Vilket typ av helstryp e bra??
Har en Boxer-labbe valp på 6mån. Har klarat oss bra me halvstryp tills nu, men nu drar hon ganska mycke me halvstrypet. Ska man då köpa helstryp eller finns de nåt annat sätt??
Har en Boxer-labbe valp på 6mån. Har klarat oss bra me halvstryp tills nu, men nu drar hon ganska mycke me halvstrypet. Ska man då köpa helstryp eller finns de nåt annat sätt??
jag har inte läst de andra svaren. mitt räd är detta:
sk stryphalsband är ingenting för vardagsbruk utan ett avancerat redskap vid speciell dressyrträning. att detta blivit populärt bland hundägare till vardags är Fel. plågeri att använda obehag i träningssyfte o särskilt då stryphalsbandet inte får hunden att dra mindre. snarere kommer din hund dra mer för att slippa obehaget. detta kommer på sikt skada hunden.
det är upp till var hundägare att träna hunden att inte dra. klarar man det inte på egen hand så tar man hjälp av hundtränare. klicker är en utmärkt metod.
halti (nosgrimma) är en nödlösning för enstaka tillfällen. viktigt att veta att dessa kan bryta nosbenet av hunden vid plötsligt utfall. "gåfint-sele" är en extremare form av plågeri än stryphalsband o löser inte problemet utan "döljer bara symptomen"
vanlig sele av typen spårsele eller bullsele etc är det enda rätta för promenadbruk/vardagsbruk. de som protesterar gör det garaterat för att de tänker på tidigare nämnda gå-fint-sele.
vanligt BRETT halsband av halvstrypmodell är ok för hundar som går bra i koppel. om hunden drar är sele och träning det enda rätta
Vad har du för hund?
Klicker kan man använda om man vet hur man gör, men många berömmer med klicker försent och då gör den ingen nytta. Pratade med en hundinstruktör som började med klicker, men slutade med den, för till sist så lyssnade hunden bara på det och om man råkade komma åt den så kom hunden som en slags inkallning och så ska det inte vara.
Klicker ska man väl inte använda för att bygga upp en ram för vad som är tillåtet eller inte? För att bygga upp en lydig hund krävs mer än så (individuellt naturligtvis). Då pratar jag vardaglig lydnad där hunden vet vad man förväntar sig av den i olika situationer, vad som är tillåtet eller inte. Att göra utfall i koppel=inte tillåtet. Att plocka bort ett felaktigt beteende hos en hund går inte genom att enbart berömma dess positiva beteende.
Klicker är däremot säkert ett utmärkt redskap att använda sig åt om man vill göra en inlärning av ett moment. Men inte för att bygga ram, det är väldigt stor skillnad.
klicker??? Vad hände med munnen på folk? Jag kopplar inte det där alls....
Kattengustav-
Två st rhodesian ridgeback hanar, vaddårå ?
Vi har rottweiler det är lite skillnad på dessa raser. Och på våran ras behöver man stryp för att korrigera.
Kattengustav-
Ok så du menar att man generellt behöver ha helstryp på rottweilers, vad för skillnad i raserna är det som gör att det krävs helstryp till rottisar men inte till ridgebacks ?
Nej, jag menar inte att man behöver helstryp, men det är en fördel, men du fattar viss inte att alla tränar olika, men det jag menar men mina inlägg är att har man ett helstryp på en valp som är 6 månader så kan struphuvudet krossas om man drar till och det tror jag inte någon vill.
Fattar du?????????????????
Kattengustav- Lite högre upp står det att jag inte tror att vi har riktigt samma träningsfilosofi, så det har jag nog fattat !
Men hur du kan tycka att det är mer "normalt" att använda helstryp på rottisar än på ridgebacks är jag inte riktigt med på.
Jag tror det har att göra med hur man tränar, tror dock inte att det är bättre att använda det på vissa raser än andra.
Fattar DU ?
Om du vill veta en sak så har dom helstryp när dom tränar på BK, men du kanske aldrig gått på sånna kurser? Jag har 4 rottisar så jag har nog lite mer erfarenhet än vad du har.
Jag trodde inte diskussionen handlade om hur mycket erfarenhet man hade, det jag reagerade på var att du tyckte det var "mer" lämpligt att använda helstryp på rottisar än på RR, jag förstår liksom inte hur det hela kan vara rasbetingat ???
Du är säkert jätteduktig med dina hundar och jag är nog faktiskt jätteduktig även jag, trots att jag inte tränar med helstyp.
Och jodå på BK har jag varit och tränat ganska mycket, eller trodde du jag var en helylle hundägare som bara pussade på mina stora vovvar ?
Just jag har tydligen lyckats korrigera just mina hundar ordentligt utan att behöva helstryp.
Som sagt så är mitt stora frågetecken hur det kan vara mer lämpligt att använda helstryp på en ras än en annan ?
Jag har alltid använt helstryp på mina hundar, detta från ca 1 års ålder. Nu har jag en Grand Danois, tidigare har jag haft BernerSennen.
Strypet har jag som en extra försiktighetsåtgärd, OM ngt skulle gå väldigt fel har jag betydligt större chans att hålla min hund i ett helstryp än i ett halvstryp ex.
Haltin hade jag på en av mina andra hundar, detta för att han var hanhundsaggressiv och det var ett bra och snällt sätt att få bort huvudet på honom, byta riktning- då var det ju inte så spännande att morra på den andra... Sen trivdes han väldigt bra med den så vi fortsatte med haltin helt enkelt.
Däremot lever jag efter träningsfilosofin att jag inte använder kopplet mer än i yttersta nödfall, det sitter på men jag använder det inte. Min hund går väldigt bra i koppel, drar aldrig men han är trots allt hund och saker och ting KAN ju hända, därav strypet. Och ja, jag har tränat in detta med klicker... ;)Lite OT, men klicker är det enda jag använder som inlärning på hund, han har lärt sig allt han kan med hjälp av klickern...
Jag har aldrig sagt att det är från ras till ras.
Och jag var på utställning igår och då hade alla som hade RB stryp på sina och då menar jag inte bara utställnings kopplet.
Jag har inte sagt att det är generellt så att RR INTE behöver stryp, men eftersom du tyckte det var sån skillnad från rottis till rr angående strypet, jag tyckte nog att det hade med individen att göra.
Själv var jag på RR-special igår, drygt 200 RR där och jag tycker inte helstrypet var så vanligt.