• DestinationX

Relationsterapi?

Jag letar efter en bra terapeut / psykolog i Göteborg(-sområdet). Jag och sambon verkar ha kommunikationsproblem och vi vill göra någonting åt det.
    Jag vet inte var jag ska börja, bara kolla i gula sidorna? Finns det några här som känner en bra (relations)terapeut? Är det nån skillnad mellan vanlig terapeut och relationsterapeut? Kan jag även prata ensam med vår relationsterapeut om andra problem?

Erfarenheter?

Tack för hjälpen!

• Svar på tråden Relationsterapi?
  • DestinationX

hej Kämpen,

Jag mailade kommunen för några dagar sedan, men har inte fått svar ännu. Det är juli nu och det händer säkert inte mycket nu i sommaren.

Hur hittade du privat rådgivaren?

Är även nyfiken hur det kommer att gå den 7/8!

• DestinationX

www.familjeradgivning.se

Det här ser ut som ett "decent" ställe. Men sambo tycker att det kan behövas att gå i terapi, så han är helt med på det. Fast det var nog jag som kom med förslaget.
    Många män har svårt för att prata om känslor. Min sambo är även en av dem. Han känner inte igen / har svårt att tolka sina känslor tycker jag. Men jag gör säkert oxå fel.
    Vi har väldigt olika bakgrunder och kommer från familjer med väldigt olika mentaliter, som gör det hela inte lättare.
    Vi har båda två¨mycket starke personligheter och dessutom är han envis som sunden. Han skulle hellre vara envis än att lösa ett problem. Både sin trottshet och envishet gör honom blind för vissa saker som är viktiga.

Men men, vi får väl se vad terapeuten säger...

• DestinationX

Jag fick svar från kommunen's familjerådgivning; antigligen har dem ganska korta väntetider nu (2-3 veckor). Kanske borde testa dem först...

• DestinationX

Jag tycker att det låter jättebra med ett par. Man får säkert mer för pengarna!

Det kanske räcker för oss med kommunens... kanske inte. Vi får se, vi kan ju altid boka tid hos privat rådgivare senare om det inte går som vi har förväntad oss.

• DestinationX

Kämpen,

Min sambo försökte ringa kommunens familjerådgivning igår hela dagen, men det var upptagen hela tiden!! De har nog lång telefonkö...

Vi får satsa på privat ändå isf!

• DestinationX

Kämpen: hur har det gått för er?? Ni hade ju bokat tid idag hos privat familjerådgivare?

Är jättenyfiken!

För min del har jag inte ringt och bokat tid ännu. Någonting viktig har hänt under tiden: jag testade positivt förra veckan och är alltså gravid med vårt andra barn!
    Det blir lite svårt nu att separera, men å andra sidan är detta en extra anledning att gå i terapi! Idag märkte ännu en gång till att det inte funkar med kommunikationen. Jag tycker att han mishandlar mig verbalt, och han har säkert någonting annat att säga om det. Just nu känner jag mig bara ledsen och frustrerad i min relation. Hur ska vi kunna njuta tillsammans av graviditeten när det är så här?

Jag vill helst boka hos privat rådgivare. Bryr mig inte längre om pengarna. Jag vill bara att våra problem blir lösta så att vi kan ha en bra framtid med båda föraldrar till våra barn...

• DestinationX

Nu har jag bokad tid hod Göteborgs Privat Familjerådgivning. Vi ska dit på 16/8. Är nyfiken och ser fram emot det. Det känns som jag(vi) har äntligen tagit steget som behövs för att ändra på vår situation. Kostar 800sek/timme.

• DestinationX

Kämpen: Tack för ditt svar!

Hoppas det det kommer att funka för er! Keep me updated :)

Jag kommer att höra av mig efter den 16/8.

Lycka till!

• DestinationX

Hej Kämpen!

Jo, det gick väl sådär. Det känndes mycket professionellt iaf. Vi fick båda två presentera oss själva, dvs, prata om vår uppväxt, våra föräldrar, hur vi träffades, vad vi har gjort i livet osv, så att hon skulle få en bild av oss.

När vi var färdiga var tiden redan slut och så sa hon att vi skulle "smälta" det här. Men, vadå "smälta" tänkte jag då... Finns inte mycket att smälta eftersom hela sessionen var ju bara en presentation... Hrm, vi fick inga verktyg för att kommunicera bättre eller så. Bara att vi skulle boka en tid igen efter vi hade "smält" det hela.

Det ena som har smält hos mig är att vi kanske har andra problem än bara dålig kommunikation/dialog. Jag tror att vi tänker väldigt olika och har olika värden i livet, och även om vi har samma mål, så har vi olika sätt att vilja uppnå dessa mål. Att vi väntar vårt andra barn gör inte saken lättare och till dess kommer att jag inte är svensk, så jag och min sambo är uppväxta med olika mentaliteter.

Det kändes även som jag inte fick sagt allt som var viktigt, men det är ju svårt att berätta allt om sitt liv i mindre än en halv timme.

Vi kommer nog att boka tid snart igen, för än så länge har vi inte fått så mycket hjälp.

Hur har det gått för dig Kämpen? Har ni kunnat använda de verktyg ni fick?
    Om du vill så får du skriva till min inbox istället, då känns det lite mer privat för min del oxå.

• DestinationX

Det har inte ändrats så mycket hos oss. Däremot har jag haft mycket tid att tänka för mig själv, hur jag själv har bidragit till vissa problem. Lite självterapi så att säga. men jag har inte pratat om det med sambon än. Jag skrev ett långt brev där jag säger vad som gör mig arg hos sambon och vår relation, och även om mina egna problem. Detta har hjälpt mig, men inte vår relation. Vi ska tillbaka den 16 september. Jag är lite rädd för att prata om allt jag har skrivit, för att det ligger mycket mer under ytan än av vad vi upplever som problem i vår relation. Fast jag vet att vi måste ta upp det nån gång. Tror jag kommer att tysta ner. Hoppas att terapeuten kan hjälpa mig där. Sedan är det så att jag inte har svenska som modersmål. Det jag märkte förra gången är att sambon hade mycket lättare att uttrycka sig än jag, och det känns orättvist i samtalsterapi. ÄÖven om jag är rätt flyttande på svenska, så räcker det inte när man ska uttrycka saker som känskor och relationsproblem. Jag får nog be henne (terapeuten) om jag kan fortsätta på engelska istället. Brevet är oxå på engelska. Vet inte om jag ska ta med mitt brev eller inte. Det är dessutom alldeles för mycket text för att läsa på den korta timmen vi har...

Är glad att det har gått bättre för dig iaf. Väntar på nyheter nästa tisdag! Lycka till!

• DestinationX

Vad bra att ni har fått hjälp! Är glad för din skull!

Vi ska dit i morgon. Börjar bli lite nervös. Tänker ta upp det viktigaste jag har skrivit om. Alltså ta med brevet och läsa upp det viktigaste kanske.

jag hör av mig snart!

• DestinationX

kämpen,

Jag tänkte berätta lite mer om terapin idag, men nu har vi kommit så långt att jag hellre bara berättar för dig personligt, inte för hela FL-forumet. I den här tråden är det för sent för mig att vara anonymt. Jag förstår din önskan om anonymitet, men om du vill fortsätta att prata om våra erfarenheter ang terapi vore jag jätteglad om du skickade mig ett personligt meddelande istället. Jag lovar att respektera din anonymitet på FL.

Kram!

• DestinationX

Gå in på "MEDLEM", sedan "MIN SIDA" och sedan klicka på "skicka meddelande". Då fyller du i "DestinationX" och skriver ditt meddelande, och sedan är det bara att skicka...

Tack!

Svar på tråden Relationsterapi?