!!!

• Anonym

Det är inte normalt att detfastnar mat på fasaderna eller de är högre än de egna tänderna varit. Avtryck tas ju när fasaderna ska göras just för att bettet ska bli som innan (fast bättre). Komposit är lätt att det blir fult efter en tid, att skarvarna syns. Nackdelen med fasader är just som sagts tidigare att tänderna förstörs permanent. Skulle inte göra fasader om jag inte hade väldigt fula/sneda framtänder och stora komplex för detta. De fasader jag sett göras har sett väldigt bra ut, har aldrig hört att läpparna "fastnar". De fastnar ju inte på kronor??

• flugsvamp

varför ska man ha porslinsfasader.. någon som kan berätta vad det är.. har alldrig hört om det förr!

• Anonym (??)

ifall man har fula tänder av olika anledningar som tex missfärgningar, lagningar etc så kan man slippa bort lite av sin tand o så säter man fast en sk porslinsfasad så då blir det som din egen tand och så får man fina tänder så man kan börja le!!!

Svar på tråden porslinsfasader