• DestinationX

Relationsterapi?

Jag letar efter en bra terapeut / psykolog i Göteborg(-sområdet). Jag och sambon verkar ha kommunikationsproblem och vi vill göra någonting åt det.
    Jag vet inte var jag ska börja, bara kolla i gula sidorna? Finns det några här som känner en bra (relations)terapeut? Är det nån skillnad mellan vanlig terapeut och relationsterapeut? Kan jag även prata ensam med vår relationsterapeut om andra problem?

Erfarenheter?

Tack för hjälpen!

• Svar på tråden Relationsterapi?
  • Anonym (Kämpen)

DestinationX: Har du bokat någon tid och när får ni i så fall komma???

Vårt datum börjar närma sig men det är inget vi pratar om direkt. Vi har haft det bra sedan diskusionen dök upp så det känns bra att ha något att bygga vidare på.

• DestinationX

Kämpen,

Min sambo försökte ringa kommunens familjerådgivning igår hela dagen, men det var upptagen hela tiden!! De har nog lång telefonkö...

Vi får satsa på privat ändå isf!

• DestinationX

Kämpen: hur har det gått för er?? Ni hade ju bokat tid idag hos privat familjerådgivare?

Är jättenyfiken!

För min del har jag inte ringt och bokat tid ännu. Någonting viktig har hänt under tiden: jag testade positivt förra veckan och är alltså gravid med vårt andra barn!
    Det blir lite svårt nu att separera, men å andra sidan är detta en extra anledning att gå i terapi! Idag märkte ännu en gång till att det inte funkar med kommunikationen. Jag tycker att han mishandlar mig verbalt, och han har säkert någonting annat att säga om det. Just nu känner jag mig bara ledsen och frustrerad i min relation. Hur ska vi kunna njuta tillsammans av graviditeten när det är så här?

Jag vill helst boka hos privat rådgivare. Bryr mig inte längre om pengarna. Jag vill bara att våra problem blir lösta så att vi kan ha en bra framtid med båda föraldrar till våra barn...

• DestinationX

Nu har jag bokad tid hod Göteborgs Privat Familjerådgivning. Vi ska dit på 16/8. Är nyfiken och ser fram emot det. Det känns som jag(vi) har äntligen tagit steget som behövs för att ändra på vår situation. Kostar 800sek/timme.

• Anonym (Kämpen)

Destination X: Grattis till barn nr 2 och hoppas att det känns bättre efter ert 1:a samtal.

Det gick jättebra igår. Visst var det nervörst och jag kände verkligen att min man inte ville gå (något han tog upp i helgen också)men när vi väl var där kändes det som att han kopplade av. Vi satt alla 4 och pratade i 2 h. Jag hade kanske velat att de hade styrt samtalet lite mer, frågat lite mer men de ska ju bara guida egentligen.
    Det var lite dumt att allt tillslut cirkulerade kring vad vi gjorde/inte gjorde i hushållet, kändes som att det blev en jättestor fråga, att min man inte hjälper till tillräckligt och att jag måste lära mig att släppa ifrån mig ansvar men det är ju mycket det som våra diskusioner handlar om. Vi kom överrens om en hel del bra samt hur vi ska ha varsin sovmorgon på helgerna osv.
    Vi pratade om att min man har svårt att prata om känslor och att det är manligt och något jag måste acceptera. Jag måste lita på att han berättar när något är fel istället för att känna ansvar för att han är lycklig och mår bra osv.

Vi ska nu testa detta i 1 mån och sedan ha ett uppföljningssamtal. Även om det inte kom upp så mycket nytt kändes det bra att höra min man lova bättring inför dessa människor.

Jag vet att det kan kännas som "vad håller jag på med, ska vi verkligen gå" men GÖR det, det kan bli bättre och i så fall är det värt alla pengar i världen.

• DestinationX

Kämpen: Tack för ditt svar!

Hoppas det det kommer att funka för er! Keep me updated :)

Jag kommer att höra av mig efter den 16/8.

Lycka till!

• Anonym (Kämpen)

Jag tycker också att vi ska hålla varandra uppdaterade, känns skönt att ha någon att dela allt med för det är ju inget man pratar öppet om direkt.

Lycka till ni med.

• Anonym (Kämpen)

DestinationX: Hur går det för dig?? Gick det bra i torsdags???

• DestinationX

Hej Kämpen!

Jo, det gick väl sådär. Det känndes mycket professionellt iaf. Vi fick båda två presentera oss själva, dvs, prata om vår uppväxt, våra föräldrar, hur vi träffades, vad vi har gjort i livet osv, så att hon skulle få en bild av oss.

När vi var färdiga var tiden redan slut och så sa hon att vi skulle "smälta" det här. Men, vadå "smälta" tänkte jag då... Finns inte mycket att smälta eftersom hela sessionen var ju bara en presentation... Hrm, vi fick inga verktyg för att kommunicera bättre eller så. Bara att vi skulle boka en tid igen efter vi hade "smält" det hela.

Det ena som har smält hos mig är att vi kanske har andra problem än bara dålig kommunikation/dialog. Jag tror att vi tänker väldigt olika och har olika värden i livet, och även om vi har samma mål, så har vi olika sätt att vilja uppnå dessa mål. Att vi väntar vårt andra barn gör inte saken lättare och till dess kommer att jag inte är svensk, så jag och min sambo är uppväxta med olika mentaliteter.

Det kändes även som jag inte fick sagt allt som var viktigt, men det är ju svårt att berätta allt om sitt liv i mindre än en halv timme.

Vi kommer nog att boka tid snart igen, för än så länge har vi inte fått så mycket hjälp.

Hur har det gått för dig Kämpen? Har ni kunnat använda de verktyg ni fick?
    Om du vill så får du skriva till min inbox istället, då känns det lite mer privat för min del oxå.

• Anonym (Kämpen)

Synd att det inte blev mer sagt. Visst behöver de väl skapa sig en bild av er samtidigt som ni vet om varandras historia. Lite tråkigt att slänga ut 900:- och inte få någon direkt hjälp.

Hemma hos oss är det SÅ lugnt och skönt, inget tjafs. Min man gör de sysslor som vi kom överrens om och jag fortsätter med mina och ber mer om hjälp och låter mannen göra sina sysslor när HAN vill (inom rimlig tid) och undviker då allt tjat.
    I och med att vi båda mår bättre börjar vi unna varandra saker som tex sovmorgon osv vilket tidigare var svårt pga all bitterhet.
    Vi ska ju ha ett uppföljningssamtal och jag hoppas att vi verkligen kommer att fortsätta med detta även efter vi har blivit "friskförklarade".

För vår del tror jag att det har betytt mycket att lova varandra bättring inför några andra människor, känns mer att man behöver "stå vid sitt ord" och sedan detta med uppföljning, att det då kommer fram hur vi har skött oss osv.

Jag kände efter första samtalet att jag hade glömt att säga en massa saker så jag kanske ska skriva ner lite till nästa gång.

• Anonym (Kämpen)

Hur går det för er, har det blivit någon förbättring??

Vi skulle ha gått idag men min man är sjuk så vi ska gå på tisdag istället.

Annars så känner jag att jag kommer över saker mycket fortare än förrut och det beror nog på att jag inte går runt och bär på gammal ilska som annars alltid kom fram tillsammans med allt annat.

Nu har maken varit sjuk i några dagar och dottern är inne i en svår period så humöret har svajat lite men man kan ju inte bli perfekt bara för att man går på familjerådgivning.

• DestinationX

Det har inte ändrats så mycket hos oss. Däremot har jag haft mycket tid att tänka för mig själv, hur jag själv har bidragit till vissa problem. Lite självterapi så att säga. men jag har inte pratat om det med sambon än. Jag skrev ett långt brev där jag säger vad som gör mig arg hos sambon och vår relation, och även om mina egna problem. Detta har hjälpt mig, men inte vår relation. Vi ska tillbaka den 16 september. Jag är lite rädd för att prata om allt jag har skrivit, för att det ligger mycket mer under ytan än av vad vi upplever som problem i vår relation. Fast jag vet att vi måste ta upp det nån gång. Tror jag kommer att tysta ner. Hoppas att terapeuten kan hjälpa mig där. Sedan är det så att jag inte har svenska som modersmål. Det jag märkte förra gången är att sambon hade mycket lättare att uttrycka sig än jag, och det känns orättvist i samtalsterapi. ÄÖven om jag är rätt flyttande på svenska, så räcker det inte när man ska uttrycka saker som känskor och relationsproblem. Jag får nog be henne (terapeuten) om jag kan fortsätta på engelska istället. Brevet är oxå på engelska. Vet inte om jag ska ta med mitt brev eller inte. Det är dessutom alldeles för mycket text för att läsa på den korta timmen vi har...

Är glad att det har gått bättre för dig iaf. Väntar på nyheter nästa tisdag! Lycka till!

• Anonym (Kämpen)

Tråkigt att det inte känns så mycket bättre. Hoppas att ni får ut mer av nästa samtal.

Det märks inget i ditt sätt att skriva att du inte har svenska som modersmål men det är ju alltid svårt att beskriva känslor på ett annat språk. Man blir liksom tvingad till att använda de ord man kan.

Jag har också börjat rannsaka mig själv mer nu och tänker på vad JAG kan ändra på, mina bra/dåliga sidor osv för man kan ju inte ändra på någon annan än sig själv.

Det kanske är en bra idé att ta med brevet, om inte annat som en påminnelse om allt du vill ha sagt. har själv skrivit upp allt som har blivit bättre + några saker som jag glömde säga förra gången, det blir ju lätt att man glömmer när man väl sitter där.

Jag håller tummarna för er och skriver tillbaks nästa vecka.
    Trevlig helg.

• Anonym (Kämpen)

Nu har vi klarat av samtal nr 2. Vi var båda överens om att det har gått bra och att det känns lugnare och bättre än innan. Sedan kom det upp en del andra saker som att jag tycker att det är jobbigt att min man jobbar kvällar och att jag aldrig får tid för mig själv och relationen med hans föräldrar men detta är inget nytt och mannens jobb SKA bli bättre och man kan inte älska alla (svärföräldarna) så det löser sig nog.
    Vi kom övrens om att vi skulle höra av oss om vi behöver hjälp i framtiden men att vi har fått bukt med det vi kom för.

Jag känner mig helt uttömd på energi efter ett sådant samtal, det tar på krafterna att vara tydlig och förklara sig, bjuda på sina känslor osv.

• DestinationX

Vad bra att ni har fått hjälp! Är glad för din skull!

Vi ska dit i morgon. Börjar bli lite nervös. Tänker ta upp det viktigaste jag har skrivit om. Alltså ta med brevet och läsa upp det viktigaste kanske.

jag hör av mig snart!

• Anonym (Kämpen)

Tack.

Visst är man nervös inför varje samtal, vore konstigt annars.
    jag tycker att du gör helt rätt i att ta upp det som känns viktigast för dig, det är ju nu du har chansen och förhoppningsvis kan de hjälpa dig att få fram det på ett bra sätt.

Ska tänka på dig imorgon. Lycka till, jag håller på dig.

• DestinationX

kämpen,

Jag tänkte berätta lite mer om terapin idag, men nu har vi kommit så långt att jag hellre bara berättar för dig personligt, inte för hela FL-forumet. I den här tråden är det för sent för mig att vara anonymt. Jag förstår din önskan om anonymitet, men om du vill fortsätta att prata om våra erfarenheter ang terapi vore jag jätteglad om du skickade mig ett personligt meddelande istället. Jag lovar att respektera din anonymitet på FL.

Kram!

• Anonym (Kämpen)

Självklart, skulle ha gjort det mycket tidigare men är inte så haj på detta med inbox. Vet du hur det funkar?? Hur kan jag maila till din inbox???

• DestinationX

Gå in på "MEDLEM", sedan "MIN SIDA" och sedan klicka på "skicka meddelande". Då fyller du i "DestinationX" och skriver ditt meddelande, och sedan är det bara att skicka...

Tack!

Svar på tråden Relationsterapi?