Värktablett till hund?
Kan man ge en hund vanlig värktablett?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-27 13:51:37:
Bilder finns under "starka bilder"
Kan man ge en hund vanlig värktablett?
Lägger in en bild på tassen.
Regionsdjursjukhuset i Strömsholm har jourtelefon som man kan ringa till! Ring dit och fråga så att du vet säkert. Vi var där och avlivade vår katt, och fick ett väldigt bra bemötande.
Telefonnumret är: 0220-458 00
Stackars vovven ska ju slippa ha ont, så ring för tips om tabletter!
ah tackar blandade ihop acetyl.... och paracetamol.
Angelcry: Aj aj aj. Det ser inte skönt ut. Kliar det är barntalk en ide, annars har vi haft på Xylocain (lite bedövande) salva när våra hundar brutit av klon och pulpan varit framme. Rekommenderat av vet.
Hoppas det blir bra. Vi körde med strumpa över tassen med skadad klo på nätterna. Vi har tur nog att ha en hund som låter bli så vi inte behöver tratt om det inte är riktigt illa.
Försök och skydda tassen på dagarna tex med strumpa eller hundsko.
Äsch..jag hittade inte bilden...men kan tänka mig att det är furunkolos. Detta kan komma tillfälligt men är ofta återkommande...krävs vet.behandling med bla antibiotika
Jag vet att det är någon tablett som är ok att ge i mindre dos, men jag ska inte låtsas att jag minns vilken substans det är som är ok. För att reda ut lite.
Alvedon, Panodil - Paracetamol
Treo, Magnecyl - Acetylsalicylsyra
Ipren, Ibumetin - Ibuprofen
Jag är absolut inte sjukvårdsutbildad på något sätt, men jag tror mig ha rätt. www.fass.se borde innehålla all information som behövs.
Agria har en jourveterinär som går att ringa för en kostnad på 75 kr, annars ring vilken veterinär som helst och be om råd och var noga med att skriva upp de råd du får för det är lätt att blanda ihop receptfria värktabletter.
Hundar o katter få heller inte äta samma tabletter.
magnecyl kan man ge hunden!
Ge ALDRIG djur något läkemedel som inte är rekommenderat av just din veterinär till just ditt djur, det kan gå riktigt fel !
I nödsituationer kan man ge magnesyl till hund. Men till katt får man absolut INTE ge några smärstillande som är till människa för det är rena giftet för dom.
Angelcry: Ajaaj, så ut att göra ont. Ser ut som furunkolos och det gör ju ont på dom. Låt inte hunden slicka på dom för då blir det bara värre. Hoppas du fått tag på en veterinär så ni fått lite mediciner till vovven.
magnecyl fick vi rekomenderat av en veterinär
Nästa vecka ska Nelson till veterinären. Mycket möjligt att det är furunkolos.
LÄste lite om det här med.
http://www.hundportalen.se/furunkulos.asp
På Onsdag kvart i två ska Nelson till veterinären. Hoppas det går bra så hans tassar blir bra