• Svar på tråden Typiskt skånskt
  • Carro W

För längesen hittade jag ett skånskt prov här på FL. Ett prov som man var tvungen att fylla i för att få visum till skåne
    Hittar inte det bara...

Den late förtar sig hellre än går två gånger
  • Lindek

Fast det mest groteska är väl ändå "fittamad". Alltså en mad (macka) med fett - smörgås.... Höll på att få spader när en vårdtagare inom hemtjänsten bad mig om en sån en gång...

• Lindek

Jag har också sett ett sånt, fast inte här. Men det var himla kul!

• Carro W
    Lindek skrev 2007-07-26 17:40:14 följande:
    Fast det mest groteska är väl ändå "fittamad". Alltså en mad (macka) med fett - smörgås.... Höll på att få spader när en vårdtagare inom hemtjänsten bad mig om en sån en gång...
    Ja det låter ju lite... hrm... Smörmad har jag hört men....

Den late förtar sig hellre än går två gånger
  • meic

känns som om alla här säger "jou dååå...så att dee..." istället för typ "ja precis" eller "så är det"

• Lindek

Något som är lite knepigt med är att i Skåne har även tjejen ballar... En balle är alltså en skinka där hemma... Pluggade i Uppsala ett tag och hade inte en aning om att en balle där var nåt heeeelt annat. De tyckte jag var konstig när jag sa att jag hade träningsvärk i ballarna...

Jag har nog råkat ut för de mest konstiga språkfelen! Även i Uppsala var det en tjej som trodde jag var från Tyskland och började prata tyska med mig! Kul...

Svar på tråden Typiskt skånskt