• DestinationX

Relationsterapi?

Jag letar efter en bra terapeut / psykolog i Göteborg(-sområdet). Jag och sambon verkar ha kommunikationsproblem och vi vill göra någonting åt det.
    Jag vet inte var jag ska börja, bara kolla i gula sidorna? Finns det några här som känner en bra (relations)terapeut? Är det nån skillnad mellan vanlig terapeut och relationsterapeut? Kan jag även prata ensam med vår relationsterapeut om andra problem?

Erfarenheter?

Tack för hjälpen!

• Svar på tråden Relationsterapi?
  • Anonym (Kämpen)

Vi hade först bokat tid genom kommunen men skulle då få vänta till slutet av september vilket känns för långt bort. Nu ska vi till en privat rådgivare (ett par där männen pratar för sig och vi kvinnor för sig och sedan alla tillsammans) den 7/8. Det kostar visserligen ca 1000:-/h men det är det ju värt. Min man och jag har också kommunikationsproblem som vi hoppas komma tillrätta med.

• DestinationX

hej Kämpen,

Jag mailade kommunen för några dagar sedan, men har inte fått svar ännu. Det är juli nu och det händer säkert inte mycket nu i sommaren.

Hur hittade du privat rådgivaren?

Är även nyfiken hur det kommer att gå den 7/8!

• Anonym (Kämpen)

Dels ringde jag till kommunens familjerådgivning på deras telefontid och det var inga problem ayy komma fram men där emot att få en tid inom snar framtid.
    Det privata alternativet hittade jag på www.leta.se. Sökte på familjerådgivning ocg sedan namnet på min stad.

Jag är också nufiken på hur det kommer att gå. Min man tycker fortfarande inte att vi behöver detta men är villig att följa med. Han tycker att det är JÄTTEJOBBIGT att prata om känslor men jag förstår inte vad han är rädd för. jag försöker få honom att förstå att detta bara är ett verktyg, att det inte är fel att ta hjälp i fall man inte kan lösa problemen själv och att det kommer att stärka oss som par och ge oss verktyg i framtiden att hanskas med svåra situationer.
    Det är inget vi parar om dagligen men vi kommer nog att vara nervösa den dagen men kanske gå där ifrån med en lättnadskänsla.

• Anonym (Kämpen)

Gick in på www.leta nu och tittade på Gtbg-området och där finns en hel del alternativ, dels privata, inom kyrkan (vilket jag tror kan vara jättebra) och sedan de kommunala.

• DestinationX

www.familjeradgivning.se

Det här ser ut som ett "decent" ställe. Men sambo tycker att det kan behövas att gå i terapi, så han är helt med på det. Fast det var nog jag som kom med förslaget.
    Många män har svårt för att prata om känslor. Min sambo är även en av dem. Han känner inte igen / har svårt att tolka sina känslor tycker jag. Men jag gör säkert oxå fel.
    Vi har väldigt olika bakgrunder och kommer från familjer med väldigt olika mentaliter, som gör det hela inte lättare.
    Vi har båda två¨mycket starke personligheter och dessutom är han envis som sunden. Han skulle hellre vara envis än att lösa ett problem. Både sin trottshet och envishet gör honom blind för vissa saker som är viktiga.

Men men, vi får väl se vad terapeuten säger...

• Anonym (Kämpen)

DestinationX: Jag tycker att det verkar vara en bra mottagning, seriös och etablerad så det blir säkert jättebra.
    Jag har läst på "vår" mottagnings hemsida vad andra par har skrivit och det låter som att de flesta skulle må bra av att samtala om sitt förhållande även om man inte har några jätteproblem.

• Anonym (Kämpen)

Glömde fråga om du har bokat tid och i så fall när???

• DestinationX

Jag fick svar från kommunen's familjerådgivning; antigligen har dem ganska korta väntetider nu (2-3 veckor). Kanske borde testa dem först...

• Anonym (Kämpen)

Ja, varför inte. Det finns ju inget som säger att kommunens är sämre än de privata alternativen och kan man dessutom spara några 100 så är ju inte det fel.

Jag känner att vi nu har ställt in oss på att träffa detta par så jag vill inte boka om nu. Vi träffar dem en gång och ser och förhoppningsvis behöver vi inte gå SÅ många gånger.

• DestinationX

Jag tycker att det låter jättebra med ett par. Man får säkert mer för pengarna!

Det kanske räcker för oss med kommunens... kanske inte. Vi får se, vi kan ju altid boka tid hos privat rådgivare senare om det inte går som vi har förväntad oss.

Svar på tråden Relationsterapi?