• GBGTjejN

Vilket typ av helstryp e bra??

Har en Boxer-labbe valp på 6mån. Har klarat oss bra me halvstryp tills nu, men nu drar hon ganska mycke me halvstrypet. Ska man då köpa helstryp eller finns de nåt annat sätt??

• Svar på tråden Vilket typ av helstryp e bra??
  • Lengrell

Träna honom till att gå fint i koppel i stället för att sätta på ett helstryp..

• Rottis77
    Lengrell skrev 2007-07-26 00:50:01 följande:
    Träna honom till att gå fint i koppel i stället för att sätta på ett helstryp..
    Mycket bra ide.....Skrattande
  • logg81

En sele tycker jag är mer skonsamt till en hund som drar.... Blir juh inte strypeffekt på dem och det blir inte samma drag i kopplet.... iaf tycker jag så Flört

• BimBim o Knorrans Mamma

Varför låta honom dra alls???

(¯`°?.¸ ♥ BimBim ♥ ¸.?°´¯)
  • flowerbranch

Sele är bra om man vill vara lat och skita i problemet :) Mitt tips är att köpa ett stryp i tyg och ett kedjestryp, prova sen vilket som funkar bäst. På min vovve har jag alltid använd tygstryp helt utan problem, vissa typer av stryp kan skava bort pälsen och det är ju inte så lyckat. Prova dig fram!

• burret84
    flowerbranch skrev 2007-07-26 03:02:34 följande:
    Sele är bra om man vill vara lat och skita i problemet :) Mitt tips är att köpa ett stryp i tyg och ett kedjestryp, prova sen vilket som funkar bäst. På min vovve har jag alltid använd tygstryp helt utan problem, vissa typer av stryp kan skava bort pälsen och det är ju inte så lyckat. Prova dig fram!
    sele är om man vill vara lat och skita i problemet..hmm.. så kan man väl inte säga!på vissa hundar är det faktiskt det bästa.
  • Mooonlight

Ett lagom brett läderhalsband vore nog bra, och träna valpen till att gå ordentligt i koppel.

• CathrinS

Köp en halti(nosgrimma)...det gör så att hunden inte kan/vill dra (problemet kan vara att hunden hetsas av att det drar i halsen med tex stryphalsband) och träna gå fint med den....fungerar KANON!!!!!! Vet ett 30-tal personen som blviit överrumplade av hur bra det fungerat fast de från början inte ens velat prova.

• Yumi

Säger som några andra, träna istället för att köpa helstryp. I slutändan blir hon van vid strypet på det halsbandet, precis som hon blir med halvstryp och då har det ingen effekt alls. Möjligtvis att du köper ett helstryp till träningen, mycket lättare att korrigera med. Träna hellre bort draget nu, än att eventuellt göra dig av med hunden om några månader för att hon drar trots stryp och selar...

• kattengustav

Helstryp ska du absolut inte använda på en valp. Det kommer inte förrän dom är vuxna. För om du använder det så kan du förstöra halsen på hunden, så jag säger som dom andra. TRÄNA.

Svar på tråden Vilket typ av helstryp e bra??