• kissemiss

    Kryptorkism

    Min sambo har haft enkelsidig kryptorkism.Han blev inte opererad förrän han var 17 år och nu är ena testikeln mycket mindre än den andra. Vet ej varför de väntade så länge. Ville bara fråga om det finns några här som lyckats bli gravida trots kryptorkism? Vi har snart försökt i ett år.

  • Svar på tråden Kryptorkism
  • Maluschka

    Min man hade ensidig kryptorkism och blev opererad när han var ganska gammal (han minns inte själv om han var 6 eller 10 år). Liksom hos din sambo är den neropererade testikeln betydligt mindre än den andra och uppenbarligen funkar den inget vidare eftersom spermieantalet är lägre än normalt. Trots detta är han dock far till tre barn som kommit till på det alldeles vanliga viset (de två första t.o.m. helt "av misstag"). Jag tycker att ni ska söka läkarhjälp eftersom det kan vara så att ni behöver lite hjälp på traven (insemination t.ex.) men om den ena testikeln funkar som den ska så kan ni absolut lyckas själva också Det är bara så onödigt att gå och oroa sig för en massa "kanske" och "om" och mycket skönare att veta hur det ligger till oberoende av hur det är. Lycka till!

  • Frivolten

    Hej!
    Min pojkvän föddes oxå med enkelsidig kryptorkism [å opererades när han var typ 10]. Vi har inte lyckats bli gravida [än! ] men vill bara instämma i vad Maluschka säger om att söka hjälp! Gör det!
    Vi startade utredning nu i maj [vilket jag verkligen dragit mig för innan] och fick våra provsvar härom veckan.
    Alla mina prover var bra men pojkvännens simmare hade nedsatt rörlighet [men dom var många! ]. Men hur som helst så var det SÅ SKÖNT ATT JUST VETA!

  • Ad Infinitum

    Min sambo har oxå kryptorkism och vi är mitt uppe i IVF karusellen. Min sambos simmare är många men de är hemskt slöa...därav IVF.
    Har ni försökt bli gravida i 1 år tycker jag ni ska göra en utredning. Lycka till!

  • Maluschka

    Klurigt att era män har många simmare men slöa medan min man har få men snabba trots att de har samma problem!

  • kissemiss

    Tack för era svar! Kändes som jag fick lite hopp. Det är nog sant att det kan vara bra att göra en utredning för att slippa alla dessa spekulationer man går runt med i huvudet. Min sambo har fått remiss och nu väntar vi på tid.

    Har era män någonsin ont i ljumsken där operationsärret sitter. Min sambo upplever ofta att det sträcker och ömmar där. En läkare sa något om att sädesledaren kanske hamnar i kläm ibland. Det vill man ju inte att den ska vara när man försöker göra barn!

  • jenniekk

    Hej! En till med en man som fötts med kryptorkism, enkelsidig. Han opererades då han var 4-6 år, han kommer inte ihåg. Det har nu gått 3,5 år sen vi började aktivt försöka bli gravida. Vi har gjort 2 st makeinseminationer som misslyckades. I höst försöker vi nog med några inseminationer till annars blir det ivf.

    Maluschka: Min man har också få simmare men snabba...

    Nyfiken... Hur har era mäns spermieprov sett ut och vad har ni blivit rekomenderade? Ivf direkt eller har någon fått försöka med insemination?

  • Ad Infinitum

    Vi fick hoppa på IVF/ICSI direkt. Ingen insemination alls..

    Kissemiss: min sambo känner aldrig något vid/på/runt sitt ärr. Din sambo får kanske ta upp det när det är utrednings dax.

    Önskar er varmt lycka till med allt!

  • krabbelur

    Min man är född med dubbelsidig kryptorkidism, opererades när han var 10 år. Vi har lyckats få en älskad unge med hjälp av icsi med testikelbiopsi. Hopppas att få ett barn till på samma vis eller via adoption.

  • Kaka

    Här är en till med en man med enkelsidig. Han opererades vid 10 års ålder ungefär och även i hans fall är den opererade mindre. Provet visar lite nersatt mängd och lite slöa (men då hade han lite lång avhållsmahet innan så det kan påverka "piggheten"). Däremot har han låg andel morfologist ok spermier vilket kan bidra till våra probelm. Vi har dock blivit gravida två gånger på egen hand tidigare. Nu har vi försökt med insemintaion 6 ggr. och startar snart vår 3:e IVF.

  • LillaRäven

    Jag undrar om det finns någon som har fötts med enkelsidig kryptochism som har haft 0 spermier i prov, men där man lyckats hitta spermier vid en biopsi? 
    Min man föddes med enkelsidig och opererades för det när han var 2år.  

  • moii

    Dubbelsidig kryptorkism, en liten ofungerande testikel, inga spermier kommer ut utan vi måste ta ut via biopsi och göra icsi. Vi blev gravida på ett färskförsök ( spermierna klarar inte frysning) som sorgligt nog slutade i missfall i v 7.

    Dock undrar jag om Era män upptäckt cellförändringar i testiklarna när de gjort biopsi? Tydligen är testikelcancer vanligare hos män som haft kryptorkism än hos andra män.

    Min har ingen cancer men cellförändringar som vi måste hålla koll på.

Svar på tråden Kryptorkism